Banner Portal
Ephemeralness of the landscapes of investigation at an episode in a Mathematics classroom with technologies
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics education
Landscapes of investigation
Technology
Communication

How to Cite

ARAÚJO, Jussara de Loiola; PINTO, Márcia Maria Fusaro; LUZ, Cristian R. da; RIBEIRO, Ana Regina. Ephemeralness of the landscapes of investigation at an episode in a Mathematics classroom with technologies. Zetetike, Campinas, SP, v. 16, n. 1, 2008. DOI: 10.20396/zet.v16i29.8647034. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647034. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

This paper aims at analysing the constitution of landscapes of
investigation (SKOVSMOSE, 2000) at an episode. The episode occurred in a
computer laboratory, during a mathematics lesson. The research follows a qualitative approach in which participant observation is the main procedure.
Our focus is on communicational aspects of students and researchers´
interaction, which generated such landscapes or hampered their constitution.
Three main issues emerge from our results: the ephemeralness of the landscapes
of investigation, the relationship between human beings, media and knowledge;
and the reasons that led us to reflect the episode as our research focus.

https://doi.org/10.20396/zet.v16i29.8647034
PDF (Português (Brasil))

References

ADLER, P. A.; ADLER, P. Observational techniques. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Eds.). Handbook of qualitative research. California: Sage Publications, 1994. cap. 23, p. 377-392.

ALRØ, H.; SKOVSMOSE, O. Dialogue and learning in Mathematics Education: intention, reflection, critique. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2002. 284 p.

ARAÚJO, J. L.; BARBOSA, J. C. Face a face com a Modelagem Matemática: como os alunos interpretam essa atividade? BOLEMA – Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, n. 23, p. 79-95, 2005.

ARAÚJO, J. L.; BORBA, M. C. Construindo pesquisas coletivamente em Educação Matemática. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Orgs.) Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2004. cap. 1, p. 25-45.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em Educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução de M. J. Alvarez, S. B. Santos e T. M. Baptista. Porto: Porto Editora, 1994. 336 p.

BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. Informática e Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2001. 98 p.

BORBA, M. C.; VILLARREAL, M. E. Humans-with-media and the reorganization of mathematical thinking: information and communication technologies, modeling, experimentation and visualization. New York: Springer, 2005. 229 p.

COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. (Orgs.) Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2005. 244 p.

D’AMBROSIO, U. Literacy, matheracy and technocracy: a trivium for today. Mathematical thinking and learning, 1 (2), p. 131-153. 1999.

GIRALDO, V. Descrições e conflitos computacionais: o caso da derivada. 2004. Tese (Doutorado em Engenharia de Sistemas e Computação) — Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia (COPPE), Rio de Janeiro.

KAWASAKI, T. F. Pizza. Brasil, 2003. Disponível em http://www.mat.ufmg.br/~protem/Calc/javaClasses/PieChart/Coltec. html. Acesso em: 26 jul. 2006.

KAWASAKI, T. F. Resistência e inclusão de novas tecnologias na prática docente do professor de Matemática. Projeto de Pesquisa de Doutorado — Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1993. 203 p.

LINCOLN, Y. S.; GUBA, E. G. Naturalistic inquiry. Califórnia: Sage Publications, Inc., 1985. 416 p.

MACHADO, N. J. Educação: projetos e valores. 2. ed. São Paulo: Escrituras Editora, 2000. 155 p.

PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H.. Investigações matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2003. 151 p.

SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. BOLEMA – Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, n. 14, p. 66-91, 2000.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.