Banner Portal
Learning Mathematics in a study group
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Study group
In-service teacher education
Elementary school
Mathematics education

How to Cite

GIMENES, Jucelene; PENTEADO, Miriam Godoy. Learning Mathematics in a study group: an experience with primary teachers . Zetetike, Campinas, SP, v. 16, n. 1, p. 73–92, 2008. DOI: 10.20396/zet.v16i29.8647036. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647036. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

The aim of this paper is to consider a study group in mathematics
education as an environment for supporting teacher’s professional development
and discussing possible ways of its implementation at school. The discussion
draws on data from a group of ten primary school teachers from a São Paulo state school who wanted to study "the why(s) and wherefore(s)" of the decimal
system and the four fundamental operations: addition, subtraction,
multiplication and division, which they considered a difficult content to be
taught. The results show that participation in the study group contributed to a
better understanding among the teachers of the following issues: mathematics is
something which can be constructed; the importance of learning history of
mathematics; how to use manipulative didactical material; the students’
learning process; and the teaching knowledge as something to be continually
constructed. 

https://doi.org/10.20396/zet.v16i29.8647036
PDF (Português (Brasil))

References

ABRANTES, P.; SERRAZINA, M. L.; OLIVEIRA, I. A Matemática na educação básica. Lisboa: Departamento da Educação Básica do Ministério da Educação, 1999.

AMATO, S. A. Primary school teachers’ perceptions about their needs concerning Mathematics teacher educacion. In: INTERNATIONAL CONGRESS MATHEMATIC EDUCATION, 10, 2004, Copenhagen. Disponível em: , discussion group 6. Acesso em: 23 jun. 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referenciais para formação de professores, Brasília, 1999.

CRESPO, S. Elementary teacher talk in mathematics study groups. Educational Sudies in Mathematics, v. 63, n.1, p. 29-56, 2006.

FERREIRA, A. C. Metacognição e desenvolvimento profissional de professores de Matemática: uma experiência de trabalho colaborativo. 2003. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, Campinas, 2003.

FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da Matemática no Brasil. Zetetiké, Campinas, ano 3, n. 4, p.1-37, 1995.

FIORENTINI, D.; NACARATO, A. M.; PINTO, R. A. Saberes da experiência docente em Matemática e educação continuada. Quadrante, Lisboa, v. 8, p.33-60, 1999.

IKEGAMI, R. T. Professores das séries iniciais e o ensino de Matemática: concepções e influências. 2002. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista - UNESP, Rio Claro, 2002.

MAZZOTTI, M. A. A Matemática nas séries iniciais do 1º grau: uma contribuição a formação do professor. In: 18ª. REUNIÃO DA ANPED, Caxambu - MG, 1995.

MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Educação, Santa Maria, v. 29, n. 02, 2004. Disponível em: . Acesso em: 21 jun.2005.

MURPHY, C.; LICK, D. Whole faculty study groups: a powerful way to change schools and enhance learning. Califórnia: Corwin Press, Inc., 1998.

PONTE, J. P. Concepções dos professores de Matemática e processos de formação. In: BROWN, M.; FERNANDES, D.; MATOS, J.F.; PONTE, J. P. (Ed.). Educação Matemática. Lisboa: 1992. p. 185-239.

PONTE, J. P. Da formação ao desenvolvimento profissional. In:. ENCONTRO NACIONAL DE PROFESSORES DE MATEMATICA, 1998, Guimarães. Actas do Profmat98. Lisboa: APM, 1998, p.27-44, 8.

SERRAZINA, L. A formação para o ensino da Matemática: perspectivas futuras. Educação Matemática em Revista, ano 10, n. 14, p.67-73, 2003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.