Banner Portal
Studying functions in Evening Secondary Level Classes using learning objects
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Evening secondary education
Solving-problems
Learning objects

How to Cite

TOGNI, Ana Cecília; CARVALHO, Marie Jane Soares. Studying functions in Evening Secondary Level Classes using learning objects. Zetetike, Campinas, SP, v. 16, n. 1, p. 170–209, 2008. DOI: 10.20396/zet.v16i29.8647040. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647040. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

The present essay results from the Doctorate Thesis "Using Learning
Objects on the Construction of Mathematics Functions in Evening Secondary
Education", from UFRGS - Informatics Educational Graduation Program. The
theoretical support is based on Meaning Learning by David Ausubel, priorknowledge by Rafael Porlan, the use of solving-problems methodology by David
Jonassem, and Learning Objects by David Willey.
The proposed methodology directs to Evening Secondary School Students
featured by the available human and physical conditions and alerts to the
possibilities of students to experience Mathematics as an indispensable tool in
the daily solving- problems activities.
This synthetic exposition shows the work developed and achieved in the present
study so far.

https://doi.org/10.20396/zet.v16i29.8647040
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, J.; ALCANTARA, M. A. Maioria dos Jovens Brasileiros de 15 a 17 Anos está fora do Ensino Médio. RÁDIOBRÁS – AGÊNCIA BRASIL, publicado em: 7 de abril de 2007. Disponível em: http://www.agenciabrasil.gov.br/noticias/o4/o7/materia.2007-04-07.7313038485/view.

CAPORADINI, M. B.S.C. A transmissão de Conhecimento no Ensino Noturno. São Paulo: Papirus, 1991.

CARVALHO, C. P. Alternativas metodológicas para o trabalho pedagógico voltado para o curso noturno.Série Idéias. n. 25. p. 75-89. São Paulo: FDE, 1998.

CHARNAY, R. Aprendendo (com) a Resolução de Problemas. In: PARRA, C.; SAIZ, I. (org.). Didatica da Matemática. Reflexões Psicopedagógicas. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.

CUBERO, R. Como trabajar com lãs ideas de los alumnos. Colección: Investigación y Enseñanza. Série Práctica 1. Sevilla: Diada Editoria S. L., 2000

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. São Paulo: Atica, 1990.

EDUDATABRASIL. Disponível em: http://www.edudatabrasil.inep.gov.br. Acesso em: 22 jul. 2007.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTÁTISTICA. Disponível em: www.ibge.gov.br. Acesso em: 22 jul. 2007.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. Disponível em: www.inep.gov.br. Acesso: 3 abr. 2007.

JONASSEN, D. O Uso das Novas Tecnologias na Educação a Distância e a Aprendizagem Construtivista. Em Aberto sobre Educação a Distância. Brasília INEP/MEC. v.16. n.70. abr/junho 1996.

MORAN, J.M; MASETTO, M.T; BEHRENS, M. A; Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 3 ed.Campinas: Papirus, 2000.

PASTORE, J.; SILVA, N. do VALE. Mobilidade Social No Brasil. São Paulo: Makron, 2000.

PORLÁN, R. Constructismo Y Escuela: Hacia um modelo de enseñanza - prendizaje basado em la investigación. Sevilla, Espanha. Díada Editora S. L, 1997.

POZO, J. I. M. Aprendices y Maestros La nueva cultura Del aprendizaje. Madri: Alianza Editorial S. A. 1996.

RODRIGUES, Eduardo M. Ensino Noturno de 2º Grau: O Fracasso da Escola ou A Escola do Fracasso. Educação e Realidade. v.20, n.1. JanJunho, 1995.

RODRRIGUEZ, A. HÉRAN C. A. Educação Secundária no Brasil Chegou a Hora. 1. ed. Banco Interamericano de Desenvolvimento – Banco Mundial. Washington, D.C. 2000.

TERCEIRA CRE Dados Estatísticos. Estrela-Rs, agosto de 2007. WILEY, D. A. Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and taxonomy. Disponível em: http://reusability.org/read/chpters/wiley.doc. Acesso em: 05 set.2005.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.