Banner Portal
Conversion of registers of semiotic representation
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Theory of registers of semiotic representation
Cognitive-pragmatics
Relevance theory

How to Cite

ANDRADE FILHO, Bazilicio Manoel de; RAUEN, Fábio José. Conversion of registers of semiotic representation: relevance-theoretic analysis. Zetetike, Campinas, SP, v. 25, n. 2, p. 289–304, 2017. DOI: 10.20396/zet.v25i2.8647171. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647171. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

We analyze in this study how relevance relations (Sperber & Wilson, 1986, 1995) organize cognitive activities
of identification of significant units, conversion and treatment in Mathematics (Duval, 2008, 2009). Therefore,
we apply the relevance-theoretic interpretation mechanism in a wrong resolution of a calculus of the volume of a
prism represented by a gold bar (Dante, 2005) by third year high school students. The results demonstrate that
the proposition of the problem in natural language and the lying bar representation led students to map the
lexical sequence ‘altura da barra’ (height of the bar) correctly as TRAPEZE HEIGHT and incorrectly as PRISM
HEIGHT. This suggests that students are mobilizing HEIGHT as something that is vertical rather than the shortest
line segment between the possibly extended bases.

https://doi.org/10.20396/zet.v25i2.8647171
PDF (Português (Brasil))

References

Andrade Filho, B. M. (2010). Processos de conversão de registros em língua natural para linguagem matemática: análise com base na Teoria da Relevância. Dissertação de Mestrado em Ciências da Linguagem. Tubarão: Universidade do Sul de Santa Catarina. Disponível em: http://pergamum.unisul.br/pergamum/pdf/107703_Bazilicio.pdf.

Dante, L. R. (2005). Matemática: volume único. São Paulo: Ática.

Duval, R. (2009). Semiósis e pensamento humano: registros semióticos e aprendizagens intelectuais. São Paulo: Livraria da Física.

Duval, R. (2008). Registros de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão em matemática. In S. D. A. Machado (Org.), Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica, 4. ed. (p. 11-33). Campinas: Papirus.

Michaelis online (2013). Verbete “altura”. São Paulo: Melhoramentos. Disponível em: http://michaelis.uol.com.br/moderno/portugues/index.phplingua=portugues-portugues&palavra=altura.

Rauen, F. J. (2009). Processos interacionais discente/docente em espaço virtual de aprendizagem: análise com base na teoria da relevância. Scripta (PUCMG), 22, 190-217. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4440/4597.

Sperber, D. & Wilson, D. (1995). Relevance: communication & cognition. 2nd ed. Oxford: Blackwell. 1st ed. 1986.

Sperber, D. & Wilson, D. (2001). Relevância: comunicação e cognição. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Wilson, D. (2004). Pragmatic Theory. London: UCL Linguistics Dept. Disponível em: http://www.phon.ucl.ac.uk/home/nick/pragtheory/. Retirado em 15 de março, 2005.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.