Banner Portal
Collaborative groups in teacher education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Collaborative groups
Teacher training
Systematic review
Meta-synthesis

How to Cite

COELHO, Maria Aparecida Vilela Mendonça Pinto. Collaborative groups in teacher education: a systematic review of Brazilian studies. Zetetike, Campinas, SP, v. 25, n. 2, p. 345–361, 2017. DOI: 10.20396/zet.v25i2.8647600. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647600. Acesso em: 8 jul. 2024.

Abstract

This study is part of the work group of the second phase of the project "Mapping and state of the art of Brazilian
research on the teacher teaching mathematics", which aimed to map the Brazilian researches produced between
2001 and 2012, whose focus is the Teacher who teaches Mathematics. It seeks to understand the collaborative
group, its potentialities and limits for the formation of the teacher who teaches Mathematics, and took as corpus
of analysis six of the surveys - mapped in the period - that have the group as object and main focus of study. The
methodology used was the systematic review, which gathers researches of the selected studies and discusses the
results, with the purpose of elaborating a metassynthesis. It was concluded that the collaborative group has the
potential to promote the professional development of the teacher, being a good alternative for its formation.

https://doi.org/10.20396/zet.v25i2.8647600
PDF (Português (Brasil))

References

Bakhtin, M. M. (2000). Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes.

Bakhtin, M. M. (2004). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec.

Cochran-Smith, & M. Lytle, S. L. (1999, January). Relationships of knowledge and practice: Teacher learning in communities. Review of Research in Education, (24) 249-305.

Cochran-Smith, M., & Lytle, S. L. (2009). Inquiry as stance: practitioner research for the next generation. New York: Teacher College Press.

Coelho, M. A. V. M. P. (2010). Os saberes profissionais dos professores: a problematização das práticas pedagógicas em Estatística mediadas pelas práticas colaborativas. Tese de Doutorado em Educação – Educação Matemática, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Fiorentini, D. (1995). Alguns modos de ver e conceber o ensino da Matemática no Brasil. Zetetiké, 3(4), 1- 37.

Fiorentini, D. (2004). Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In D. Fiorentini, & J. L. Araújo (Orgs.), Pesquisa qualitativa em Educação Matemática (pp. 47-76). Belo Horizonte: Autêntica.

Fiorentini D., Nacarato, A. M., Ferreira, A C., Lopes, C. S., Freitas, M.T.M, & Miskulin, R. G. S. (2002). Formação de professores que ensinam Matemática: um balanço de 25 anos da pesquisa brasileira. Educação em Revista, 36, 137-160.

Fullan, M., & Hargreaves, A. (2000). A escola como organização aprendente – buscando uma educação de qualidade. Porto Alegre: Artes Médicas Sul.

Godrey, M., & Denby, T. (2006). The methodology of systematic reviews: conception of the process. Centre for health and Social Care, Instituto of Health Science and Public Research, University of Leeds, UK.

Lima, J. A. (2002). As culturas colaborativas nas escolas. Estruturas, processos e conteúdos. Porto: Porto Editora.

Lopes, A. L. M., & Fracolli, L. A. (2008). Revisão sistemática de literatura e metassíntese qualitativa: considerações sobre sua aplicação na pesquisa em enfermagem. Texto & Contexto - Enfermagem, 17(4), 771-778. https://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072008000400020

Nacarato, A. M. (2005). A escola como locus de formação e de aprendizagem: possibilidades e riscos da colaboração. In D. Fiorentini, & A. M. Nacarato (Eds.), Cultura, formação e desenvolvimento professional de professores que ensinam Matemática (pp.175-195). São Paulo: Musa.

Passos, C. L. B., Nacarato, A. M., Fiorentini, D., Miskulin, R. G. S., Grando, R. C., Gama, R. P., ... Melo, M. V. de. (2006). Desenvolvimento profissional do professor que ensina Matemática: uma meta-análise de estudos brasileiros. Quadrante, 15(1-2), 193-219.

Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.