Banner Portal
Supervised curricular internship in mathematics degrees
PDF (Português (Brasil))

Keywords

State of the art
Mathematics teaching
Supervised curriculum internship

How to Cite

LOPES, Anemari Roesler Luersen Vieira; PAIVA, Maria Auxiliadora Vilela; PEREIRA, Patrícia Sandalo; POZEBON, Simone; CEDRO, Wellington Lima. Supervised curricular internship in mathematics degrees: reflections on Brazilian research. Zetetike, Campinas, SP, v. 25, n. 1, p. 75–93, 2017. DOI: 10.20396/zet.v25i1.8647637. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647637. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article is part of the project "Mapping and State of the Art of the Brazilian research about the Mathematic’s
teacher". Its main objective is to map, describe and analyze researches related to the Supervised Curricular
Internship, inquiring its objectives, main results and conclusions. The State of the Art was adopted as
methodology and the analysis of the corpus was delimited from the forms and the data tabulated in a worksheet
by the executing team of the mentioned project. Were identified 20 papers that dealt with the topic of research
interest, which were analyzed based on 5 categories. Among the results, highlights the increase in research on
the subject, as well as the understanding of the internship as a stage that is not restricted to the end of the course,
but acts as an articulator between the Basic Education School and the University and as a fundamental space to
understand the complexity of the profession and the constitution of the teaching identity.

https://doi.org/10.20396/zet.v25i1.8647637
PDF (Português (Brasil))

References

Ferreira, N. S. A. (2002). As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, 23(79), 257-272.

Fiorentini, D. (2004). A didática e a Prática de Ensino mediadas pela investigação sobre a prática. In J. P. Romanowski, P. L. O. Martins, & S. R. A. Junqueira. (Orgs.), Conhecimento local e conhecimento universal: pesquisa, didática e ação docente (pp. 243-257). Curitiba: Champanhat.

Fiorentini, D. (2006). Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In M. C. Borba (Org.), Pesquisa qualitativa em educação matemática (pp.47-76). Belo Horizonte: Autêntica.

Fiorentini, D., & Castro, F. C. (2003). Tornando-se professor de matemática: o caso de Allan em prática de ensino e estágio supervisionado. In D. Fiorentini (Org.), Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos com outros olhares (pp. 121-156). Campinas: Mercado de Letras.

Fiorentini, D., Nacarato, A. M., Ferreira, A. C., Lopes, C. S., Freitas, M. T. M., & Miskulin, R. G. S. (2002). Formação de professores que ensinam Matemática: um balanço de 25 anos da pesquisa brasileira. Educação em Revista, 36, 137-160.

Gatti, B. A. (2012). Políticas e práticas de formação de professores: perspectivas no Brasil. In Anais, 16 Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino. Campinas, SP.

Gatti, B. A., Nunes, M. M. R., Gimenes, N. A. S., Tartuce, G. L. B. P., & Unbehaum, S. G. (2008). Formação de professores para o ensino fundamental: instituições formadoras e seus currículos: relatório de pesquisa. São Paulo: Fundação Vitor Civita.

Mizukami, M. G. (2004). Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista Educação, 29(2), 1-11.

Nóvoa, A. (1995). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote.

Pimenta, S. G. (2008). Formação de professores: identidade e saberes da docência. In S. G. Pimenta (Org.), Saberes pedagógicos e atividade docente (pp. 15-34). São Paulo: Cortez.

Pimenta, S. G., & Almeida, M. I. (2014). Estágios supervisionados na formação docente. São Paulo: Cortez.

Ponte, J. P. (2002). Investigar a nossa própria prática. In Grupo de Trabalho sobre Investigação (Ed.). Refletir e investigar sobre a prática profissional (pp. 05-8). Lisboa: APM.

Resolução MEC/CNE (2015, fevereiro). Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, DF: Conselho Nacional de Educação.

Romanowski, J. P., & Ens, R. T. (2006). As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte” em educação. Diálogo Educacional, 6(19), 37-50.

SBEM (2003). Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Subsídios para a discussão de propostas para os cursos de Licenciatura em Matemática: uma contribuição da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Brasília, DF. Retirado em 18 de julho de 2016, de: https://www.academia.edu/4256113/subsidios para a discussão de propostas para os cursos de licenciatura.

Schön, D. (2000). Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul.

Shulman. L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4¬-14.

Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.