Banner Portal
Stories of teacher education and of teachers who teach mathematics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teacher education history
History of teachers
Oral history
Narratives

How to Cite

NACARATO, Adair Mendes; OLIVEIRA, Andréia Maria Pereira; FERNANDES, Déa Nunes. Stories of teacher education and of teachers who teach mathematics: possible theoretical-methodological approximations. Zetetike, Campinas, SP, v. 25, n. 1, p. 46–74, 2017. DOI: 10.20396/zet.v25i1.8647745. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647745. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This text is a sub-product of the project entitled “Mapping Brazilian academic research on the teacher who
teaches Mathematics: 2001-2012 period”. Two of the thematic focuses identified in the mapping are dealt with
in this study: “History of the teacher training that teaches Mathematics” and “History of the teacher teaching
Mathematics”. The study, whose corpus brings together 45 researches, sought to identify the methodological
approaches and the theoretical references used and to verify if the researches that focus on the histories of
teachers who teach Mathematics are close to the biographical studies. The analysis of these two focuses revealed that the approach between them goes beyond the methodological question: both are permeated by the voices of the teacher subject and their protagonism in the construction of the history of mathematics education and its own formation, as a constituent of the professional identity.

https://doi.org/10.20396/zet.v25i1.8647745
PDF (Português (Brasil))

References

André, M. (2011). Pesquisas sobre formação de professores: tensões e perspectivas do campo. In H. A. Fontoura, & M. SILVA (Orgs.), Formação de professores, culturas: desafios à Pós-graduação em Educação em suas múltiplas dimensões In E-book online, 10 Encontro de Pesquisa em Educação da Região Sudeste. Rio de Janeiro: Anped Sudeste, 2011. Retirado em 20 de setembro de 2016, de http://www.fe.ufrj.br/anpedinha2011/sobre.html, p.24-36.

Andrade, C. C., & Holanda, A. F. (2010). Apontamentos sobre pesquisa qualitativa e pesquisa empírico-fenomenológica. Estudos de Psicologia, 27(2), 259-268.

Bolívar, A., Domingo, J., & Fernández, M. (2001). La investigación biográfica-narrativa em educación: enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.

Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (2011). Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: UDUFU.

Connelly, F. M., & Clandinin, D. J. (1995) Relatos de experiencia e investigación narrativa. In J. Larrosa, R. Arnaus, V. Ferrer, N. Pérez de Lara, F. M. Connelly, D. J. Clandinin, & M. Greene, Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación (pp.11-59). Barcelona: Laertes.

Finger, M.; Nóvoa, A. (2010). Introdução. In Nóvoa, A., & Finger, M. (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, p. 19-29.

Fiorentini, D., Passos, C. L. B., & Lima, R. C. R. (Orgs.). (2016). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina Matemática: período 2001-2012. Campinas: FE-Unicamp. E-book.

Garnica, A. V. M. (2015). História oral em educação matemática: um panorama sobre pressupostos e exercícios de pesquisa. História Oral, 18(2), 35-53.

Larrosa, J. (2002, janeiro/fevereiro/março/abril). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, 19, 20-28.

Larrosa Bondía, J. (2014, agosto). 20 minutos na fila: sobre experiência, relato e subjetividade em Imre Kertész (Filipe Santos Fernandes, Trad.). Boletim de Educação Matemática – BOLEMA, 28(49), 717-743.

Nacarato, A. M., Passos, C. L. B., & Silva, H. (2014). Narrativas na pesquisa em Educação Matemática: caleidoscópio teórico e metodológico. Boletim de Educação Matemática – BOLEMA, 28(49), 701-716.

Nóvoa, A. (1992). Vidas de professores. Portugal: Porto.

Nóvoa, A., & Finger, M. (Org.). (2010). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus.

Souza, E. C. (2006). A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista Educação em Questão, 25(11), 22-39.

Souza, E.C. (2010, julho/dezembro). Pesquisa narrativa, (auto)biografias e história oral: ensino, pesquisa e formação em Educação Matemática. Ciências Humanas e Sociais em Revista, 32(2) 13-27.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.