Banner Portal
The teacher who teaches Mathematics as a focus of study in Brazilian professional masters
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Survey
Professional masters
Mathematics teacher

How to Cite

FERREIRA, Ana Cristina; OLIVEIRA, Ana Teresa de Carvalho Correa de; BARBOSA, Cirléia Pereira. The teacher who teaches Mathematics as a focus of study in Brazilian professional masters. Zetetike, Campinas, SP, v. 25, n. 1, p. 135–163, 2017. DOI: 10.20396/zet.v25i1.8647758. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647758. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this article, we analyzed 96 dissertations produced between 2001 to 2012 focused on the
mathematics teacher by Professional Masters in the Teaching area of the Capes. The objective is to
understand how a researcher, who is a teacher, perceives and relates to the participants of his studies.
The data was analyzed from the following categories: profile of the researcher professor and of the
participants; motivation and focus of research; and researcher-participant relationship. The results
show how, in many cases, the teacher (or future teacher), who participated in the study it´s perceived
as an apprentice rather than as a partner or collaborator. This suggests a gap between the two that does
not match the fact that at least half of the studies mention that their motivation comes from their own professional trajectories. In addition, few researches analyze the researcher's own practice or reflect on his professional learning when conducting his research.

https://doi.org/10.20396/zet.v25i1.8647758
PDF (Português (Brasil))

References

André, M. (1995). Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus.

André, M. (2016). A formação do pesquisador da prática pedagógica. PLURAIS - Revista Multidisciplinar, 1(1), 30-41.

Brasil. (1999). Portaria no 80, de 16/12/1998. Dispõe sobre o reconhecimento dos mestrados profissionais e dá outras providências. Portaria publicada no Diário Oficial de 11/01/99, Seção I, pág. 14. Disponível em https://ebape.fgv.br/sites/ebape.fgv.br/files/portaria_capes_080.pdf Acesso em 09/04/2017.

Brasil. (2009). Portaria Normativa no 17, de 28/12/2009. Dispõe sobre o mestrado profissional no âmbito da Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES. Portaria publicada no Diário Oficial de 29/12/2009, Seção 1, pág.20-21. https://www.capes.gov.br/images/stories/download/.../PortariaNormativa_17MP.pdf> Acesso em 09/04/2017.

Cevallos, I. & Passos, L. F. (2012). O mestrado profissional e a pesquisa do professor. Rev. Diálogo Educ., 12(37), 803-822.

Geraldi, C. M. G., Fiorentini, D., Pereira, E. M. A. (1998). Cartografias do trabalho docente. Campinas: Mercado de Letras.

Moreira, M. A. (2004). O mestrado (profissional) em ensino. RBPG – Revista Brasileira de Pós-Graduação, 1(1), 131-142.

Oliveira, A. T. C. C., D´Ambrosio, B. S. & Grando, R. C. (2015). A pesquisa em práticas escolares em Educação Matemática: reflexões e desafios. Educação Matemática Pesquisa, 17(3), 425-440. III Fórum de Discussão: Parâmetros Balizadores da Pesquisa em Educação Matemática no Brasil.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.