Abstract
This mapping study was based on research developed in the Observatory of Education Program (OBEDUC) that
used the Social Theory of Learning to seek to understand teacher learning in formative contexts with teachers
who teach mathematics. Six studies were selected from two different research groups. Three of these studies
analyzed a Communities of Practice (CoP) constituted in the city of Paranavaí/PR and the other three studies
investigated a CoP in the city of São Paulo/SP. The analyzed studies indicate that the formation of CoP
movement has diversified way. Nevertheless, it is important to emphasize that the enterprises in which they
were engaged were negotiated according to the formative demands of their members. In this context, a
movement of mutual commitment between CoP members regarding entrepreneurship and community.
References
Contreras, J. (2002). A autonomia de professores. São Paulo: Cortez.
Cyrino, M. C. C. T. (2009). Comunidades de prática de professores como espaço de investigação sobre a formação de professores de matemática. In: BATISTA, I. L.; SALVI, R. F. (Org.). Pós-graduação em ensino de ciências e educação matemática: um perfil de pesquisas (pp. 95-110). Londrina: EDUEL.
Fiorentini, D. (2009). Quando acadêmicos da universidade e professores da escola básica constituem uma comunidade de prática reflexiva e investigativa. In: Fiorentini, D.; Grando, R. C.; Miskulin, R. G. S. Práticas de formação e de pesquisa de professores que ensinam matemática (pp. 233-256). Campinas, SP: Mercado das Letras.
Imbernón, F. (2010). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez.
Lerman, S. (2010) Theories of Mathematics Education: Is Plurality a Problem? In: BRARATH, S.; ENGLISH, L. (Org.). Theories of Mathematics Education. Berlim: Springer.
Oliveira, A. M. P. (2015). Desenvolvimento Profissional de Professores que Ensinam Matemática: colaboração e materiais curriculares no âmbito do Programa Observatório da Educação (OBEDUC). Anais da 25ª Reunião Anual da ANPEd. Caxambu: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação.
Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, meaning, and identity. New York: Cambridge University Press.
Wenger, E.; Mcdermott, R.; Snyder, W. M. (2002). Cultivating communities of practice. Boston: Harvard Business School Press.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2017 Zetetike