Banner Portal
Research meta-synthesis on the knowledge in in-service teacher education of teachers who teach mathematics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teachers who teach mathematics
Teaching knowledge
Professional knowledge
Meta-synthesis

How to Cite

FIORENTINI, Dario; CRECCI, Vanessa Moreira. Research meta-synthesis on the knowledge in in-service teacher education of teachers who teach mathematics. Zetetike, Campinas, SP, v. 25, n. 1, p. 164–185, 2017. DOI: 10.20396/zet.v25i1.8647773. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647773. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article aims to understand the way Brazilian researches on in-service teacher education conceive and
investigate the professional knowledge of mathematics teachers and their relation to their professional practices.
After mapping the thematic focuses of PhD theses on in-service teacher education concerning the project of
"Mapping and State of the Art of Brazilian Research about teachers who teach Mathematics" between 2001 and
2012, 13 studies on the knowledge of teachers who teach mathematics were found and they constitute the corpus
of the systematic review of this study. The results of this meta-synthesis point to different ways of conceiving
and developing these studies and they highlight trends, contributions, possibilities and limits about the study of
the specificity and nature of professional knowledge of teachers who teach mathematics in an education context
and teaching learning in service.

https://doi.org/10.20396/zet.v25i1.8647773
PDF (Português (Brasil))

References

Ball, D., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content Knowledge for Teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59, 389–407.

Carr, W., & Kemmis, S. (1988). Teoria crítica de la enseñanza: la investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Ediciones Martinez Roca.

Carrillo, J., Climent, N., Contreras, L. C. & Muñoz-Catalán, M. C. (2013). Determining Specialized Knowledge for Mathematics Teaching. In B. Ubuz, C. Haser, & M. A. Mariotti (Eds.), Proceedings VIII Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 8) (pp. 2985-2994). Antalya: Middle East Technical University, Ankara.

Cochran-Smith, M., & Lytle, S. L. (1999). Chapter 8: Relationships of knowledge and practice: Teacher learning in communities. Review of research in education, 24(1), 249-305.

Cochran-Smith, M., & Lytle, S. L. (2009). Inquiry as stance: practitioner research for the next generation. New York: Teacher College Press.

Fiorentini, D. (2000). Pesquisando com professores – reflexões sobre o processo de produção e ressignificação dos saberes da profissão docente. In J. F. Matos, & E. Fernandes (Eds), Investigação em Educação Matemática – perspectivas e problemas (pp. 187-195). Lisboa: APM, p. 187-195.

Fiorentini, D. (2009). Quando acadêmicos da universidade e professores da escola básica constituem uma comunidade de prática reflexiva e investigativa. In D. Fiorentini, R. C. Grando, & R. G. S. Miskulin (Orgs.), Práticas de formação e de pesquisa de professores que ensinam matemática (pp.233-255). Campinas: Mercado de Letras.

Fiorentini, D. (2013). A Investigação em Educação Matemática desde a perspectiva acadêmica e profissional: desafios e possibilidades de aproximação. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 1(8), 61-82.

Fiorentini, D., & Carvalho, D. L. (2015). O GdS como lócus de experiências de formação e aprendizagem docente. In D. Fiorentini, F. L. P. Fernandes, D. L. Carvalho (Orgs.), Narrativas de práticas de aprendizagem docente em matemática (1ed., vol. 1, pp.15-37). São Carlos: Pedro & João Editores.

Fiorentini, D., & Coelho, M. A. V. M. (2012). Aprendizagem profissional de professores em comunidades investigativas. Leitura. Teoria & Prática, 58(30), 1053-1062.

Fiorentini, D., Nacarato, A., & Pinto, R. A. (1999). Saberes da experiência docente em matemática e educação continuada. Quadrante: Revista Teórica e de Investigação, 8(1-2), 33-60. Lisboa: APM.

Fiorentini, D., Nacarato, A.M., Ferreira, A. C., Lopes, C. A. E., Freitas, M. T. M., Miskulin, R. G. S. (2002). Formação de professores que ensinam Matemática: um balanço de 25 anos da pesquisa brasileira. Educação em Revista 36, 137-160.

Fiorentini, D., Passos, C. L. B., Lima, R. C. R. (Org.). (2016). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina Matemática: Período 2001 a 2012 (1a ed.). Campinas: FE-Unicamp. Retirado em dezembro de 2016, de[ https://www.fe.unicamp.br/biblioteca/e-book- mapeamento-pesquisa- PEM].

Fiorentini, D., Souza Jr, A., & Melo, G. A. (1998). Saberes docentes: um desafio para acadêmicos e práticos. In C. M. G. Geraldi, D. Fiorentini, & E. M. Pereira (Orgs), Cartografias do Trabalho Docente: professor(a)-pesquisador(a) (pp.307-335). Campinas: ALB e Mercado de Letras.

Gauthier, C., & Tardif, M. (1997). Elementos para uma análise crítica dos modos de fundação do pensamento e da prática educativa. Contexto e Educação, 12(48), 17-39. Ijuí: Ed. Unijuí.

Godfrey, M., & Denby, T. (2006). The methodology of systematic reviews: conception of the process. Centre for health and Social Care, Institute of Health Science and Public Research: University of Leeds.

Moreira, P. C., & David, M. M. M. S. (2006). A formação matemática do professor: licenciatura e prática docente escolar. Belo Horizonte: Autêntica.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.

Tardif, M., Lessard, C., & Lahaye, L. (1991). Os professores face ao saber – esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação, 01(4), 215-133.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.