Banner Portal
Historical aspects of mathematics teachers’ education in São João del Rei-MG
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Oral history
History of mathematics education
Teacher training
São João del-Rei

How to Cite

PAIVA, Paulo Henrique Apipe Avelar de; GOMES, Maria Laura Magalhães. Historical aspects of mathematics teachers’ education in São João del Rei-MG. Zetetike, Campinas, SP, v. 24, n. 3, p. 344–360, 2017. DOI: 10.20396/zet.v24i3.8648091. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648091. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

We report results of a research on mathematics teachers’ education in the course of Sciences offered by
Fundação de Ensino Superior de São João del Rei, in the period 1987-2001. We studied the moment of the
creation of special qualifications in Physics and Chemistry and the benefits brought by them to mathematics
education. Moreover, we focus on aspects related to teachers and students. The research made use of theoretical
and methodological contributions of oral history and also used written documentation. Our analysis shows that
the qualifications were crucial for a step change in the course of Sciences, once considered a 2nd degree
extension. In the period covered, most of the students came from the region of São João del Rei and the
expansion of the faculty brought strength to a newly federalized institution.

https://doi.org/10.20396/zet.v24i3.8648091
PDF (Português (Brasil))

References

Arruda, M. A. (2011). Formar almas, plasmar corações, dirigir vontades: o projeto educacional das Filhas da Caridade da Sociedade São Vicente de Paulo (1898-1905). Tese de Doutorado em Educação. Rio de Janeiro: Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Bittar, M. & Nogueira, R. G. (2015). Um estudo da criação e desenvolvimento de Licenciaturas em Matemática na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Bolema, 29 (51), 263-283.

Brügger, S. M. J. (2002). Minas Patriarcal: família e sociedade (São João del-Rei, séculos XVIII e XIX). Tese de Doutorado em História. Niterói: Universidade Federal Fluminense.

Cellard, A. (2010). A Análise Documental. In J. Poupart, J-P. Deslauriers, L. Groulx, A. Laperrière, R. Mayer & A. Pires (org.). A Pesquisa Qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos (pp. 295-316). Petrópolis: Vozes.

Cury, F. G. (2011). Uma história da formação de professores de Matemática e das instituições formadoras do estado do Tocantins. Tese de Doutorado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

Decreto n. 34.392, de 27 de outubro de 1953. (1953). Concede autorização para funcionamento de cursos. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1950-1959/decreto-34392-27-outubro-1953-326978-publicacaooriginal-1-pe.html

Gaio Sobrinho, A. (2000). História da Educação em São João del-Rei. São João del-Rei: Setor de Gráfica da FUNREI.

Garnica, A. V. M. (2007). História Oral e Educação Matemática. In: M. C. Borba & J. L. Araújo (org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática (pp. 77-98). Belo Horizonte: Autêntica.

Garnica, A. V. M., Fernandes, D. N. & Silva, H. (2011). Entre a Amnésia e a Vontade de nada Esquecer: notas sobre regimes de historicidade e história oral. Bolema, 25(41), 213-250.

Gomes, M. L. M. (2012). Escrita Autobiográfica e História da Educação Matemática. Bolema, 26(42A), 105-137.

Graça Filho, A. A. (2003). Negociantes mineiros depois da travessia dos tempos coloniais. Tempo, 8(15), 93-110.

Halbwachs, M. (1990). A Memória Coletiva. São Paulo: Edições Vértice.

Janotti, M. L. M. (2010). A incorporação do testemunho oral na escrita historiográfica: empecilhos e debates. História Oral, 13(1), 9-22.

Larrosa, J. (2005). Algunas notas sobre la experiencia y sus lenguajes. In: R. L. L. Barbosa. Trajetórias e perspectivas da formação de educadores (pp. 19-34). São Paulo: UNESP.

Le Goff, J. (1994). História e Memória. Campinas: Ed. Unicamp.

Lei n. 7.555, de 18 de dezembro de 1986. (1986). Autoriza o Poder Executivo a instituir a Fundação de Ensino Superior de São João Del Rei e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L7555.htm.

Lei n. 10.425, de 19 de abril de 2002. (2002). Dispõe sobre a transformação da Fundação de Ensino Superior de São João del Rei em Fundação Universidade Federal de São João del Rei, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/L10425.htm.

Meihy, J. C. S. B. (2002). Manual de História Oral. São Paulo: Edições Loyola.

Morais, C. C. (2009). Posse e usos da cultura escrita e difusão da escola: de Portugal ao Ultramar, Vila e Termo de São João del-Rei, Minas Gerais (1750-1850). Tese de Doutorado em História. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais.

Paiva, P. H. A. A. de. (2016). Entre as memórias do Campo das Vertentes: uma história da formação de professores de Matemática da Fundação de Ensino Superior de São João del-Rei (FUNREI) no período de 1987 a 2001. Dissertação de Mestrado em Educação. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais. Acesso em 30 de novembro de 2016. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/bitstream/handle/1843/BUBD-AA2NWR/disserta__o___paulo___ap_s_defesa.pdf?sequence=1

Resolução n. 30, de 11 de julho de 1974. (1979). Fixa os mínimos de conteúdo e duração a observar na organização do curso de licenciatura em Ciências. In: G. V. F. AZEVEDO. Do ensino de 1º grau: legislação e pareceres (pp. 489-492). Brasília: Ministério da Educação e Cultura.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.