Banner Portal
Histories of the scientific and academic position of mathematics education in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Research area
History of mathematics education
sition of mathematics education
Reviews

How to Cite

FERNANDES, Filipe Santos. Histories of the scientific and academic position of mathematics education in Brazil: characterizations and perspectives. Zetetike, Campinas, SP, v. 25, n. 2, p. 222–239, 2017. DOI: 10.20396/zet.v25i2.8648546. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648546. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

This text aims to present a characterization about researches that center their interest in the production of
historical reflections – or, which occasionally deals with historicity – upon the scientific-academic position of
Mathematical Education in Brazil. In addition to a set of reflections, it was possible to establish five categories:
a) Studies that discuss the constitution and consolidation of Mathematical Education as a professional and
scientific field; b) Reflections on the construction of organized societies, based on a political-institutional
performance; c) Studies which aim to understand the formation of study and research groups, as well as the
working field in Mathematical Education; d) Reflections that lead to an analysis of the Mathematical
Education's insertion in Post-Graduation Programs in Brazil; And e) Reflections that, when discussing
dimensions of research in Mathematics Education, touch upon questions of the historicity in this area of
research. With the elaboration of this study, we intend to encourage reflection on how the Mathematical
Education has been dealing with this kind of discussion, in order to allow research perspectives to be
highlighted as well as other topics of historiographic nature to be placed.

https://doi.org/10.20396/zet.v25i2.8648546
PDF (Português (Brasil))

References

Albuquerque Jr., D. M. (2007). História: a arte de inventar o passado. Bauru: Edusc.

Bicudo, M. A. V. & Paulo, R. M. (2011). Um exercício filosófico sobre a pesquisa em Educação Matemática no Brasil. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 25(41), 251-298.

Brito, A. J. & Miorim, M. A. (2016). A institucionalização da Educação Matemática. In: A. V. M. Garnica (Org.), Pesquisa em História da Educação Matemática: sob o signo da pluralidade, pp. 67-92. São Paulo: Editora Livraria da Física.

Britto, F. A. (2010). Perspectivas de consolidação da Educação Matemática como campo de pesquisa no programa de pós-graduação em Educação da UFMG. Dissertação de Mestrado em Educação. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais. Retirado em 11 de março, 2017, de: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/BUDB-8CBRTS.

Fernandes, F. S. (2014). A quinta história: composições da Educação Matemática como área de pesquisa. Tese de Doutorado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Retirado em 11 de março, 2017, de: http://repositorio.unesp.br/handle/11449/123819.

Fernandes, F. S. & Garnica, A. V. M. (2015). History of Scientific and Academic Production in Mathematics Education: pointing out elements for a research agenda. International Journal for Research in Mathematics Education, 5(1), 2-11.

Fiorentini, D. & Lorenzato, S. (2007). Breve história da Educação Matemática enquanto campo profissional e científico. In D. Fiorentini & S. Lorenzato (Orgs.), Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos, pp. 15-40. Campinas: Autores Associados.

Garnica, A. V. M. (2010). Outras inquisições: apontamentos sobre História Oral e História da Educação Matemática. Zetetiké, 18(34), 259-304.

Kilpatrick, J. (1996). Fincando estacas: uma tentativa de demarcar a educação matemática como campo profissional e científico. Zetetiké, 4(5), 99-120.

Larrea, N. T. (2015). Sociedade Brasileira de Educação Matemática do estado de Mato Grosso do Sul: três caricaturas e muitas histórias. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. Campo Grande: Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Retirada em 11 de março, 2017, de: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFMS_ab64654291c1f7e875813a9882aa1858.

Miguel, A. (2008). Áreas e subáreas do conhecimento, vínculos epistemológicos: o GT de Educação Matemática da ANPEd. Revista Brasileira de Educação, 13(38), 387-414.

Miguel, A.; Garnica, A. V. M.; Igliori, S. B. C. & D’Ambrosio, U. (2004). A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre a sua disciplinarização. Revista Brasileira de Educação, 27, 70-93.

Miranda, G. A. (2015). Passos embrionários da pesquisa em Educação Matemática no Brasil: personagens e produções do primeiro mestrado em Ensino de Ciências e Matemática da Unicamp. Anais do 6º Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (pp. 1-12). Pirenópolis: Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Retirado em 11 de março, 2017, de: http://www.sbembrasil.org.br/visipem/anais/story_html5.html.

Pereira, D. J. R. (2005). História do movimento democrático que criou a Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). Tese de Doutorado em Educação. Campinas: Universidade Estadual de Campinas. Retirado em 11 de março, 2017, de: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/code=vtls000392535.

Silva, H. (2006). Centro de Educação Matemática (CEM): fragmentos de identidade. Tese de Doutorado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Retirado em 11 de março, 2017, de: http://repositorio.unesp.br/handle/11449/102135.

Souza, J. C. R. & Gutierre, L. S. A. (2014). História da Sociedade Brasileira de Educação Matemática do Rio Grande do Norte. Anais do 2º Encontro Nacional de Pesquisa em História da Educação Matemática (pp. 868-874). Bauru: Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Retirado em 11 de março, 2017, de: http://www2.fc.unesp.br/enaphem/anais/.

Venturin, J. A. (2015). A Educação Matemática no Brasil na perspectiva de seus pesquisadores. Tese de Doutorado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Retirado em 11 de março, 2017, de: http://repositorio.unesp.br/handle/11449/134027.

Vianna, C. R. (2000). Vidas e circunstâncias na Educação Matemática. Tese de Doutorado em Educação. São Paulo: Universidade de São Paulo. Retirado em 11 de março, 2017, de: http://bdpi.usp.br/single.php?_id=001098364.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.