Banner Portal
Learning and professional development of novice teachers who participate in research communities
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Novice teachers
Research communities
Teachers’ learning
Professional development

How to Cite

LOSANO, Ana Leticia. Learning and professional development of novice teachers who participate in research communities. Zetetike, Campinas, SP, v. 26, n. 3, p. 441–463, 2018. DOI: 10.20396/zet.v26i3.8650646. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8650646. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The first years of professional practice in schools are a conflictive period in mathematics teachers’ professional
lives, generally marked by tensions and contradictions between the principles, ideals and experiences
encountered during pre-service education and the demands, challenges and restrictions of their teaching practice
in schools. The aim of this article is to describe and understand the learning and professional development of
novice teachers who participate in research communities. The research focuses on a research community formed
by six novice teachers and two university teachers. Using a qualitative methodology, we developed a narrative
analysis of episodes that engaged the community members on planning, implementing and reflecting about a
classroom activity centered on graphic interpretation. The analysis shows the potentialities of participating in
such communities for fostering novice teachers learning and professional development.

https://doi.org/10.20396/zet.v26i3.8650646
PDF (Português (Brasil))

References

Bakhtin, M. (1984). Problems of Dostoevsky’s Poetics. (C. Emerson, Ed.), Theory and History of Literature (Vol. 8). University of Minnesota Press.

Bjuland, R., Cestari, M. L., & Borgersen, H. E. (2012). Professional mathematics teacher identity: Analysis of reflective narratives from discourses and activities. Journal of Mathematics Teacher Education, 15(5), 405–424. https://doi.org/10.1007/s10857-012-9216-1

Cabrera, D. (2015). Acercamiento básico al trabajo de modelización: Actividad experimental para el trabajo de funciones. XXXVIII Reunión de Educación Matemática. Santa Fe, Argentina.

Cecchetto, L., Coirini, A., & Colazo, Y. (2015). Análisis de gráficos en contextos de semi-realidad: experiencia en un grupo colaborativo. XXXVIII Reunión de Educación Matemática. Santa Fe, Argentina.

Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (2000). Narrative Inquiry: Experience and Story in Qualitative Research. Jossey-Bass Publishers.

Day, C. (1999). Developing Teachers: The Challenges of Lifelong Learning. Bristol: Taylor & Francis.

Ferreira, A. (2008). O trabalho colaborativo como ferramenta e contexto para o desenvolvimento profissional: compartilhando experiências. In A. M. Nacarato & M. Paiva (Eds.), A formação do professor que ensina matemática: perspectivas e pesquisas (pp. 149-166). Belo Horizonte: Autêntica.

Fiorentini, D. (2009). Quando acadêmicos da universidade e professores da escola básica constituem uma comunidade de prática reflexiva e investigativa. In D. Fiorentini, R. Grado, & R. G. S. Miskulin (Eds.), Práticas de formação e de pesquisa de professores que ensinam matemática (pp. 121–156). Campinas: Mercado de Letras.

Fiorentini, D. (2013). Learning and Professional Development of the Mathematics Teacher in Research Communities 1. Sisyphus - Journal of Education, 1(3), 152–181.

Fiorentini, D., & Crecci, V. (2013). Desenvolvimento Profissional docente: Um Termo Guarda-Chuva ou um novo sentido à formação? Formação Docente. Revista Brasileira de Pesquisa Sobre Formação Docente, 5(8), 11–23.

Fiorentini, D., & Carvalho, D. L. (2015). O GdS como lócus de experiências de formação e aprendizagem docente. In D. Fiorentini, F. L. Pereira Fernandes, & D. L. Carvalho (Eds.), Narrativas de Práticas e de aprendizagem docente em matemática (pp. 15–37). São Carlos: Pedro & João Editores.

Gama, R. (2007). Desenvolvimento profissional com apoio de grupos colaborativos: o caso de professores de matemática em início de carreira. Doutorado em Educação. Universidade Estadual de Campinas.

Gama, R. (2009). Professores iniciantes e o desenvolvimento profissional: um olhar sobre pesquisas acadêmicas brasileiras. In D. Fiorentini, R. C. Grando, & R. G. S. Miskulin (Eds.), Práticas de formação e de pesquisa de professores que ensinam matemática (pp. 125–146). Campinas: Mercado de Letras.

Gama, R., & Fiorentini, D. (2008). Identidade de Professores Iniciantes de Matemática que Participam de Grupos Colaborativos. Horizontes, 26(2), 31–43.

Gellert, U., Becerra, R., & Chapman, O. (2013). Research Methods in Mathematics Teacher Education. In M. A. Clements, A. J. Bishop, C. Keitel, J. Kilpatrick, & F. K. S. Leung (Eds.), Third International Handbook of Mathematics Education (pp. 327–360). Springer New York. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-4684-2

Goldenberg, M. (2011). A arte de pesquisar. Rio de Janeiro: Record.

Goos, M. (2005). A sociocultural analysis of the development of pre-service and beginning teachers’ pedagogical identities as users of technology. Journal of Mathematics Teacher Education, 8(1), 35–59. https://doi.org/10.1007/s10857-005-0457-0

Goos, M., Arvold, B., Bednarz, N., DeBlois, L., Maheux, J., Morselli, F., & Proulx, J. (2009). School experience during pre-service teacher education from the students’ perspective. In R. Even & D. Loevenberg Ball (Eds.), The professional education and development of teachers of mathematics (pp. 83–91). New York: Springer.

Guérios, E. (2005). Espaços intersticiais na formação docente: indicativos para a formação continuada de professores que ensinam matemática. In D. Fiorentini & A. M. Nacarato (Eds.), Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática (pp. 128–151). São Paulo: Musa.

Jaworski, B. (2008). Building and sustaining inquiry communities in mathematics teaching development. In K. Krainer & T. Wood (Eds.), Participants in mathematics teacher education (pp. 309–330). Rotterdam: Sense Publishers.

Kieran, C., Krainer, K., & Shaughnessy, J. M. (2013). Linking research to practice: teachers as key stakeholders in mathematics education research. In M. A. Clements, A. Bishop, C. Keitel, J. Kilpatrik, & F. Leung (Eds.), Third international handbook of mathematics education (pp. 361–391). New York: Springer.

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning. Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.

Lerman, S. (2009). Student teachers’ experiences and early years of teaching. In R. Even & D. Loewenberg Ball (Eds.), The professional education and development of teachers of mathematics (p. 71). New York: Springer.

Losano, L., Cabrera, D., & Giannone, M. (2015) Construyendo e implementando actividades para el aula con TICs: reflexiones generadas dentro de un grupo colaborativo. Presentação em Painel. VII Escuela de Didáctica de la Matemática. 1 ao 3 de outubro de 2015. Buenos Aires, Argentina.

Losano, L., Cabrera, D., Cecchetto, L., Coirini, A., Colazo, Y., & Giannone, M. (2017). Desarrollo professional de profesores de matemática: experiencias de participación en un grupo colaborativo durante los primeiros años de ejercicio docente. In D. Fregona, S. Smith, M. Villarreal, & F. Viola (Eds.), Formación de profesores que enseñan matemática y práticas educativas en diferentes escenários: Aportes para la educación matemática (pp. 51–83). Córdoba: Editorial de la Universidad Nacional de Córdoba.

Losano, L., Fiorentini, D., & Villarreal, M. E. (2018). The development of a mathematics teacher’ s professional identity during her first year teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, 21(3), 287–315. https://doi.org/10.1007/s10857-017-9364-4

Passos, C. L. B., Nacarato, A. M., Fiorentini, D., Miskulin, R. G. S., Grando, R. C., Gama, R. P., … Melo, M. (2006). Desenvolvimento profissional do professor que ensina Matemática: Uma meta-análise de estudos brasileiros. Quadrante, XV (1 e 2), 193–219.

Ponte, J. P. (2006). Estudos de caso em educação matemática. Bolema, 25, 105–132.

Ponte, J. P. (1998). Da formação ao desenvolvimento profissional. In Actas do Profmat98 (pp. 27–44). Lisboa: APM.

Riessman, C. K. (2002). Analysis of Personal Narratives. In J. A. Gubrium, J. F., Holstein (Ed.), Handbook of Interview Research: Context and Method (pp. 695–711). Sage.

Riessman, C. K. (2005). 1 Narrative Analysis. Narrative, Memory & Everyday Life, 1–8. https://doi.org/10.2307/1252124

Rocha, L., & Fiorentini, D. (2009). Percepções e reflexões de professores de matemática em início de carreira sobre seu desenvolvimento profissional. In D. Fiorentini, R. C. Grando, & R. Miskulin (Eds.), Práticas de formação e de pesquisa de professores que ensinam matemática (pp. 125–14). Campinas: Mercado de Letras.

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica. Buenos Aires: Paidós.

Skovsmose, O. (2014). Um convite à educação matemática crítica. Campinas: Papirus.

Wagner, J. (1997). The unavoidable intervention of educational research: a framework for reconsidering research-practitioner cooperation. Educational Researcher, 26(7), 13–22.

Walshaw, M. (2012). Reformulations of mathematics teacher identity and voice. Journal of Mathematics Teacher Education, 15(2), 103–108. https://doi.org/10.1007/s10857-012-9206-3

Wenger, E. (1998). Communities of practice: learning, meaning, and identity. Cambridge University Press.

Winslow, C., Bergsten, C., Butlen, D., David, M., Gómez, P., Goos, M., … Wood, T. (2009). First years on teaching. In R. Even & D. Loewenberg Ball (Eds.), The professional education and development of teachers of mathematics. The 15th ICMI Study (pp. 93–101). New York: Springer.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.