Banner Portal
Walking among [I]indigenous [E]education, [M]mathematics [E]education and [E]ethnomathematics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Indigenous education
Ethnomathematics
Mathematical education
Cartography

How to Cite

ORJUELA-BERNAL, Jorge Isidro; MIARKA, Roger. Walking among [I]indigenous [E]education, [M]mathematics [E]education and [E]ethnomathematics. Zetetike, Campinas, SP, v. 26, n. 1, p. 41–58, 2018. DOI: 10.20396/zet.v26i1.8650820. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8650820. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The intention of this text constitutes an environment in a part of the educational processes accomplished by
some indigenous Colombian people (Cauca and Guainía). Is considered the participation of these two processes
(Cauca and Guainía) aiming at establishing dialogues that move among the socio-political context of the
indigenous communities and the ways in which Indigenous Education, Mathematical Education and
Ethnomathematics, seen as areas of knowledge or formal areas of education, and indigenous education,
mathematical education and ethnomathematics, seen as movements, operate within the processes. Walking
among which comprises part of a cartographic exercise resulting from the master project entitled Tensions
among the cosmogony of indigenous students linked to undergraduate courses at the university and the
academic thinking in Higher Education that has received support from the National Council for Scientific and
Technological Development (CNPq).

https://doi.org/10.20396/zet.v26i1.8650820
PDF (Português (Brasil))

References

Andrello, G., & Ferreira, T. (2016). Transformações da cultura no alto Rio Negro. In M. Cunha & P. Cesariono (Orgs.), Políticas culturais e povos indígenas (pp. 25-58). São Paulo: Editora Unesp.

Consejo Regional Indígena del Cauca (CRIC) (2011). Resolución N° 007 de 2011. Retirado em 08 de agosto, 2017, de: http://www.cric-colombia.org/portal/resolucion-n-0072011/.

D`Ambrósio, U. (1990). Etnomatemática Arte ou técnica de explicar e conhecer. São Paulo: Editora Ática S.A.

D`Ambrósio, U. (1986). Da realidade à ação. Reflexões sobre Educação (e) Matemática. São Paulo: Editora Summus.

D`Ambrósio, U. (2016). Educação para uma sociedade em transição. 3. Edição revista e ampliada. São Paulo: Editora Livraria da Física.

Departamento Nacional de Estadística. DANE. Boletim, Censo General 2005, Perfil Cauca e Guainía.

Deleuze, G. & Guattari, F. (2010, 3a Edição). O que é a filosofia? Tradução de Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34.

Deleuze, G. & Guattari, F. (2012a). Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia 2. V.3. Tradução de Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34.

Deleuze, G. & Guattari, F. (2012b). Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia 2. V.3. Tradução de Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34.

Instituição Educativa Francisco De Miranda. (2013). Projeto Educativo Comunitário na Comunidade Indígena Paujil. Inírida. Disponível em físico nas instalações da escola.

Knijnik, G., Wanderer, F., Giongo, I. & Duarte, C. (2012). Etnomatemática em movimento. Belo Horizonte: Autêntica editora.

Lispector, C. (1999). Para não esquecer. Rio de Janeiro: Editora Rocco Ltda.

Ministério de Agricultura. Diário Oficial da Republica da Colômbia No 42.140, do 7 de dezembro de 1995. Decreto 2164.

Parra, A. & Orjuela, J. (2014). Consideraciones sobre educación matemática y educación indígena en Colombia. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, vol. 7, núm. 2, junio-septiembre, pp. 181-201. Red Latinoamericana de Etnomatemática.

Programa De Educación Bilingüe Intercultural (PEBI, 2004). ¿Qué pasaría si La Escuela...? Treinta años de construcción de una educación propia. Popayán: Consejo Regional Indígena del Cauca.

Secretaria de Educação do Cauca. Decreto 0591, 30 de Dezembro de 2009.

Secretaria de Educação do Cauca. Decreto 0102, 12 Abril de 2010.

Torres, A. (2012). Tejiendo saberes: Experiencia de aprendizajes y enseñanzas mutuas en el proceso de educación propia de la comunidad indígena Nasa de San Andrés de Pisimbalá. TCC em Licenciatura na educação básica com ênfases nas Ciências Sociais) Universidade Distrital Francisco José de Caldas. Bogotá. Disponível em físico: Biblioteca Universidade Distrital Francisco José de Caldas.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.