Banner Portal
Cultural knowledge and school mathematics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Indigenous school education
Mathematical education
Teaching and learning
Mathematics curriculum

How to Cite

VOLTOLINI, Luzia; KAIBER, Carmen Teresa. Cultural knowledge and school mathematics: necessary meeting in indigenous school education. Zetetike, Campinas, SP, v. 26, n. 1, p. 113–132, 2018. DOI: 10.20396/zet.v26i1.8650861. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8650861. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

In this article, we present results and analyzes of an investigation being carried out in the Serra da Moça
Indigenous Land in the State of Roraima, Brazil, and aims to investigate possibilities for the constitution of
a Mathematics curriculum for the final years of Elementary Education , which considers needs, interests
and aspects of the culture of indigenous peoples. Methodologically, the research is inserted in a qualitative
perspective following the presuppositions of the ethnographic research, involving forty-six members of the
communities of the Serra da Moça Indigenous Land. Data and analysis concerning the participants'
perception of the traditional mathematical knowledge circulating in the community and the demands for
new knowledge required in the contemporary context are highlighted here. Results show that traditional knowledge and practices are useful and meet the daily needs of the community, however there is a need for
new knowledge to be acquired.

https://doi.org/10.20396/zet.v26i1.8650861
PDF (Português (Brasil))

References

André, M. E. D. A. (2004). Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus.

Araújo, J. L. (2007). Educação matemática crítica na formação de pós-graduandos em educação matemática, In. J. Loiola de Araújo. (Org.) Educação matemática crítica: reflexões e diálogos (pp. 25-38). Belo Horizonte: Argumentun.

Brasil (1988). Constituição. Brasília: Senado Federal.

Brasil (2005). Ministério da Educação e Cultura. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas. MEC/SECADI. Brasília.

Brasil (2015). Câmara dos Deputados. Edições Câmara. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Brasilia.

Cantoral, R. (2013). Teoria Socioepistemológica de la Matemática Educativa. Estudios sobre construcción social del conocimiento. DME – Cinvestav: Gedisa editorial.

Cantoral, R. (2016). Educación alternativa: matemáticas y práctica social. Presentación, (pp. 7-18). R. Cantoral (Coord.), Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (IISUE). Universidad Nacional Autónoma de México, XXXVIII, n. especial. Retirado em 13 de agosto, 2017, de: https://pylvar2017.wixsite.com/pylvar/articulos-pulicados

Cantoral, R., Montiel, G. & Reyes-Gasperini, D. (2015). El programa socioepistemológico de investigación em matemática educativa: El caso de latinoamérica. Editorial. In: Revista latino-americana de educación em matemática educativa – RELIME, 18(1), 5-17. Disponível em: http://www.clame.org.mx/relime.htm

Cantoral, R., Reyes-Gasperini, D. & Montiel, G. (2014). Socioepistemologia, matemáticas y realidad. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7 (3), 91-116. Disponível em: http://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/issue/view/17

Cervantes Reyes, Ó. A. & Reyes-Gasperini, D. (2016). La construcción social de un lenguaje simbólico desde las prácticas. Perfiles Educativos (pp. 67-86), XXXVIII, n. especial. IISUE: UNAM. Retirado em 19 de setembro, 2017, de: http://www.iisue.unam.mx/perfiles/articulo/2016-e-la-construccion-social-de-un-lenguaje-simbolico-desde-las-practicas.pdf

D’Ambrosio, U. (2001). Prefácio. In: A. MONTEIRO & G. POMPEU JR. A matemática e os temas transversais (pp. 7-10). São Paulo: Moderna.

D’Ambrosio, U. (2005). Etnomatemática – elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica.

D’Ambrosio, U. (2009). Educação Matemática: da Teoria à Prática. Campinas: Papirus.

D’Ambrosio, U. (2011). Educação para uma sociedade em transição. Natal: EDUFRN.

Freire, J. R. B. (2004). Trajetória de muitas perdas e poucos ganhos. In: Educação escolar indígena em Terra Brasilis: tempo de novo descobrimento, (pp. 11-31). Rio de Janeiro: IBASE. Retirado em 28 de setembro, 2017. Disponível em: http://old.socialwatch.org/es/informeImpreso/pdfs/IBASE-Educacao-Escolar-Indigena-Em-Terra-Brasilis.pdf

Luciano, G. S.. (2006). O Índio Brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. Série Vias dos Saberes, 1. MEC/SECAD: Brasília. Retirado em 11 de novembro, 2015. Disponível em: http://laced.etc.br/site/Trilhas/livros/arquivos/ColET12_Vias01WEB.pdf

Monteiro, A. & Pompeu Junior, G. (2001). A matemática e os temas transversais. São Paulo: Moderna.

Skovsmose, O. (2007). Educação crítica: incerteza, matemática, responsabilidade. Trad. de M. A. V. Bicudo. São Paulo: Cortez.

Skovsmose, O. (2011). Educação matemática crítica: a questão da democracia. Trad. de A. Lins, J. de L. Araújo. Campinas: Papirus.

Skovsmose, O., Scandiuzzi, P. P., Valero, P., & Alrø, H. (2012). A aprendizagem Matemática em uma posição de fronteira: foregrounds e intencionalidade de estudantes de uma favela brasileira. Bolema, 26 (42A), 231-260. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/bolema/v26n42a/11.pdf

Voltolini, L. (2011). Conhecimentos matemáticos: um contexto em transição na comunidade indígena Serra da Moça. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática. Canoas: Universidade Luterana do Brasil. Canoas, 2011.

Voltolini, L. & Kaiber, C. T. (2015). A Etnomatemática como perspectiva pedagógica: uma proposta para atender as demandas na E.E.I. Índio Ajuricaba. Anais do XIV CIAEM-ACME (pp. 13-22). Chiapas, México: Educación Matemática en las Américas 2015, vol. 5. Etnomatemática y Sociología. Retirado em 23 de outubro, 2017, de: http://ciaem-redumate.org/memorias-ciaem/xiv/pdf/Vol5Etnom.pdf

Voltolini, L. & Kaiber, C. T. (2017). Educação Escolar Indígena e Educação Matemática: um estudo na Comunidade Indígena Serra da Moça. Acta Scientiae, 19 (4), 619-639). Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/3355/2528

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.