Banner Portal
The scientific language of mathematics teachers in teacher education activity
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Teacher education
Written language
Modelling in education

How to Cite

SCHELLER, Morgana; BONOTTO, Danusa de Lara; MADRUGA, Zulma Elizabete de Freitas; CHAMOSO-SÁNCHEZ, José Maria. The scientific language of mathematics teachers in teacher education activity. Zetetike, Campinas, SP, v. 28, p. e020024, 2020. DOI: 10.20396/zet.v28i0.8654144. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654144. Acesso em: 1 jul. 2024.

Abstract

This research analyzes the Scientific Language (LC) in texts written by math teachers in a teacher education activity with Mathematical Modelling (MM). The data were compiled by questioning 19 teachers who teach mathematics in the final years of elementary and high school, participants in a continuing education project. To analyze the use/appropriation of LC of teachers and the contribution of ideas of their linguistic capacity, it is based on Halliday and Biembengut and evaluates: conceptual appropriation, lexical aspects, nominalizations and style of textual sequence. The results indicate that these teachers, in general, have conceptual mastery of MM. Although they use lexical items, referential terms and reduced grammatical metaphors, they write their texts with varied styles predominating narrative versions of description and/or explanation. It is concluded that although there has been a high level of conceptual appropriation, they have little linguistic mastery of LC.

https://doi.org/10.20396/zet.v28i0.8654144
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Adam, J. M. (1992). Les textes: types et prototypes. Paris: Nathan.

Adam, J. M. (2008). A linguística textual: introdução à análise textual dos discursos. São Paulo: Cortez.

Alarcão, I. (2010). Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez.

Biembengut, M. S. (2014). Modelagem Matemática no Ensino Fundamental. Blumenau: EdiFurb.

Biembengut, M. S. (2016). Modelagem na Educação Matemática e na ciência. São Paulo: Livraria da Física.

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (2010). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Lisboa: Porto Editora.

Bonotto, D. L. (2017). (Re)configurações do agir modelagem na formação continuada do professor de Matemática da Educação Básica. Tese de Doutorado em Educação em Ciências e Matemática. Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

Braga, S. A. M., & Mortimer, E. F. (2003). Elementos do gênero de discurso científico no texto de Biologia do livro didático de Ciências. Anais do IV ENPEC (pp. 1-12). Bauru: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/iv-enpec/orais/ORAL069.pdf. Acesso em: 02 Janeiro de 2020

Bronckart, J. P. (1999). Atividade de linguagem, textos e discursos – por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: Educ.

Carvalho, A. M. P. (2013). Formação de professores de ciências: duas epistemologias em debate. Enseñanza de las Ciencias: Revista de investigación y experiencias didácticas [online] (pp. 2784-2790), n. Extra do IX Congresso Internacional sobre Investigação en Didáctica de las Ciencias. Disponível em: https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/308069. Acesso em: 02 janeiro de 2020.

Driver, R., Asoko, H., Leach, J., Mortimer, E., & Scott, P. (1999). Construindo conhecimento científico na escola. Química Nova na Escola, 9, 31-40.

Eggins, S. (1994). An introduction to systemic functional linguistics. London: Pinter.

Fang, Z. (2004). Scientific literacy: A systemic functional linguistcs perspective. Science Education, 89, 335-347. https://doi.org/10.1002/sce.20050

Fang, Z. (2006). The language demands of science reading in Middle School. Journal of Science Education. International University of Florida, USA, 28(5), 491-520.

Fiorentini, D., & Crecci, V. (2013). Desenvolvimento profissional docente: um termo guarda-chuva ou um novo sentido à formação? Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, 5(8), 11-23.

Gabel, M., & Dreyfus, T. (2013). O fluxo de prova: o exemplo do algoritmo euclidiano. In A. Lindmeier, & A. Heinze (Eds.), Proceedings da 37ª Conferência do Grupo Internacional de Psicologia da Educação Matemática (pp. 321-328). Kiel, Alemanha: PME.

Halliday, M. A. K. (1993a). Towards a language-based theory of learning. Linguistics and Education, (5), 93-116. https://doi.org/10.1016/0898-5898(93)90026-7.

Halliday, M. A. K. (1993b). Some grammatical problems in scientific English. In M. A. K. Halliday, & J. R. Martin, Writing science: literacy and discursive power (pp. 69-85). Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

Halliday, M. A. K. (1994). An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold.

Halliday, M. A. K. (2001). El lenguaje como semiótica social - la interpretación social del lenguaje y del significado. Santafé de Bogotá, Colômbia: Fondo de Cultura Econômica.

Halliday, M. A. K., & Hasan, R. (1989). Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press.

Halliday, M. A. K., & Matthiessen, M. I. M. (2014). Introduction to functional grammar. New York: Routledge.

Hand, B. M., Lawrence, C., & Yore, L. D. (1999). A writing in science framework designed to enhance science literacy. International Journal of Science Education, 21(10), 1012-1035.

Lemke, J. L. (1998). Multiplying meaning: visual and verbal semiotics in scientific text. In J. Martin, & R. Veel (Eds.), Reading science (pp. 87-113). Londres: Routledge.

Lemke, J. L. (2002). Mathematics in the middle: measure, picture, gesture, sign, and word. In M. Anderson et al. (Eds.), Educational perspectives on mathematics as semiosis: from thinking to interpreting to knowing (pp. 215-234). Ottawa: Legas Publishing.

Martin, J. R. (1993). Literacy in science: Learning to handle text as tecnology. In M. A. K. Halliday, & J. R. Martin, Writing science: literacy and discursive power (pp. 166-202). Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

Mortimer, E. F. (1998). Sobre chamas e cristais: a linguagem cotidiana, a linguagem científica e o ensino de Ciências. In A. Chassot, & R. J. Oliveira, Ciência, ética e cultura na educação (pp. 99-118). São Leopoldo: UNISINOS.

Mortimer, E. F. (2011). Linguagem e formação de conceitos no ensino de Ciências. Belo Horizonte: Editora UFMG.

Oliveira, C. M. A. de, & Carvalho, A. M. P. de. (2005). Escrevendo em aulas de Ciências. Ciência & Educação, 11(3), 347-366. https://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132005000300002

Oliveira, J. R. S., & Queiroz, S. L. (2007). Comunicação e linguagem científica: guia para estudantes de Química. Campinas: Átomo.

Oliveira, J. R. S., & Queiroz, S. L. (2011). A retórica da linguagem científica em atividades didáticas no ensino superior de Química. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 4(1), 89-115. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37548

Oliveira, T., Freire, A., Carvalho, C., Azevedo, M., Freire, S., & Baptista, M. (2009). Compreendendo a aprendizagem da linguagem científica na formação de professores de ciências. Educar em Revista, 25(34), 19-33. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16506

Planas, N., Arnal-Bailera, A., & García-Honrado, I. (2018). El discurso matemático del profesor: ¿Cómo se produce en clase y cómo se puede investigar?. Enseñanza de las Ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 36(1), 45-60. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2240

Rivard, L. P. (1994). A review of writing to learn in science: Implications for practice and research. Journal of Research in Science Teaching, 31(9), 969-983.

Rivard, L. P., & Straw, S. B. (2000). The effect of talk and writing on learning science. An exploratory study. Science Education, 84(5), 566-593.

Robertson, S., & Graven, M. (2019). Language as an including or excluding factor in mathematics teaching and learning. Mathematics Education Research Journal doi: 10.1007 / s13394-019-00302-0

Rowell, P. M. (1997). Learning in school science. The promises and practices of writing. Studies in Science Education, 30, 19-56.

Sasseron, L. H., & Carvalho, A. M. P. (2008). Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações no Ensino de Ciências, 13(3), 33-352.

Scheller, M. (2017). Modelagem e linguagem científica no ensino médio. Tese de Doutorado em Educação em Ciências e Matemática. Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

Scheller, M., Bonotto, D., & Biembengut, M. S. (2015). Formação continuada e Modelagem: percepções de professores. Educação Matemática em Revista, 20(46), 16-24.

Silva, F. C. (2019). Linguagem e o processo de ensino e aprendizagem em Química: leituras contemporâneas de Vigotski apoiadas por Tomasello. Revista Eletrônica de Educação. Ahead of print. 1-14. http://dx.doi.org/10.14244/198271992765

Silva, N. S., & Aguiar Junior, O. G. (2014). A estrutura composicional dos textos de estudantes sobre ciclos de materiais: evidências de uso e apropriação da linguagem científica. Ciência & Educação, 20(4), 801-816.

Sutton, C. (1992). Words, science and learning. London: Open University Press.

Vigotsky, L. S. (1987). Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes.

Yin, R. K. (2005). Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman.

Zabalza, M. A. (2004). Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.