Banner Portal
Crossing the devir math teachers
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Mathematical education
Becoming teacher
Care of the self
Parrhesia

How to Cite

QUEIROZ, Simone Moura. Crossing the devir math teachers. Zetetike, Campinas, SP, v. 29, n. 00, p. e021028, 2021. DOI: 10.20396/zet.v29i00.8654213. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654213. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this article we intended to observe the transversal movements that go through the becoming a Mathematics teacher. With this, we created dialogue networks between the subject of the Mathematics undergraduate, which was influenced, through agency, by the course that molds them technically and reflexively, with some discussions related to the Philosophy of Difference, allowing us some reflections through the insights into the plane of immanence discussed by some theorists, such as Foucault, Deleuze, Guattari, Rolnik, Larrosa, and others, submerging metaphorically into some of their concepts (Care of the Self, Parrhesia, desire, éthos, experience, subjectivation, rhizoma, becoming ...). The subject of this research implicitly goes through this text, leaving us discussions about the idea of formation, as a template proposed and expressed through the pedagogical structure of the graduation course, for example, and against this, the lines of force, care of the self and agency that permeate them and make them experience and resist.

https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8654213
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Bovo, A. A. (2011). Abrindo a caixa preta da escola: uma discussão acerca da cultura escolar e da prática pedagógica do professor de Matemática. Tese de doutorado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista.

Brasil. (1997). Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais - PCN – Brasília: MEC.

Cavamura, N. R. B. (2013). Michel Foucault e a Coragem da Verdade: uma reflexão sobre o professor parresiasta. Anais do Encontro Nacional de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática, Vitória, Brasil, ES, 17.

Deleuze, G. (2009). Diferença e Repetição. São Paulo: GRAAL.

Deleuze, G., & Guattari, F. (1997). Mil Platôs: Capitalismo e esquizofrenia, 4. São Paulo: 34.

Deleuze, G., & Parnet, C. (1998). Diálogos. São Paulo: Escuta.

Deleuze, G., & Parnet, C. (2005). O abecedário de Gilles Deleuze. Disponível em <http://stoa.usp.br/prodsubjeduc/files/262/1015/Abecedario+G.+Deleuze.pdf>. Último acesso em 16/05/2020.

Foucault, M. (1994). Ditos e escritos, 6. Paris: Gallimard.

Foucault, M. (2008). Tecnologías del yo. Buenos Aires: Paidós.

Foucault, M. (2009). História da Sexualidade 3: o cuidado de si (9a ed.). São Paulo: Graal.

Foucault, M. (2010). A hermenêutica do sujeito (3a ed.). São Paulo: Editora WMF Martins Fontes.

Foucault, M. (2011). Vigiar e Punir: História da violência nas prisões (39a ed.). Petrópolis: Vozes.

Foucault, M. (2012). Ditos e escritos V: ética, sexualidade e política (3a ed.). Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. (2013). Governo de si e dos outros: Curso dado no Collège de France (1982-1983). São Paulo: Martins Fontes.

Foucault, M. (2014). A coragem da verdade: Curso dado no Collège de France (1984). São Paulo: Martins Fontes.

Freire, P. (2003). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Gallo. S. (2012). As múltiplas dimensões do aprender... Anais do Congresso de educação básica: aprendizagem e currículo, Florianópolis, SC, Brasil, 2.

Kastrup, V. (2008). O Lado de Dentro da Experiência: atenção a si mesmo e produção de subjetividade numa oficina de cerâmica para pessoas com deficiência visual adquirida. Psicologia: ciência e profissão, 28 (1), 186-199.

Larrosa, J. (2002, janeiro) Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, s/v (19), 20-28.

Larrosa, J. (2011). Tecnologias do eu e educação. In: T. T. SILVA. (Org.), O sujeito da educação (pp. 35-86). Petrópolis: Vozes.

Queiroz, S. M., & Posada-Balvin, F. A. (2014). Movimentos que perpassam uma sala de aula de Matemática do ensino básico. Anais do Encontro de Matemática do Agreste Pernambucano, Caruaru, PE, Brasil, 1.

Queiroz, S. M. (2015). Movimentos que permeiam o devir professor de Matemática de alguns licenciandos. Tese de doutorado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista.

Silva, M. T D., & Souza, A. C. C. (2012). As Práticas de Si no Contexto da Educação Matemática. Anais do Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-graduação em Educação Matemática. Canoas, RS, 16.

Silva, M. M. L., Costa, L. R. da S., Soares, R. M., & Queiroz, S. M. (2018). Cuidado de si e experiência: Movimentos que perpassam a Educação Matemática na Pós-Modernidade. Anais Encontro de Matemática do Agreste Pernambucano. Caruaru, PE, Brasil, 5.

Tartaro, T. F., Cavamura, N. R. B., & Souza, A. C. C. (2014). Por que a Universidade não forma um professor de Matemática? Anais do Congresso Nacional de Formação de Professores e Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores. São Paulo, SP, Brasil, 2 e 12.

Veiga-Neto, A. (2002). Olhares... In: M. V. Costa (Org.), Caminhos investigativos: novos olhares na pesquisa em educação (pp. 23-38) (2a ed.). Rio de Janeiro: DP&A.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.