Banner Portal
Technological creativity
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics education
Education of teachers
Digital technologies
Creativity

How to Cite

ROSA, Maurício; DANTAS, Douglas Martins. Technological creativity: a study about the construction of mathematics-activities-with-digital-technologies by teachers in cybereducation. Zetetike, Campinas, SP, v. 28, p. e020030, 2020. DOI: 10.20396/zet.v28i0.8654423. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654423. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

This article aims to investigate the creative process of mathematics teachers while they construct activities with current and/or unknown Digital Technologies (DT) (new ones for each one), in order to highlight creative possibilities in the mathematical, pedagogical and technological dimensions of “Cybereducation with mathematics teachers”. This “form/a(c)tion” suggests working with DT is not mechanical, technical, as if the applied DT were merely auxiliary to teaching and learning, but that participate in the constitution of mathematical knowledge. So, we try hereby to understand how DT can be inserted in mathematics classes, by observing the creativity in this process. Therefore, we conducted a blended course with mathematics teachers, in which we perceive specific acts of technological creativity, that are revealed through updates on the creator potential and/or creative potential of the person, expanding the subjective domain of those involved in this process of “form/a(c)tion”.

https://doi.org/10.20396/zet.v28i0.8654423
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Alencar, E. M. L. S., & Mitjáns Martinez, A. (1998). Barreiras à expressão da criatividade entre profissionais brasileiros, cubanos e portugueses. Psicologia Escolar e Educacional, 2 (1), 23-32.

Amabile, T. M. (1996). Creativity in context. Boulder, CO: Westview Press.

Barreto, M. O., & Mitjáns Martinez, A. (2007). Possibilidades criativas de professores em cursos de pós-graduação stricto sensu. Estudos de Psicologia, 24 (2), 463-473.

Brasil. (1998). Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. (3º e 4º ciclos do ensino fundamental). Brasília: MEC.

Brasil. (2018). Secretaria de Educação Fundamental. Base Nacional Comum Curricular: Matemática. (Anos Finais do Ensino Fundamental). Brasília: MEC

Bicudo, M. A. V. (2011). Pesquisa qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, p. 53-74.

Bicudo, M. A. V., & Rosa, M. (2010). Realidade e Cibermundo: horizontes filosóficos e educacionais antevistos. Canoas: Editora da ULBRA.

Bourdieu, P., & Passeron, J. C. (2014). A Reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Tradução: Reynaldo Bairão. 7 ed. Petrópolis: Vozes.

Csikszentmihalyi, M. (1999). Implications of a Systems Perspective for the Study of Creativity. In: R. J. Stenberg (Ed.) Handbook of (pp. 313-336). Cambridge: Cambridge University Press.

De Masi, D. (2005). Criatividade e Grupos Criativos: descoberta e invenção. São Paulo, Sextante.

Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. M. (2002). Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez.

Feldhusen, J. F., & Goh, B. E. (1995). Assessing and Accessing Creativity: An Integrative Review of Theory, Research, and Development, Creativity Research Journal, 8:3, 231-247, DOI: 10.1207/s15326934crj0803_3

Kraft, U. (2005). Unleashing creativity. Scientific American Mind, April, 16-23.

Lubart, T. (2007). Psicologia da Criatividade. Porto Alegre: Artmed.

Maltempi, M. V. (2004). Novas Tecnologias e Construção de Conhecimento: reflexões e perspectivas. In. Universidade Estadual Paulista - UNESP. Disponível em: http://www.rc.unesp.br/igce/demac/maltempi/Publicacao/Maltempi-cibem.pdf. Acesso em: 16 set. 2014.

Mora, J. F. (1994). Dicionário de Filosofia. São Paulo: Edições Loyola.

Mourão, R. F., & Mitjáns Martinez, A. (2006). A criatividade do professor: a relação entre o sentido subjetivo da criatividade e a pedagogia de projetos. Psicologia Escolar e Educacional, 10 (2), 263-272.

Murray, J. H. (1997). Hamlet on the Holodec, New York. Free Pass.

Neves-Pereira, M. S. (2007). Estratégias de Promoção da Criatividade. In: D. S. Fleith (Org.). A Construção de Práticas Educacionais para Alunos com Altas Habilidades / Superdotação. (pp. 13-34). Brasília: Ministério da Educação e Cultura.

Oliveira, E. B. P., & Alencar, E. L. M. S. (2008). A Criatividade Faz a Diferença na Escola: o professor e o ambiente criativos. Contrapontos. Campinas, 8 (2), 295-306.

Oliveira, Z. M. F. (2010). O elo entre a educação, o desenvolvimento sustentável e a criatividade. Revista Iberoamericana de Educación, 51 (3), 1-10.

Ostrower, F. (1987). Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes.

Papert, S. (1994). Instrucionismo versus Construcionismo. In: S. Papert (Ed.). A Máquina das Crianças: repensando a escola na era da Informática. Porto Alegre: Artes Médicas.

Pedrosa, S. (2005). Formação de professores e tecnologia: sim ou não. Rio de Janeiro. Disponível em: https://jovensemrede.files.wordpress.com/2010/04/stella-pedrosa-formacao-de-professores-e-tecnologia-sim-ou-nao.pdf. Acesso em: 14 de Fev. de 2014.

Rosa, M. (2004). Role Playing Game Eletrônico: uma tecnologia lúdica para aprender e ensinar matemática. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro: Unesp.

Rosa, M. (2008). A Construção de Identidades Online por meio do Role Playing Game: relações com ensino e aprendizagem matemática em um curso à distância. Tese de Doutorado em Educação Matemática, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro.

Rosa, M. (2015). Cyberformação com Professores de Matemática: interconexões com experiências estéticas na cultura digital. In: M. Rosa, M. A. Bairral, & R. B. Amaral (Org.). Educação Matemática, Tecnologias Digitais e Educação Matemática: pesquisas contemporâneas. (pp. 57-96) São Paulo: Livraria da Física.

Rosa, M. (2018). Tessituras teórico-metodológicas em uma perspectiva investigativa na Educação Matemática: da construção da concepção de Cyberformação com professores de matemática a futuros horizontes. In.: A. M. P. Oliveira & M. I. R. Ortigão (Org.). Abordagens teóricas e metodológicas nas pesquisas em Educação Matemática. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática. E-book. Disponível em: http://www.sbem.com.br/files/ebook_.pdf. Acesso em: 10 dez 2020.

Rosa, M., & Pinheiro R.P. (2020). Cybereducation with Mathematics Teachers: Working with Virtual Reality in Mathematics Activities. In: M. A. V. Bicudo (ed), Constitution and Production of Mathematics in the Cyberspace. Springer, Cham. pp. 123-140. https://doi.org/10.1007/978-3-030-42242-4_8

Sakamoto, C. K. (2008). O brincar da criança: criatividade e saúde. Bol. - Acad. Paul. Psicol. São Paulo, 28 (2). Disponível em: http://pepsic.bvsalud. org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-711X2008000200014&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 09 dez. 2014.

Starko, A. J. (1995). Developing creativity in the classroom: Schools of curious delight. White Plains, NY: Longman Publishers.

Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1995). Defying the crowd cultivating creativity in a culture of conformity. New York: The Free Press.

Vanini, L., Rosa, M., Justo, J. C. R., & Pazuch, V. Cyberformação de Professores de Matemática: olhares para a dimensão tecnológica. Revista Acta Scientiae. Canoas: ULBRA. 15 (1), 153-171.

Vygostsky, L.S. Imaginacion y el arte en la infancia. México: Hispanicas, 1987.

Winnicott, D. W. (1975). O brincar & a realidade. Trad. J. O. A. Abreu e V. Nobre. Rio de Janeiro: Imago.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.