Banner Portal
Teaching statistics in YAE
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Statistical education
Youth and adult education
High school
Problem solving methodology

How to Cite

SILVA, Giane Correia; SANTOS JUNIOR, Guataçara dos. Teaching statistics in YAE: application of the methodology of problem solving. Zetetike, Campinas, SP, v. 28, p. e020018, 2020. DOI: 10.20396/zet.v28i0.8655803. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8655803. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article aimed to present a proposal using the problem solving methodology for the Teaching of Statistics, in the YAE, focused on High School, in a state public school of Paraná. The data collection procedures were: records of the observations and the productions of the students that generated empirical data and were analyzed using the methodology of the Discursive Textual Analysis - DTA. The Teaching Sequences - TS were elaborated from the problem solving methodology, including statistical knowledge objects. The research results indicate on the one hand, that the problem solving methodology can contribute to the development of students' statistical reasoning, on the other, that formalization of concepts by the teacher proved to be relevant because together, teacher and students, discuss the attempts to solve the proposed problem, contributing to the construction of statistical knowledge and citizen formation.

https://doi.org/10.20396/zet.v28i0.8655803
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Associação Brasileira de Defesa do Consumidor (PROTESTE). (2015). Hambúrguer leve (no peso). Outubro/2015. Retirado em 10 de maio, 2017, de www.proteste.org.br.

Associação Brasileira de Defesa do Consumidor (PROTESTE) (2015). Feijões cariocas: sabor e qualidade. Fevereiro/2015. Retirado em 10 de maio, 2017, de www.proteste.org.br.

Barros, C. P. M. (2008). Análise de atitudes de alunos na educação de jovens e adultos em situação de resolução de problemas. Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Retirado em 15 de março, 2020 de https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/11362/1/CLAUDIO%20POUSA%20MORAES%20BARROS.pdf

Bigode, A. J. L. & Gimenez, J. (2009). Metodologia para o ensino da Aritmética: competência numérica no cotidiano. São Paulo: FTD.

Dante, L. R. (2009). Formulação e resolução de problemas de matemática: teoria e prática. São Paulo: Ática.

Fernandes, D. (2009). Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: UNESP.

Fonseca, M. da C. & Cardoso, C. de A. (2005). Educação Matemática e letramento: textos para ensinar Matemática, Matemática para ler o texto. In Nacarato, A. M. & Lopes, C. A. E. (Orgs.). Escritas e Leituras na Educação Matemática. (pp. 63-76). Belo Horizonte: Autêntica.

Garfield, J. & Gal, I. (1999). Teaching and assessing statistical reasoning. In Stiff, L. V., & Curcio, F. R., (Ed.), Developing Mathematical Reasoning in Grades K-12. National Council of Teachers of Mathematics (pp. 207-219). Reston: Ed. L. Staff.

Kalinke, M. A. (2003). Internet na educação. Curitiba: Chain.

Lopes, C. A. E. (2010). Os desafios para educação estatística no currículo de matemática. In: Lopes, C. A. E., Coutinho, C. de Q. e S. & Almouloud, S. A. (Orgs.). Estudos e reflexões em educação estatística. Campinas: Mercado de Letras.

Ministério da Educação (MEC). (1998). Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática. Brasília: MEC. Retirado em 8 de agosto, 2015, de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf.

Ministério da Educação (MEC). (2000). Diretrizes nacionais para a educação de jovens e adultos. Brasília.

Ministério da Educação (MEC). (2002). Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais + (PCN+) - ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília.

Ministério da Educação (MEC). (2006). Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Trabalhando com a educação de jovens e adultos. Brasília: MEC. Retirado em 15, de abril, 2015 de http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&id=13536%3Amateriais-didaticos&Itemid=913.

Ministério da Educação (MEC). (2006a). Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio. Brasília: MEC. Retirado em 17 de setembro, 2015, de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf.

Ministério da Educação (MEC). (2018). Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, 2018. Retirado em 17 de dezembro, 2019, de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/bncc-ensino-medio.

Moraes, R. (2003). Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, 9(2), 191-211.

Moraes, R. & Galiazzi, M. do C. (2016). Análise Textual Discursiva. Ijuí: Unijuí.

Onuchic, L. de la R. (1999). Ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. In Bicudo, M. A. V. (Org.), Pesquisa em educação matemática: concepções e perspectivas (pp. 199-218). São Paulo: UNESP.

Pereira, C. S. (2017). Material manipulável e manipulável virtual para o Ensino de Estimativa de Proporção Populacional. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia. Ponta Grossa: Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Retirado em 15 de março, 2020 de http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/2464/1/PG_PPGECT_M_Pereira%2c%20Caroline%20Subir%C3%A1%2c%202017.pdf.

Polya, G. (1995). A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Traduzido por Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: Interciência.

Secretaria de Estado da Educação do Paraná (SEE). (2006). Diretrizes Curriculares da Educação de Jovens e Adultos. Curitiba: SEED.

Silva, C. V. da. (2013). Leitura e interpretação de gráficos e tabelas: um estudo social de suas fragilidades e de suas potencialidades com estudantes da educação de jovens e adultos no ensino fundamental. Dissertação de Mestrado Profissional em Educação Matemática. Rio de Janeiro: Universidade Severino Sombra. Retirado em 10 de março, 2017, de https://universidadedevassouras.edu.br/.

Zuffi, E. M. & Onuchic, L. de la R. (2007). O ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas e os processos cognitivos superiores. Revista Iberoamericana de Educação Matemática, 11, 79-97.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.