Banner Portal
Interdisciplinarity and statistics in the data of slaves buried at Porto Alegre (1850 to 1885)
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Interdisciplinarity
Statistical education
Statistical literacy
Mathematical modeling
Elementary school

How to Cite

MELLO, Leila Inês de; DALCIN, Andreia; NUNES, Luciana Neves. Interdisciplinarity and statistics in the data of slaves buried at Porto Alegre (1850 to 1885). Zetetike, Campinas, SP, v. 28, p. e020013, 2020. DOI: 10.20396/zet.v28i0.8656749. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656749. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This paper presents results of a research of a professional master in the field of Statistical Education done with 7th grade students in a private school in Canoas-RS. The question “Can the search for understanding demographic data of slaves buried in the cemetery of the Santa Casa de Porto Alegre, in the XIX Century, contribute to the learning of statistics?” served for an interdisciplinary project in Mathematics, History and Science. With a random sample of 1559 slave death records from the book “Africanos na Santa Casa de Porto Alegre: Óbitos dos escravos sepultados no cemitério da Santa Casa (1850 a 1885)” the class produced charts and tables. Through pretest and posttest it was evaluated that there were advances in the learning of statistical concepts. The statistical concepts were mobilized in the activities and the interdisciplinary look favored the process of data production and analysis, as well as assisted in the debate about black slavery in Porto Alegre in the XIX Century.

https://doi.org/10.20396/zet.v28i0.8656749
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Akanime, C. T., & Yamamoto, R. K., (2009). Estudo Dirigido de Estatística Descritiva. 2ª ed. São Paulo: Érica.

Barbosa, J. C. (2004). Modelagem matemática: O que é? Por que? Como?. Veritati, (4), p.73-80.

Barbosa, J. C. (2001). Modelagem na Educação Matemática: Contribuições para o Debate Teórico. ANPED, 1 CD-ROM. Retirado em 15 de outubro, 2017, de: <http://www.ufrrj.br/emanped/paginas/-conteudo_producoes/docs_24/modelagem.pdf>.

Ministério da Educação (MEC). (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) Brasília: Ministério da Educação- Retirado em 21 de setembro, 2019, de: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf>.

Ministério da Educação (MEC). (2017). Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica. Retirado em 21 de setembro, 2019, de: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio>.

Campos, C. R., Wodewotzki, M. L., Lorenzetti, & Jacobini, O. R. (2013). Educação Estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. 2ª ed., 144p. São Paulo: Ed. Autêntica.

Fazenda, I. C. A. (2011). Integração e Interdisciplinaridade no Ensino Brasileiro Efetividade ou Ideologia. 6ª ed., São Paulo: Loyola.

Flores, M. (2007). Africanos na Santa Casa de Porto Alegre: Óbitos dos escravos sepultados no cemitério da Santa Casa (1850-1885). Centro Histórico Cultural Santa Casa – Porto Alegre: EST.

Lodovici, F. M. M., & Silveira, N. D. R. (2011). Interdisciplinaridade: desafios na construção do conhecimento gerontológico. Estudos Interdisciplinares sobre o Envelhecimento. Porto Alegre, 16(2), 291-306.

Lopes, C. E., & Carvalho, C. (2009). Literacia Estatística na educação básica. Escrituras e Leituras na Educação Matemática. 1ª Reimp. Belo Horizonte: Autêntica.

Lopes, C. E. (2010) A educação estatística no currículo de matemática: um ensaio teórico. Anais da 33ª Reunião da ANPED (pp. 1-15). Retirado em 06 de outubro, 2017, de: <http://33reuniao.anped.org.br/33encontro/app/webroot/files/file/Trabalhos%20em%20PDF/GT19-6836--Int.pdf>.

Santos Filho, L. (1947). História da Medicina no Brasil: (do século XVI ao século XIX). São Paulo: Ed. Brasiliense.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.