Banner Portal
Development of didactical knowledge of teachers in statistics
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Statistics
Statistical representations
Statistical investigations
Didactics knowledge

How to Cite

RODRIGUES, Bruna Mayara Batista; PONTE, João Pedro Mendes da. Development of didactical knowledge of teachers in statistics: a teacher education experience. Zetetike, Campinas, SP, v. 28, p. e020002, 2020. DOI: 10.20396/zet.v28i0.8656882. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656882. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

This article aims to analyze the development of didactical knowledge of teachers attending an in-service course focusing on statistical representations and investigations, two fundamental aspects of statistics education. This is a statistics course in a specialization program for middle school mathematics teachers, including 13 participants. The data collected was obtained from sessions by a logbook, audio recordings, and document collection and by interviews. The course was structured to articulate didactic knowledge from activities directed to teaching practice. The results show that the teachers deepened their knowledge of statistical representations and how to teach them. About statistical investigations, the teachers emphasize the importance of valuing these activities for the development of citizens who are critical and capable of dealing with information.

https://doi.org/10.20396/zet.v28i0.8656882
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Aoyama, K. (2006). Investigating a hierarchy of students’ graph interpretation. In A. Rossman & B. Chance (Eds.). Proceedings of the Seventh International Conference on Teaching Statistics. Salvador, Brazil: International Statistical Institute.

Aoyama, K. (2007). Investigating hierarchy of students’ interpretations of graphs. International Electronic Journal of Mathematics Education, 2(3), 298-318.

Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Batanero, C., Godino, J. D., & Roa, R. (2004). Training teachers to teach probability. Journal of Statistics Education, 12(1).

Batanero, C. (2002). Estadística y didáctica de la matemática: Relaciones, problemas y aportaciones mutuas. En C. Penalva, G. Torregrosa & J. Valls (Eds.), Aportaciones de la didáctica de la matemática a diferentes perfiles profesionales (pp. 95-120). Universidad de Alicante.

Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora.

Borba, R. E. S., Monteiro, C. E., Guimarães, G. L., Coutinho, C., Kataoka, V. Y. (2011). Educação estatística no ensino básico: currículo, pesquisa e prática em sala de aula. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana. 2(2).

Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. MEC. Brasília, DF.

Carvalho, L. M. T. L., Monteiro, C. E. F., & Campos, T. M. M. (2010). Refletindo sobre a interpretação de gráficos como uma atividade de resolução de problemas. In C. E. Lopes, C.Q.S. Coutinho & S. A. Almouloud (Orgs.), Estudos e reflexões em Educação Estatística (pp. 213-227). Campinas: Mercado de Letras.

Cazorla, I. M., & Castro, F. C. (2008). O papel da estatística na leitura do mundo: o letramento estatístico. Revista Publicatio CiênCias Humanas Linguística, Letras e Artes. 16 (1) (pp. 45-53). Ponta Grossa, PR.

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2001). Research methods in education. London: Routledge Falmer.

Curcio, F. (1987). Comprehension of mathematical relationships expressed in graphs. Journal for Research in Mathematics Education, 18(5), 382-393.

Curcio, F. (1989). Developing graph comprehension: Elementary and middle school activities. Reston, VA: NCTM.

Day, C. (2001). Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora.

Franklin, C., Kader, G., Mewborn, D., Moreno, J., Peck, R., Perry, M., et al. (2005). Guidelines for assessment and instruction in statistics education (GAISE) Report. Alexandria, VA: ASM.

Friel, S. N., Bright, G. W., Frierson, D., & Kader, G. D. (1997). A Framework for assessing knowledge and learning in statistics (K-8). In I. Gal & J. B. Garfield (Eds.) The assessment challenge in statistics education (pp. 55-63), IOS Press.

Groth, R. E., & Xu, S. (2011). Preparing teachers through case analyses. In C. Batanero, G. Burrill & C. Reading (Eds.), Teaching statistics in school mathematics: Challenges for teaching and teacher education (A Joint ICMI/IASE Study) (pp. 371-382). NewYork, NY: Springer.

Henriques, A., & Oliveira, H. (2013). O conhecimento de futuros professores sobre as investigações estatísticas a partir da análise de episódios de sala de aula. In J. A. Fernandes, F. Viseu, M. H. Martinho & P. F. Correia (Orgs.), Atas do III EPEE. Braga: CIE, UM.

Kader, G., & Perry, M. (1994). Learning statistics with technology. Mathematics Teaching in the Middle School, 1(2), 130-136.

Martins, M. E. G., & Ponte, J. P. (2007). Organização e tratamento de dados. Lisboa: DGIDC.

Martins, M. N. P. (2018). Atitudes face à Estatística e escolhas de gráficos por professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental (Tese de doutoramento, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa).

Monteiro, C., & Ainley, J. (2003). Developing critical sense in graphing. In Proceedings of the Third Conference of European Society for Research in Mathematics Education (pp. 1-10). Bellaria, Italy.

NCTM (2007). Princípios e normas para a Matemática escolar. Lisboa: APM.

Ponte, J. P. (2011). Preparing teachers to meet the challenges of statistics education. In C. Batanero, G. Burrill & C. Reading (Eds.), Teaching statistics in school mathematics: Challenges for teaching and teacher education (pp. 299-309). NewYork, NY: Springer.

Ponte, J. P., & Fonseca, H. (2001). Orientações curriculares para o ensino da Estatística: Análise comparativa de três países. Quadrante, 10(1), 93-132.

Ponte, J. P. (2012). Estudiando el conocimiento y el desarrollo profesional del profesorado de matemáticas. In N. Planas (Ed.), Teoría, crítica y práctica de la educación matemática (pp. 83-98). Barcelona: Graó.

Quintas, S. M. O. (2017). O conhecimento didático em estatística de duas professoras do ensino secundário a partir das suas práticas. Tese de doutoramento, Universidade de Lisboa.

Shaughnessy, J. M. (2007). Research on statistic learning and reasoning. In F. K. Lester (Ed.). Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 957-1049). Greenwich, CT: NCTM.

Sousa, O. (2002). Investigações estatísticas no 6.º ano. In Grupo de Trabalho de Investigação (Org.), Reflectir e investigar sobre a prática profissional (pp. 75-97). Lisboa: APM.

Smith, M. S. (2001). Practice-based professional development for teachers of mathematics. Reston, VA: NCTM

Steen, L. (2001). Mathematics and democracy: The case for quantitative literacy. Princeton, NJ: NCTM.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.