Banner Portal
Statistics performance of elementary and middle school students in the context of D-Estat
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Teaching of statistics
Elementary and middle school
Diagnostic study
D-Estat

How to Cite

CAZORLA, Irene Maurício; UTSUMI, Miriam Cardoso; SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos. Statistics performance of elementary and middle school students in the context of D-Estat. Zetetike, Campinas, SP, v. 28, p. e020016, 2020. DOI: 10.20396/zet.v28i0.8656917. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656917. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

We analyzed the statistical performance of 1,305 students from 1st to 9th grade, in elementary and middle schools, in four public schools in the state of Bahia-Brazil, in the context of a collaborative university-school research (D-Estat). We built three instruments, according to the education level, from which we analyzed three issues involving qualitative, discrete and continuous variables; conversion of native language data to bar graphs; reading of frequency distribution and two-way tables; calculation of mean, median and mode. The main results show that performance falls substantially from one level to another, but within each school grade there is a growing trend, greater in Elementary School, signaling stagnation in the Middle School. The results indicate the need to elaborate teaching sequences validated in the reality of the schools, which allow the active role of students, in the learning processes and, consequently, for statistical literacy.

https://doi.org/10.20396/zet.v28i0.8656917
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Campos, C. R., Wodewotzki, M. L. L. & Jacobini, O. R. (2013). Educação Estatística Teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Belo Horizonte: Autêntica.

Carvalho, L. M. T. L. de, Oliveira, S. A. P. de, & Monteiro, C. E. F. (2019). Possibilidades da Educação Estatística como forma de análise crítica da realidade na escola indígena. Roteiro, 44(2), 1-20.

Cazorla, I. M. & Oliveira, M. S. (2010). Para Saber mais. In I. Cazorla & E. Santana (Orgs.). Do Tratamento da Informação ao Letramento Estatístico (pp. 113-144). Itabuna: Via Litterarum.

Cazorla, I. M. & Santana, E. (2010). Do Tratamento da Informação ao Letramento Estatístico. Itabuna. Via Litterarum.

Cazorla, I. M., Santana. E. R. S. & Utsumi, M. C. (2019). O campo conceitual da média aritmética: uma primeira aproximação. Revemat, 14 (Edição Especial Educação Estatística), 1-21.

Curcio, F. R. (1989). Developing graph comprehension. Virginia: National Council of Teachers of Mathematics.

Gal, I. (2002). Adults' Statistical Literacy: Meanings, Components, Responsibilities. In: International Statistical Review, 1 – 25.

Luna, L. C. & Carvalho, J. I. F. (2019). “Oi, Quem está olhando minhas estatísticas?” – Uma discussão do desempenho de estudantes da Educação Básica sobre média aritmética. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 15(33), 151-166.

Mayén, S., Cobo, B., Batanero, C. & Balderas, P. (2007). Comprensión de las medidas de posición central en estudiantes mexicanos de bachillerato. Unión, 9, 187-201

Ministério da Educação (MEC). (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN). Matemática.1 e 2 ciclos. Brasília: MEC, Secretaria de Ensino Fundamental.

Ministério da Educação (MEC). (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Fundamental.

Ministério da Educação (MEC). (2018). Base Nacional Comum (BNCC). Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wpcontent/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf.

Nascimento, M. M., Paula, M. & Catarino, P. (2018). Sítio do pica-pau amarelo: uma atividade de Estatística no 2.º ciclo do ensino básico português. Indagatio Didactica, 10(4), 107-117.

Santana, E. & Cazorla, I. (2018). Desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática: D-Estat. Projeto de pesquisa. Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus-BA.

Santana, M. de S. (2016). Traduzindo pensamento e letramento estatístico em atividades para sala de aula: construção de um produto educacional. Bolema, 30(56), 1165-1187.

Santos, R. M. dos & Branches, M. V. (2019). Problemas identificados em gráficos estatísticos publicados nos meios de comunicação. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 15(33), 201-218.

Skovsmose, O. (2008). Desafios da educação matemática crítica [Challenges of Critical Mathematics Education]. São Paulo: Papirus.

Teixeira, P. J. M. (2016). Os PCN e o bloco Tratamento da Informação: algumas possibilidades teórico-metodológicas para a sala de aula da Educação Básica. Remat, 2(2), 72-91.

Wainer, H. (1992). Understanding graph and tables. Educational Researcher, 21(1), 14-23.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.