Banner Portal
Green card for the Montessori golden beads
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Maria Montessori
Appropriation
History of mathematics education
Golden material

How to Cite

REZENDE, Alan Marcos Silva de; BERTINI, Luciane de Fatima. Green card for the Montessori golden beads. Zetetike, Campinas, SP, v. 29, n. 00, p. e021026, 2021. DOI: 10.20396/zet.v29i00.8657032. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657032. Acesso em: 21 jul. 2024.

Abstract

Does the project with the Golden Material exclude the discussion that the decimal numbering system is positional? It is this question that basically drives the writing of this article, in which a study of the appropriations about guidelines that Maria Montessori put into circulation in her works and the ideas presented by the authors of the article "Cartão amarelo para o material dourado", published in Nova Escola magazine in 2016, is presented. Thus, this paper presents a point of view about the uses of the Golden Material for teaching mathematics through the History of Mathematics Education. As a result, it was possible to highlight aspects of Montessori's proposals that surround the use of the material under discussion and that show the options, arguments and solutions presented by the author in relation to the limitations of the material, limitations that are also highlighted in current discourses such as those revealed in the cited article. 

https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8657032
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Burke, P. (2015). O que é história do conhecimento? São Paulo: Editora Unesp.

Campos, S. B. (2017). A institucionalização do Método Montessori no campo educacional brasileiro (1914-1952). [Tese de Doutorado em Educação. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina]. https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/186514/PEED1279-T.pdf?sequence=-1&isAllowed=y

Catani, D. B. (1996, jul./dez.). A imprensa periódica educacional: as revistas de ensino e o estudo do campo educacional. Educação e Filosofia, 10(20), 115-130.

Catani, D. B., & Silva, V. B. (2010). Manuais pedagógicos. In D. A. Oliveira, A. M. C. Duarte, & L. M. F. Vieira (Orgs.), Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação. CDROM.

Chartier, R. (1990). A história cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand.

Chartier, R. (2016). A história ou a leitura do tempo (C. Antunes, Trad.). Belo Horizonte: Autêntica.

Fiorentini, D., & Miorim, M. A. (1990, jul./ago.). Uma reflexão sobre o uso de materiais concretos e jogos no ensino da Matemática. Boletim da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, (7), 5-10.

Hamine, J., Soares, W., & Peres, P. (2016, abr.). Cartão amarelo para o material dourado. Nova Escola, (291), 1-4.

Lourenço Filho, M. B. (1930). Introducção ao estudo da Escola Nova. São Paulo: Cia. Melhoramentos (Bibliotheca da Educação, v. XI).

Montessori, M. (1934). Psicoaritmética. Barcelona: Araluce.

Montessori, M. (1965). Pedagogia científica: a descoberta da criança (A. A. Brunetti, Trad.). São Paulo: Flamboyant.

Montessori, M. (2004). The Montessori Method. Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers, Inc.

Montessori, M. (2013). The Montessori Method. (A. E. George, Trad.). New York: Layout and Cover Copyright.

Nóvoa, A. (1995). O passado e o presente dos professores. In A. Nóvoa (Org.), Profissão professor (pp. 15-34). Porto: Porto Editora.

Pinheiro, N. V. L. (2017). A aritmética sob medida: a matemática em tempos de pedagogia científica [Tese de Doutorado em Educação e Saúde. São Paulo: Universidade Federal de São Paulo]. https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/179942/Tese_Pinheiro_2017_revisão_final_errata.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Tezzari, M. L., & Baptista, C. R. (2011). A Medicina como origem e a Pedagogia como meta da ação docente na Educação Especial. In K. R. M. Caiado, D. M. Jesus & C. R. Baptista (Org.), Professores e Educação Especial – formação em foco. Porto Alegre: Mediação Distribuidora e Livraria Ltda.

Viñao Frago, A. (2013). La recepción de Rousseau en la formación inicial del magisterio primario (España, siglo 20). História da Educação, 17(41), 11-28.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.