Banner Portal
The Wizard of Oz, Allegory of the Cave and the mathematics curricula
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Mathematical education
Mathematics curriculum
Power
Politics
Desire

How to Cite

RUIDIAZ, Paola Amaris; GODOY, Elenilton Vieira; SILVA, Marcio Antonio da. The Wizard of Oz, Allegory of the Cave and the mathematics curricula: the ideal and the possible. Zetetike, Campinas, SP, v. 28, p. e020028, 2020. DOI: 10.20396/zet.v28i0.8658657. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8658657. Acesso em: 4 jul. 2024.

Abstract

Based in the presentation of two fictitious scenarios — The Wizard of Oz and the Allegory of the Cave —, the aim is to argue that Mathematics curriculum, curriculum, Mathematics Education, Education, Pedagogy, among other fields of research are strongly inspired by the metaphor of the desire for lack, in the case of the “Wizard of Oz”, and the ideals of the "Allegory of the Cave", holding us to what is desirable, always pointing to a future that never comes. With this in mind, maybe we could think about the possibility of acting molecularly, in our classrooms, in our research, in our speeches and in our texts so that we cannot seek the desirable ideal of student, teacher, math class, school, curriculum; but that we do what is possible to do, from a political position that gives us clarity that it is possible to build another ethics of existence.

https://doi.org/10.20396/zet.v28i0.8658657
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Ball, S. J. (2005). Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, 35 (126), 539–564. Retirado, em 20 de fevereiro 2020, de <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742005000300002>.

Ball, S. J. (2010). Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação & Realidade, 35 (2), 37–55.

Clements, M. A., Ken et al. (2013). Third International Handbook of Mathematics Education (v. 27). New York: Springer New York.

Costa, M. V. (2010). Poder, discurso e política cultural: contribuições dos Estudos Culturais ao campo do currículo. In: A. C. Lopes, E. Macedo, (Eds.). Currículo: debates contemporâneos (pp. 133-149). 3. ed. São Paulo: Cortez.

Dardot, P., & Laval, C. A. (2016). Nova Razão do Mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo.

Deleuze, G., & Guattari, F. (2004). O Anti-Édipo. Capitalismo e esquizofrenia. Tradução Joana Morales Varela; Manuel Maria. Lisboa: Assirio & Alvim.

Deleuze, G. (1996). Desejo e Prazer. Tradução Luiz Orlandi. Cadernos de Subjetividade, número especial, 13-25.

Doll Jr, W., & Wendi, B. (2002). Ghosts and the Curriculum. In: W. Doll Jr, B. Wendi, & N. Gough (Eds.). Curriculum visions (pp. 23-72). New York: Peter Lang.

Fernandes, F., Miarka, R., & Barros, M. (2018). Por uma didática na/da formação do professor de Matemática. In: R. Silva (Org.) Processos formativos em educação matemática: perspectivas filosóficas e pragmáticas [recurso eletrônico]. Porto Alegre, RS: Editora Fi.

Foucault, M. (1999). Em Defesa da Sociedade: Curso no Collège de France (1975-1976). Tradução Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes.

Foucault, M. (2008). Seguranca, Território, Populacão: Curso dado no College de France (1977-1978). Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes.

Foucault, M. (1994). Hermenéutica del sujeto. Madrid: Ediciones de la piquera.

Friedrich, D. (2010). Historical consciousness as a pedagogical device in the production of the responsible citizen. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 31 (5), 649–663.

Disponível em: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01596306.2010.516947. Acesso em: 19. fev. 2020.

Godoy, E. V. (2015). Cultura, currículo e educação matemática: uma aproximação possível? Campinas: Papirus.

Godoy, E. V., & Santos, V. (2017). O Currículo da Matemática escolar e a centralidade da dimensão cultural. Educação Matemática Pesquisa, 19(3), 276-30.

Gutiérrez, R. (2013). The Sociopolitical Turn in Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education, 44 (1), 37–68. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/259749651_The_Sociopolitical_Turn_in_Mathematics_Education. Acesso em: 22. fev. 2020.

Lerman, S. (2000). The Social Turn in Mathematics Education Research. In: J. Boaler (Ed.). Multiple Perspectives on Mathematics Teaching and Learning. International Perspectives on Mathematics Education (pp. 19–44). Westport, CT: Ablex Publishing.

Macedo, E. (2006). Currículo: Política, cultura e poder. Currículo sem Fronteiras, 6 (2), 98-113.

Moura, C. A. (2020). Grande Mentira...: e a Verdade que nos fizeram esquecer!. Bibliomundi.

Orey, D. C., & Rosa, M. (2003). Vinho e queijo: Etnomatemática e modelagem. Bolema, 16 (20), 1-16.

Orey, D. C., & Rosa, M. A. (2007). Dimensão crítica da modelagem matemática.: Ensinando para a eficiência sociocrítica. Revista Horizontes, 25 (2), 197-206.

Orlandi, L. B., Rago, M., & Veiga-Neto A. (2002). Que estamos ajudando a fazer de nós mesmos. Imagens de Foucault e Deleuze: ressonâncias nietzschianas (pp. 217-238). Rio de Janeiro: DP&A.

Pinar, W. F., & Grumet, M. (1976). Toward a poor curriculum. Kendall/Hunt Publishing Company.

Pinar, W. F. (2007). O que é a Teoria do Currículo? Porto: Porto Editora.

Popkewitz, T. S. (2004). The Alchemy of the Mathematics Curriculum: Inscriptions and the Fabrication of the Child. American Educational Research Journal, 41 (1), 3–34. Disponível em: http://aer.sagepub.com/cgi/doi/10.3102/00028312041001003.

Silva, T. T. (2005). Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica.

Silva, T. T. (2000). Teorias do currículo: Uma introdução crítica. Porto: Porto Editora.

Silva, M. A. (2016). Investigações Envolvendo Livros Didáticos de Matemática do Ensino Médio: a trajetória de um grupo de pesquisa. RIPEM - Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 9 (3), 36–54.

Silva, M. A. (2018). Currículo e Educação Matemática: a política cultural como potencializadora de pesquisas. Perspectivas da Educação Matemática, 11 (26), 202–224.

Silva, M. A. (2019). A Política Cultural dos Livros Didáticos de Matemática: um guia para transformar estudantes em cidadãos neoliberais. Linhas Críticas, 25, 381–398. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/21853.

Silva, M. A., & Miarka, R. (2017). Geni, a Pesquisa em [E]educação [M]matemática e o Zepelim. Perspectivas da Educação Matemática, 10 (24), 752–767.

Tadeu, T. (2007). Políptico. Educação em Revista, Belo Horizonte, 45, 309-322.

Valero, P. (2010). Mathematics education as a network of social practices. In V. Durand-Guerrier, S. SouryLavergne, & F. Arzarello (Eds.) Proceedings of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. LIV–LXXX). Lyon: Institut National de Récherche Pédagogique.

Valero, P., & Knijnik, G. (2015). Governing the modern, neoliberal child through ICT research in mathematics education. For the Learning of Mathematics, 35, (2), 34–39.

Valero, P., & Knijnik, G. (2016). Mathematics Education as a Matter of Policy. In: M. A. Peters (Ed.). Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory (pp. 1–6). Singapore: Springer Singapore.

Valero, P., Andrade-Molina, M., & Montecino, A. (2015). Lo político en la educación matemática: de la educación matemática crítica a la política cultural de la educación matemática. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 18 (3), 287-300.

Valero, P. (2014). Political Perspectives in Mathematics Education. In: S. Lerman (Ed.), Encyclopedia of Mathematics Education (pp. 484-487). Dordrecht, Netherlands: Springer Netherlands.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.