Banner Portal
Ethnomathematics and problem solving as a methodological proposal to the Elementary Education
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Basic education
Ethnomathematics
Alternative methodologies
Problem solving

How to Cite

MENEGHETTI, Renata Cristina Geromel; LAMIM NETTO, Manoel de Souza; ZUFFI, Edna Maura. Ethnomathematics and problem solving as a methodological proposal to the Elementary Education. Zetetike, Campinas, SP, v. 29, n. 00, p. e021024, 2021. DOI: 10.20396/zet.v29i00.8659781. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8659781. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This work aims to contribute with alternative methodological proposals for the teaching and learning process of Mathematics in school context of Basic Education, and aims to investigate the possibility of implementing a proposal for teaching Mathematics based on the teaching-learning-assessment methodology through problem solving, added to the principles of Ethnomathematics. The research followed a qualitative approach, characterized as a case study referring to the application of the previous methodology with students of the eighth grade of Elementary School, also showing some elements of action-research. The problem situations were contextualized to the students' sociocultural reality, based on the generator theme “water”, chosen and defined with the participants. Data were collected and analyzed through questionnaires, interviews, audiovisual records and notes in a field diary. The analysis pointed out that such an application meant an advance, both in the knowledge of Mathematics and in those related to the theme worked on and that, for this, it was of fundamental importance the integration of mathematical knowledge from the school context with those existing in the community from which the students were part of.

https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8659781
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Alvarenga, K.B., Andrade, I.D., & Santos, R.J. (2016). Dificuldades na resolução de problemas básicos de matemática: um estudo de caso do agreste sergipano. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, 12(24), 39-52.

Alves-Mazzotti, A.J. (2006). Usos e abusos dos estudos de caso. Cadernos de Pesquisa (online), 36(129), 637-51. https://doi.org/10.1590/S0100-15742006000300007

Bean, D. (2001). O que é modelagem matemática? Educação Matemática em Revista, 8(9), 49-57.

Brasil. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF.

Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular: Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB/CONSED/UNDIME.

Brousseau, G. (1988). Le Contrat Didactique: le milieu. Rechèrches en Didactique des Mathématiques, 9(3), 309-336.

Correa, J., & Maclean, M. (1999). Era uma vez … um vilão chamado Matemática: um estudo intercultural da dificuldade atribuída à Matemática. Psicologia: Reflexão e Crítica, 12(1), 173-194. https://doi.org/10.1590/S0102-79721999000100012

D’Ambrosio, U. (1990). Etnomatemática. São Paulo: Ática.

D’Ambrosio, U. (2000). Etnomatemática e Modelagem. In M.C. Domite (Ed.), Anais do Primeiro Congresso Brasileiro de Etnomatemática. (p. 142). São Paulo: FE-USP.

D’ambrosio, U. (2008). Educação numa era de transição. Revista Matemática & Ciência, v. 1 (1), p. 8-18.

Fiorentini, D., & Miorim, M.A. (1990). Uma reflexão sobre o uso de materiais concretos e jogos no Ensino da Matemática. Boletim da SBEM-SP, 4(7), 5-10.

Fonseca, J.J.S. (2002). Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC.

Freire. P. (1987). Pedagogia do oprimido. 17a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Gonçalves, P.G.F., Bandeira, F.A., & Araújo Júnior, G.C. (2013). Etnomatemática e resolução de problemas: do labor dos trabalhadores das indústrias de cerâmica do município de Russas-CE ao desenvolvimento de uma experiência educacional. Anais do 11º Encontro Nacional de Estudantes de Matemática, Curitiba: Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM).

Mandarino, M.C.F. (2002). Os professores e a arte de formular problemas contextualizados. Anais da 2ª Bienal da Sociedade Brasileira de Matemática. Salvador: Sociedade Brasileira de Matemática. Retirado em 20 de maio, 2020, de: http://www.bienasbm.ufba.br/OF12.pdf.

Monteiro, A. (2004). Algumas reflexões sobre a perspectiva educacional da Etnomatemática. Zetetiké, 12(2), 9-32.

Onuchic, L.R. (1999). Ensino-aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. In M.A.V. Bicudo (Org.), Pesquisa em educação matemática: concepções e perspectivas. (pp. 199-218). São Paulo: Editora UNESP.

Onuchic, L.R., & Allevato, N.S.G. (2005). Novas reflexões sobre o ensino-aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. In M.A.V. Bicudo & M.C. Borba (Orgs.), Educação Matemática: pesquisa em movimento. (pp. 213-231). São Paulo: Cortez.

Onuchic, L.R., & Allevato, N.S.G. (2011). O Estado da Arte da Resolução de Problemas. In Anais do 5º Congresso Internacional de Ensino de Matemática (pp. 1-12). Canoas: ULBRA.

Onuchic, L.R., Allevato, N.S.G., Noguti, F.C.H., & Justulin, A.M. (Orgs.) (2014). Resolução de Problemas: Teoria e prática. Jundiaí: Paco.

Pereira, M.I.C., & Bandeira, F.A. (2016). Etnomatemática e Resolução de Problemas como ferramentas de intervenção no ensino e aprendizagem da Matemática na Educação de Jovens e Adultos – EJA. In Anais do 9º Encontro Paraibano de Educação Matemática (EPPBEM). Campina Grande: Sociedade Brasileira de Educação Matemática-PB.

Pires, C.M.C. (2008). Educação matemática e sua influência no processo de organização e desenvolvimento curricular no Brasil. Boletim de Educação Matemática (Bolema), 21 (29), 13-42.

Polya, G. (1978). A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciências.

Rosa, M., & Orey, D. C. Influências etnomatemáticas em salas de aula: caminhando para a ação pedagógica. Curitiba: Appris.

Rosa, M., D’Ambrosio, U., Orey, D.C., Shirley, L., Alangui, W.V., Palhares, P., & Gavarreta, M.E. (2016). Current and future perspectives of ethnomathematics as a program. Hamburg: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-30120-4

Teixeira, L. R. M. (2004). Dificuldades e erros na Aprendizagem da Matemática. In Anais do 7º Encontro Paulista de Educação Matemática (EPEM). São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM).

Thiollent, M. (2000). Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez.

Zuffi, E.M., & Onuchic, L.R. (2007). O Ensino-Aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas e os Processos Cognitivos Superiores. Revista Ibero americana de Educación Matemática (Unión), 11, 79-97.

Wanderer, F., & Knijnik, G. (2008). Discursos produzidos por colonos do sul do país sobre a matemática e a escola de seu tempo. Revista Brasileira de Educação, 13(39), 555-564.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.