Banner Portal
Mathematical literacy at BNCC
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Mathematical literacy
BNCC
Mathematical alphabetization

How to Cite

PARUTA, Anie Masquete; CARDOSO, Virgínia Cardia. Mathematical literacy at BNCC. Zetetike, Campinas, SP, v. 30, n. 00, p. e022025, 2022. DOI: 10.20396/zet.v30i00.8660332. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8660332. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This study seeks to analyze how Mathematical Literacy is approached in the Common National Curricular Base (BNCC) of the Early Years of Elementary School. From the discursive textual analysis, we seek to understand the concept of mathematical literacy that involves in addition to considering social practices in teaching, the search for favoring a critical look at social issues. Thus, the relevance of this study stems from considering mathematical literacy as a perspective, which seeks to consider in the teaching of mathematics the social context and the formation of citizens who have autonomy to understand and act in reality. As it is a normative indication, a careful look is necessary, so that the BNCC is not a sign of regression in the work with mathematics. From this study, it was possible to notice that the BNCC considers mathematical literacy in the presentation text of the area, however, there is little evidence of this perspective in the indicated skills.

https://doi.org/10.20396/zet.v30i00.8660332
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70.

MEC - Ministério da Educação. (2018). Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: março/2022.

CNE - Conselho Nacional da Educação. (2017). Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília.

D’Ambrósio, U. (2004). A relevância do projeto Indicador Nacional de Alfabetismo Funcional – INAF – como critério de avaliação da qualidade do ensino de matemática. In: Fonseca, M. C. F. R. (Org.). Letramento no Brasil: habilidades matemáticas. (pp. 31-46). São Paulo: Global.

D´Ambrósio, U. (2007). Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica.

Flick, U. (2009). Desenho da pesquisa qualitativa. (Trad. Roberto Cataldo Costa). Porto Alegre: Artmed.

Fonseca, M. da C. F. R. (Org.). (2004). Letramento no Brasil: habilidades matemáticas. São Paulo: Global. (Ação Educativa assessoria, Pesquisa e Informação: Instituto Paulo Montenegro).

Fonseca, M. da C. F. R. (2014). Alfabetização Matemática. In: MEC - Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: Apresentação. Alfabetização matemática. (pp.27-32). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional.

Lerner, D., & Sadovsky, P. (1996). O sistema de numeração: um problema didático. In: C. Parra & I. Saiz (Orgs.), Didática da Matemática: Reflexões Psicopedagógicas. Tradução por Juan Acuña Llorens. (pp. 73-155). Porto Alegre: Artes Médicas.

Mendes, J. R. (2007). Matemática e práticas sociais: uma discussão na perspectiva do numeramento. In: J. R. Mendes & R. C. Grando (Orgs.), Múltiplos olhares: Matemática e produção de conhecimento. (pp.11-29). São Paulo: Musa.

Passos, C. L. B., & Nacarato, A. M. (2018). Trajetória e perspectivas para o ensino de Matemática nos anos iniciais. Estudos Avançados, 32 (94), 119-135.

SBEM, Sociedade Brasileira de Educação Matemática. (2015). Contribuições da SBEM para a Base Nacional Comum Curricular. Brasília-DF. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/files/BNCC_SBEM.pdf Acesso em: abril/2018.

Skovsmose, O. (2001). Educação Matemática crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus.

Toledo. M. E. R. de O. (2004). Numeramento e escolarização: o papel da escola no enfrentamento das demandas matemáticas cotidianas. In: M. C. F. R. Fonseca (Orgs.), Letramento no Brasil – Habilidades Matemáticas. São Paulo: Global, Ação Educativa, Instituto Montenegro.

ZABALA, A. (1999). Como trabalhar os conteúdos procedimentais em aula. 2. ed. Porto Alegre: Artmed.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.