Banner Portal
Knowing the other and yourself
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Mathematical memories
Pedagogy
Initial formation
Cartography

How to Cite

MORAES, João Carlos. Knowing the other and yourself: telling, problematizing and reinventing mathematical memories in pedagogy. Zetetike, Campinas, SP, v. 29, n. 00, p. e021016, 2021. DOI: 10.20396/zet.v29i00.8660868. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8660868. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The article aims to analyze inventive practices of future pedagogues in Mathematics Education through recalling childhood stories with the discipline of Mathematics. As a methodology, we chose cartography, in which proceduralities are problematized during the intervention, prioritizing the descriptive over the interpretive. We elaborated three devices: the production of reports; self exposure; and the sample space. As a result, we note the difficulties facing the discipline, but the desire to build practices that overcome the barriers created throughout life with the area. A responsive look was also raised from the students about future teaching activities, which allowed an opening to the creation of other ways of being a teacher and an inventiveness of mathematical practices. Thus, we consider the emergence of (1) the fear of what mathematics may be in our life; (2) the mathematics we will be working with; (3) the quality of teaching and (4) the use of teaching materials.

https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8660868
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Curi, E. (2004). Formação de professores polivalentes: uma análise de conhecimento para ensinar matemática e de crenças e atitudes que interferem na constituição desses conhecimentos. Tese de Doutorado em Educação Matemática. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

D‘Ambrósio, U. (2005). Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa – Revista da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 31(1), 99-120. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v31n1/a08v31n1.pdf.

D‘Ambrosio, B. S., & Lopes, C. E. (2015). Insubordinação criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema, 29(51), 1-17. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n51a01

Fiorentini, D. (1995). Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Zetetiké, 3(1), 1-38. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646877/15035

Fiorentini, D. (1994). Rumos da pesquisa brasileira em educação matemática: o caso da produção científica em cursos de pós-graduação. Tese de Doutorado em Educação. Campinas: Universidade Estadual de Campinas.

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. 17ª. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Kastrup, V. (2009). O funcionamento da atenção do cartógrafo. In E. Passos, V. Kastrup & L. Escóssia. (Eds). Pistas do método da cartografia: pesquisa intervenção e produção de subjetividade (pp 32-51). Porto Alegre: Sulina.

Knijnik, G. (1996). Exclusão resistência: educação matemática e legitimidade cultural. Porto Alegre: Artes Médicas.

Lacey, H. (2006). Relações entre fatos e valores. Cadernos de Ciências Humanas, 9(2), p. 251-66. Disponível em: http://www.uesc.br/revistas/especiarias/ed16/16_1_relacoes_entre_fato_e_valor.pdf

Larrosa, J. (2002). Literatura, experiência e formação – entrevista com Jorge Larrosa. In M. V. Costa (Ed). Caminhos Investigativos – novos olhares na pesquisa em educação. Porto Alegre: Ed. Meditação.

Lins, R. C. (2004). Matemática, monstros, significados e educação matemática. In M. A. V. Bicudo & M. C. Borba (Eds). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez.

Luckesi, C. C. (2014). Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. Cortez editora.

Nacarato, A. M. (2010). A formação matemática das professoras das séries iniciais: a escrita de si como prática de formação. Bolema, 23(37), 905-930. Disponível em: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/4298

Nacarato, A. M., Mengali, B. L. D. S., & Passos, C. L. B. (2009). A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica.

Passos, E., Kastrup, V., & Escóssia, L. (Eds). (2009). Pistas do método da cartografia: pesquisa intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina.

Passos, E., & Barros, R. B. (2009). A cartografia como método de pesquisa intervenção. In E. Passos, V. Kastrup & Escóssia, L. (Eds). Pistas do método da cartografia: pesquisa intervenção e produção de subjetividade (pp. 17-31). Porto Alegre: Sulina.

Sacristán, J. G. (1999). Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artes Médicas.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.