Banner Portal
Formative contributions of the History of Mathematics course developed from the perspective of the logical-historical movement
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics teacher training
History of mathematics
Logical-historical movement of concepts

How to Cite

SILVA, Maria Marta da; SILVESTRE, Bruno Silva. Formative contributions of the History of Mathematics course developed from the perspective of the logical-historical movement. Zetetike, Campinas, SP, v. 30, n. 00, p. e022027, 2022. DOI: 10.20396/zet.v30i00.8661340. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661340. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

The article discusses part of the data of a research carried out with mathematics teachers in initial training. The objective is to analyze and discuss the formative contributions of a History of Mathematics course, organized and developed from the perspective of the logical-historical movement of the constitution of mathematical concepts. This discipline is part of the 1st period of the degree in Mathematics at the State University of Goiás - Campus Sudoeste - Sede Quirinópolis. The methodological path of the research was a formative teaching experiment that had duration on one academic semester with the collaboration of 32 participants. The structure of the analysis is composed of unit, episodes and flashes. The results give evidence of the understanding that the proposed organization allowed teachers in training the assumption of the existence of the internal logic of mathematical concepts, being in close connection with the production and human-historical development of the logical-historical unit.

https://doi.org/10.20396/zet.v30i00.8661340
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Bicudo, M. A. V. (1999). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora Unesp.

Cedro, W. L. (2008) O motivo e a atividade de aprendizagem do professor de matemática: uma perspectiva histórico-cultural. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.

D’Ambrosio, U. (2007). Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas, São Paulo: Papirus.

Davydov, V., & Markova, A. K. (1987). La concepción de la actividad de estudio en los escolares. In M. Shuare, La psicologia evolutiva em La URSS: Antologia. Móscu: Editorial Progreso.

Fiorentini, D., & Lorenzato, S. (2009). Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados.

Freitas, R. A. M. da M., & Libâneo, J. C. (2022). O experimento didático formativo na perspectiva da teoria do ensino desenvolvimental. Educação e Pesquisa, 48 (contínuo), e246996. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248246996

Kopnin, P. V. (1978). A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Leontiev, A. (1983). Actividad, conciencia, personalidad. Havana: Pueblo y Educación.

Libâneo, J. C. (2004). A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a Teoria Histórico Cultural da Atividade e as contribuições de Vasili Davydov. Revista Brasileira de Educação. (27), 1-24. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000300002

Miguel, A., & Brito, A. J. (1996) A história da matemática na formação do professor de matemática. Caderno CEDES, 40, 47-61.

Moraes, S. P. G. (2008). Avaliação do processo de ensino e aprendizagem em matemática. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de São Paulo, SP.

Moretti (2004). O problema lógico-histórico: aprendizagem conceitual e formação de professores de matemática. Poésis. (Número Especial), (27), 1-27. DOI: https://doi.org/10.19177/prppge.v8e0201429-44

Moura, M. O. (2011). Educar con las matemáticas: saber específico y saber pedagógico. Revista Educación y Pedagogía. Medellín, 23(59), 47-57.

Moura, M. O. (Org.) (2010). A atividade pedagógica na teoria Histórico-Cultural. Brasília. Liber Livro.

Moura, M. O. (2004). Pesquisa colaborativa: um foco na ação formadora. In: R. L. L. Barbosa (Org.), Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Editora da UNESP.

Nobre, S. (2012). A disciplina acadêmica “História da Matemática” na formação de profissionais em matemática. Educação Matemática Pesquisa. 14(3), 507-524.

Oliveira, M. C. A., & Fragoso, W. C. (2011). História da Matemática: história de uma disciplina. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, 19(34), 625-643.

Pereira, A. C. C., & Guedes, A. M. S. (2016). Considerações acerca da disciplina de História da Matemática nas universidades cearenses: desvelando uma prática docente. Rev. Brasileira de Ensino Superior, 2(4): 22-33.

Radford, Luis. (2011). Cognição matemática: história, antropologia e epistemologia. São Paulo, Editora Livraria da Física.

Silva, M. M. (2018). A apropriação dos aspectos constituintes da Atividade Pedagógica por professores de Matemática em formação inicial. Tese (Doutorado em Educação Ciências e Matemática) da Universidade Federal de Goiás., Goiânia.

Silva, M. M., & Cedro, W. L. (2019). Discutindo as Operações de Adição e Subtração com Futuros Professores dos Anos Iniciais. Bolema. 33(64), 470-490. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v33n64a02

Silvestre, B., & Silva, M. (2019). A Interface entre o movimento lógico-histórico e a organização do ensino do conceito matemático de ângulos. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 14(2), 1-24. DOI.: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62982

Sousa, M. C. (2004). O ensino de álgebra numa perspectiva lógico-histórica: um estudo das elaborações correlatas de professores do ensino fundamental. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas. (285 f.) Campinas-SP.

Sousa, M.C. (2009). Quando professores têm a oportunidade de elaborar atividades de ensino de Matemática na perspectiva lógico-histórica. Bolema, 22 (32), 83-99.

Sousa (2018). O movimento lógico-histórico enquanto perspectiva didática para o ensino de matemática. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 1(4), 40–68. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n1a2018-3

Sousa, M. C., Panossian, M. L., & Cedro, W. L. (2014). Do movimento lógico e histórico à organização do ensino: o percurso dos conceitos algébricos. Campinas, SP: Mercado das letras.

Vigotski, L. S. (1993). Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes.

Vigotski. L. S. (2003). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 10 ed. São Paulo, SP: Ícone.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.