Banner Portal
Final years mathematics teachers' probability literacy
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Statistics education
Probability literacy
Statistics teacher education
Mathematics education

How to Cite

EUGÊNIO, Robson da Silva; MONTEIRO, Carlos Eduardo Ferreira; CARVALHO, Liliane Maria Teixeira Lima de. Final years mathematics teachers’ probability literacy: reflections of continuing education. Zetetike, Campinas, SP, v. 30, n. 00, p. e022018, 2022. DOI: 10.20396/zet.v30i00.8661705. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661705. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The teaching of probability is seldom addressed in initial teacher education courses for teachers who teach mathematics, which means that continuing education becomes relevant. This article presents aspects of a completed doctorate study on probabilistic literacy in six continuing education meetings, which were filmed and had the participation of five teachers of the final years of elementary school. It brings the analysis of data collected from individual semi-structured interviews and from the first meeting. The results suggest that teachers had an elementary understanding of the concept of probability and its teaching, following a perspective focused on the application of the Laplacian form of probability, without developing in their practice a critical discussion about the concepts, nor fostering the idea of probabilistic literacy.

https://doi.org/10.20396/zet.v30i00.8661705
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Almeida, M. E. B. (2000). Informática e Formação de Professores. Brasilia: MEC.

Batanero, C. (2001). Didáctica de la estadística. Granada: Universidad de Granada.

Batanero, C. (2005). Significados de la probabilidad en la educación secundaria. Revista Latinoamericana de Investigacion en Matemática Educativa, 8(3), 247-263.

Bennett, D. J. (1998). Randomness. Cambridge, Mass: Harvard University.

Campos, T. M. M., & Pietropaolo, R. C. (2013). Um estudo sobre os conhecimentos necessários ao professor para ensinar noções concernentes à probabilidade nos anos iniciais. In R. Borba & C. Monteiro (Orgs.), Processos de ensino e aprendizagem em educação matemática (pp. 55-61). Recife: Editora Universitária da UFPE.

Contreras, J. M., Diaz, C., Batanero, C., & Ortiz, J. (2010). Razonamiento Probabilístico de Profesores y su Evolucion en un Taller Formativo. Educação Matemática Pesquisa, 12(2), 181-198.

Costa, W. N. G., & Pamplona, A. S. (2011). Entrecruzando Fronteiras: a Educação Estatística na formação de Professores de Matemática. Boletim de Educação Matemática, 24(40), 897-911.

D’Ambrosio, U. (1998). Etnomatemática: Arte ou técnica de explicar ou conhecer. 5ª Edição. São Paulo: Ática.

Eugênio, R. S. (2019). Letramento Probabilístico nos Anos Finais do Ensino Fundamental: um processo de formação dialógica com professores de matemática. Tese de Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica. Recife: Universidade Federal de Pernambuco. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/38245

Fiorentini, D., & Nacarato, A. M. (2005). Introdução: Investigando e teorizando a partir da prática a cultura e o desenvolvimento de professores que ensinam matemática. In D. Fiorentini, & A. M. Nacarato (Orgs.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática (pp. 7-17). São Paulo: Musa Editora.

Gal, I. (2000). The numeracy challenge. In I. Gal (Ed.), Adult Numeracy Development: Theory, Research, Practice (pp. 9-31). Cresskill, NJ: Hampton Press.

Gal, I. (2002). Adult statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25.

Gal, I. (2005). Towards 'probability literacy' for all citizens. In G. Jones (Ed.), Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 43-71). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Kataoka, V. Y., Souza, A. A., Oliveira, A. C. S., Fernandes, F. M. O., Paranaíba, P. F., & Oliveira, M. S. (2008). Probability teaching in Brazilian basic education: evaluation and intervention. Proceedings of the 11th International Congress on Mathematical Education – ICME 11, Mexico, 1-26.

Lopes, C. E. (2008). O Ensino da Estatística e da Probabilidade na Educação Básica e a Formação dos Professores. Cad. Cedes, 28(74), 57-73.

Machado, N. J. (1997). Ensaios transversais: cidadania e educação. São Paulo: Escrituras.

Mendoza, L. P., & Swift, J. (1981). Why teach statistics and probability: a rationale. In A. P. Shulte, & J. R. Smart (Eds.), Teaching statistics and probability (pp. 90-100). Reston: National Council of Teachers of Mathematics.

MEC - Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular - BNCC. Brasilia: MEC.

Monteiro, C. E. F. (2016). Letramento estatístico: conceituações e implicações para a Educação Estatística. Anais do 9º Encontro Paraibano de Educação Matemática, 1-9. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/26539

Niss, M. A., & Jablonka, E. (2014). Mathematical Literacy. In S. Lerman (Ed.), Encyclopedia of Mathematics Education (pp. 391-396). Dordrecht: Springer.

Santos, J. A. F. L., & Grando, R. C. (2011). O Movimento das Ideias Probabilísticas no Ensino Fundamental: análise de um caso. Boletim de Educação Matemática, 24(39), 561-584.

Silva, L. B. (2014). A estatística e a probabilidade nos currículos dos cursos de licenciatura em matemática no Brasil. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica. Recife: Universidade Federal de Pernambuco. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/13045

Shaughnessy, J. M. (1992). Research in probability and statistics: reflections and directions. In D. A .Grouws (Ed.), Handbook of researchon mathematics teaching and learning (pp. 465-494). New York: MacMillan Publishing Co.

Shamos, M. H. (1995). The myth of scientific literacy. New Brunswick, NJ: Rutgers University.

Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas.

Wallman, K. K. (1993). Enhancing Statistical Literacy: Enriching Our Society. Journal of the American Statistical Association, 88(421), 1–8. https://doi.org/10.2307/2290686

Watson, J. (1997). Assessing statistical literacy through the use of media surveys. In I. Gal, & J. Garfield (Eds.), The assessment challenge in statistics education (pp. 107-121). IOS, International Statistical Institute.

Watson, J., & Callingham, R. (2003). Statistical Literacy: a complex hierarchical construct. Statistical Education Reasearch Journal, 2(2), 3-46.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.