Banner Portal
Knowledge mobilized in collaborative context about algebric generalization in the early years
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Teacher professional development
Mathematical knowledge for teaching
Development of algebraic thinking

How to Cite

TERES, Silvana Leonora Lehmkuhl; GRANDO, Regina Célia. Knowledge mobilized in collaborative context about algebric generalization in the early years. Zetetike, Campinas, SP, v. 29, n. 00, p. e021031, 2021. DOI: 10.20396/zet.v29i00.8661731. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661731. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this article, we discuss the professional teaching knowledge of the teachers who Teaches Mathematics for the development of algebraic thinking in the early years, especially regarding the generalization of patterns in recursive sequences, which were mobilized by professors-researchers in a study group recognized by its members as collaborative. This article is part of qualitative longitudinal research developed at the doctoral level with a research-formation characteristic. Discussions and analyzes were based on narrative research and indicate that this training context provided a dynamic that favored interaction and mathematical communication between Future Teachers, Professors, and Teachers who Teach Mathematics in different segments of Basic Education; the resignification of the idea of ​​a generalization of patterns in recursive sequences articulated to the issues of the teaching profession and the reflection on the participants' own practice.

https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661731
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Ball, D., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.

Blanton, M. L., & Kaput, J. J. (2005). Characterizing a Classroom Practice That Promotes Algebraic Reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, 36(5), 412-443.

Brasil. Base Nacional Comum Curricular – BNCC, Brasília: Ministério da Educação, versão aprovada pelo CNE, novembro de 2017. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wpcontent/uploads/2018/02/bncc-20dez-site

Boavida, A. M. (2008). Raciocinar para aprender e aprender a raciocinar. Educação e Matemática, 100, 1.

Canavarro, A. P. (2009). O pensamento algébrico na aprendizagem da Matemática nos primeiros anos. Quadrante. 16(2), 81-118.

Carrillo, J., Climent, N., Contreras, L. C., & Muñoz-Catalán, M. C. (2013). Determining Specialized Knowledge for Mathematics Teaching. In B. Ubuz, C. Haser, & M. A. Mariotti (Eds.), Proceedings VIII Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 8) (pp. 2985-2994). Antalya: Middle East Technical University.

Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (2011). Pesquisa Narrativa: Experiência e História em Pesquisa Qualitativa. 2ed. Uberlândia: EDUFU.

D’Ambrosio, B. S., & Lopes, C. E. (2014). Trajetórias de educadoras matemáticas. (Coleção Insubordinação Criativa). Campinas: Mercado de Letras.

Fiorentini, D. (2019). Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: M. C. Borba & J. L. Araújo (Orgs.), Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática, 6ª. Edição (pp. 53-85). Belo Horizonte: Editora Autêntica.

Fiorentini, D. (Org.). (2003). Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. São Paulo: Mercado das Letras.

Fiorentini, D., & Crecci, V. (2013). Desenvolvimento Profissional Docente: um termo guarda-chuva ou um novo sentido à formação? Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, 05(8), 11-23.

Fiorentini, D., Passos, C. L., & Lima, R. C. L. (2016). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001 - 2012. Campinas: FE/Unicamp.

Garcia, C. M. (1999). Formação de professores: para uma mudança educativa. Tradução: Isabel Narciso. Lisboa: Porto Editora.

Imbernón, F. (2010). Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed.

Kaput, J., & Blanton, M. (2005). Algebrafying the elementary mathematics experience. Part I: Transforming Task Structure. Proceedings of the ICMI-Algebra Conference. Melbourne: Australia.

Nóvoa, A. (2008). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote.

Radford, L. (2006). Algebraic thinking and the generalization of patterns: A semiotic perspective. In: S. Alatorre, J. L. Cortina, M. Sáiz & A. Méndez (Eds.), Proceedings of the 28th annual meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 2-21). Mérida: Universidad Pedagógica Nacional.

Ribeiro, M. (2017). Conhecimento Interpretativo para ensinar Matemática e História da (Educação) Matemática: contributos para a Formação. Educação & Linguagem, 20(1), 47-72.

Rodrigues, R. V. R., Cyrino, M. C. C. T., & Oliveira, H. M. (2018). Comunicação no Ensino Exploratório: visão profissional de futuros professores de Matemática. Bolema, 32 (62), 967-989. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v32n62a11.

Trivilin, L. R., & Ribeiro, A. J. (2015). Conhecimento Matemático para o Ensino de Diferentes Significados do Sinal de Igualdade: um estudo desenvolvido com professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Bolema, 29(51), 38-59. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n51a03.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.

Smith, M. S., & Stein, M. K. (2013). Five practices for orchestrating productive mathematics discussion. Virginia: NCTM.

Stacey, K. (1989). Finding and using patterns in linear generalizing problems. Educational Studies in Mathematics, 20, 147-164.

Vale. I. (2012). As tarefas de padrões na aula de Matemática: um desafio para professores e alunos. Interacções (Campo Grande), 20, 181-207.

Vale, I., & Pimentel, T. (2013). O pensamento algébrico e a descoberta de padrões na formação de professores. Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional, 3(1), 98–124.

Van de Walle, J. A. V. (2009). Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. 6a ed. (Tradução: Paulo Henrique Colonese). Porto Alegre: Artmed.

Zeichner, K. M. (2010). Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidade. Educação, 35(3), 479-504.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.