Banner Portal
Specialized knowledge of licensors in mathematics in the context of formative practices for inclusion
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Initial training
Inclusion
Specialized knowledge of the mathematics teacher

How to Cite

RIBEIRO, Gabriela Gomes; CRISTOVÃO, Eliane Matesco. Specialized knowledge of licensors in mathematics in the context of formative practices for inclusion. Zetetike, Campinas, SP, v. 29, n. 00, p. e021019, 2021. DOI: 10.20396/zet.v29i00.8661777. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661777. Acesso em: 21 jul. 2024.

Abstract

This article reports partial results of a qualitative research master's research, which investigates, in two subjects dedicated to the practice as a curricular component, focusing on teaching Mathematics from an inclusive perspective, the Specialized Knowledge of the Mathematics Teacher mobilized by undergraduate students in these practices. Data collection uses audio recordings and materials produced by the licensors. The analysis, based on the framework of the Specialized Knowledge of the Mathematics Teacher, shows the importance of training practices in the inclusive perspective so that the licensee articulates mathematical knowledge and pedagogical content knowledge with knowledge about Special Educational Needs, for inclusive teaching of mathematics. However, the possible gaps related to the Knowledge of the Mathematical Structure in these training practices indicate that the specific Mathematics subjects should approach the practice as a curricular component.

https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661777
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: what makes it special. Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.

Bernardo, R., Policastro, M. S., Almeida, A. R., Ribeiro, M., Melo, J. M., & Aiub, M. (2018). Conhecimento matemático especializado de professores da educação infantil e anos iniciais: conexões em medidas. Cadernos Cenpec, 8(1), 98-124.

Brasil. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Fixa Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional.

Brasil. Conselho Nacional de Educação (CNE/CP). (2001). Resolução nº 2, de 11 de setembro de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Diário Oficial República Federativa do Brasil, Brasília.

Brasil. Decreto nº 7611 de 17 de novembro de 2011. (2011). Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências.

Carrillo, J., Climent, N., Contreras, L. C., & Muñoz-Catalán, M. D. C. (2013). Determining specialised knowledge for mathematics teaching. Proceedings of the CERME, 8, 2985-2994.

Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., Montes, M., Aguilar, A., & Carrillo, J. (2014). Nuestra modelación del conocimiento especializado del professor de Matemáticas, el MTSK. In M. A. Montes, E. Carmona, A. Aguillar-González & J. Carrillo, Un marco teórico para el Conocimiento especializado del Professor de Matemáticas (pp. 71- 93). Huelva: Universidad de Huelva.

Flores-Medrano, E., Montes, A. M., Carrillo, J., Contreras, L. C., Muñoz-Catalãn, M. C., & Liñán, M. M. (2016). El papel del MTSK como modelo de conhecimento del profesor en las interrelaciones entre los espacios de trabajo matemático. Bolema, 30(54), 204-221.

Goldenberg, M. (2004). A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. Rio de Janeiro: Record.

Longarezi, A. M., & Silva, J. L. (2013). Pesquisa-formação: Um olhar para sua constituição conceitual e política. Revista Contrapontos, 13(3), 214-225.

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (2013). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: EPU, 2013.

Moreira, P. C., & David, M. M. M. (2013). Formação matemática do professor: licenciatura e prática docente escolar. Belo Horizonte: Autêntica.

Pacheco, M. B., & Andreis, G. S. L. (2018). Causas das dificuldades de aprendizagem em Matemática: percepção de professores e estudantes do 3º ano do Ensino Médio. Revista Principia, 38, 105-119.

Passos, A. A., Passos M. M., & Arruda S. M. (2013). A Educação Matemática inclusiva no Brasil: uma análise baseada em artigos publicados em revistas de Educação Matemática. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 6(2), 1-22.

Ribeiro, C. M. S. (2020). Conhecimento interpretativo de professores de Matemática e suas especificidades para o ensino – uma necessidade de mudança de foco na formação de professores. Palestra. In XII Workshop de Verão em Matemática, Departamento de Matemática, Universidade de Brasília.

Ribeiro, C. M., & Amaral, R. (2015). Early year’s prospective teachers’ specialized knowledge on problem posing. Proceedings of PME, 39, 81-88.

Ribeiro, G. G. (2018). (Como) a temática da inclusão tem sido abordada na formação inicial do professor de Matemática? Anais do IV Congresso Nacional de Formação de Professores. Águas de Lindóia: Unesp. Retirado em 29 de outubro de 2020, de https://sigeve.ead.unesp.br/index.php/submissionProceedings/viewSubmission?trabalhoId=2141.

Rodrigues, A. D., & Bellemain, P. B. B. (2016). A comparação de áreas de figuras planas em diferentes ambientes: papel e lápis, materiais manipulativos e no Apprenti Géomètre 2. Em Teia, 7(3), 1-25.

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of a new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.

Souza, A. P. (2016). Um mapeamento da inserção da inclusão nos cursos de formação inicial de professores de Matemática nas universidades federais do estado de Minas Gerais e no Instituto Federal do Sul de Minas Gerais. Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências. Itajubá: Universidade Federal de Itajubá. Retirado em 01 de fevereiro, 2020, de: https://repositorio.unifei.edu.br/xmlui/handle/123456789/606?locale-attribute=es.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.