Banner Portal
Teaching knowledge to teach statistics
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Statistical education
Teaching knowledge
Collaborative teacher training

How to Cite

SCHREIBER, Karla Priscila; PORCIÚNCULA, Mauren. Teaching knowledge to teach statistics: the teacher’s view of students and pedagogical strategies. Zetetike, Campinas, SP, v. 29, n. 00, p. e021003, 2021. DOI: 10.20396/zet.v29i00.8661814. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661814. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This paper presents specific teaching knowledge about students and the pedagogical strategies identified in the narratives of teachers who participated of the Statistical Education Teacher Training Collaborative Group – MoSaiCo Edu. For this, seven Group meetings were recorded and transcribed, being analyzed using the Collective Subject Discourse technique, which led to the construction of seven speeches. One of them called “student misunderstandings and strategies for teaching statistical concepts” is highlighted in this paper. As a result of the analysis of this, the teachers’ knowledge about the specificity of learning, protagonism, interests and misunderstandings of the students, the appreciation of the context and everyday experiences, as well as the use of standardized tests, technological resources and teaching materials are highlighted. The characterization of teaching knowledge to teach Statistics, an object of study in the process of scientific development, is relevant, as it can guide initial and continuing education, and practice in the classroom.

https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661814
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Amorim, L. D. (2009). Estratégias utilizadas por estudantes na resolução de questões do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). TCC do curso de Licenciatura em Matemática. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Retirado em 20 de setembro de 2020, de: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/18225

Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2005). Articulating domains of mathematical knowledge for teaching. Online: www-personal.umich.edu/~dball/.

Batanero, C. (2001). Didáctica de la Estadística. 1. ed. Granada: GEEUG, Departamento de Didáctica de la Matemática, Universidad de Granada.

Batanero, C., Godino, J. D., & Navarro-Pelayo, V. (1997). Combinatorial reasoning and its assessment. In I. Gal & J. B. Garfield (Eds.), The assessment challenge in statistics education (pp. 239-252). Amsterdam: IOS Press e International Statistical Institute.

Boaventura, M. G., & Fernandes, J. (2004). Dificuldades de alunos do 12.º ano nas medidas de tendência central: o contributo dos manuais escolares. In Actas do I Encontro de Probabilidades e Estatística na Escola (pp. 103-126).

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora.

Bolívar, A. (1993). “Conocimiento didáctico del contenido” y forma-ción del profesorado: El Programa de L. Shulman. Revista Interuniver-sitaria de Formación del Profesorado, 16, 113-124.

Burgess, T. (2008). Teacher knowledge for teaching statistics through investigations (pp. 1-6). In C. Batanero, G. Burrill, C. Reading & A. Rossman (Eds.), Joint ICMI/IASE Study: Teaching Statistics in School Mathematics. Challenges for Teaching and Teacher Education. Proceedings of the ICMI Study 18 and 2008 IASE Round Table Conference (pp. 1-6). Monterrey: ICMI and IASE. Retirado em 03 de julho de 2020, de: https://www.stat.auckland.ac.nz/~iase/publications/rt08/T2P12_Burgess.pdf.

Brasil (2018). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB.

Campos, C. R., Wodewotzki, M. L., & Jacobine, O. R. (2011). Educação Estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Cobb, G. W., & Moore, D.S. (1997). Mathematics, statistics, and teaching. American Mathematical Monthly, 104, 801-823.

Coelho, M. (2010). Os saberes profissionais dos professores: a problematização das práticas pedagógicas em estatística mediadas pelas práticas colaborativas. Doutorado em Educação. Campinas: Universidade Estadual de Campinas. Retirado em 05 de fevereiro de 2020, de: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/CAMP_c62bbb18f6727e03e27146126de283ba

Cordani, L. K., & Satie, D. (2019). Uma abordagem didática do problema de Monty Hall. In J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín & E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística (pp. 1-10). Retirado em 10 de setembro de 2020, de: www.ugr.es/local/fqm126/civeest.htm.

Crecci, V. M., & Fiorentini, D. (2018). Desenvolvimento profissional em comunidades de aprendizagem docentes. Educação em Revista, 34, 1-20, e172761.

Danişman, S., & Tanişli, D. (2017). Examination of Mathematics Teachers’ Pedagogical Content Knowledge of Probability. Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 5 (2), 16-34.

Fagundes, L. C., Sato, L. S., & Laurino-Maçada, D. L. (1999). Aprendizes do futuro: as inovações já começaram. Brasília: MEC, s/d. Retirado em 15 de outubro de 2020, de: http://www.proinfo.mec.gov.br/.

Fernandes, G. J. R., & Junior, S. G. (2014). O ensino e aprendizagem de gráficos e tabelas para os anos iniciais do ensino fundamental. Anais do Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación (pp. 1-14). Buenos Aires: Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Retirado em 20 de setembro de 2020, de: https://www.oei.es/historico/congreso2014/memoriactei/1390.pdf.

Fiorentini, D. (2004). Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In M. C. Borba & J. L. Araújo (Orgs.), Pesquisa qualitativa em Educação Matemática (pp. 47-76). 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica.

Fiorentini, D. (2010). Desenvolvimento profissional e comunidades investigativas. In A. Dalben, J. Diniz, L. Leal & L. Santos (Orgs.), Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: Educação ambiental, Educação em ciências, Educação em espaços não escolares, Educação matemática (pp. 570-590). 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica.

Gal, I. (2002). Adults Statistical Literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70 (1), 1-25.

Garfield, J. (1995). How students learn statistics. International Statistical Review, 63, 25-34.

Garfield, J., & Alhgren, A. (1988). Difficulties in learning basic concepts in probability and statistics: Implications for research. Journal for Research in Mathematics Education, 19 (1), 44-63.

Garfield, J. B., & Ben-Zvi, D. (2008). Learning to reason about variability. In J. B. Garfield & D. Ben-Zvi (Eds.), Developing Students’ Statistical Reasoning: Connecting Research and Teaching Practice (pp. 201-214). Springer.

Godino, J. D., Ortiz, J. J., Roa, R., & Wilhelmi, M.R. (2011). Models for statistical pedagogical knowledge. In C. Batanero, G. Burrill & C. Reading (eds.), Teaching Statistics in School Mathematics - Challenges for Teaching and Teacher Education: A Joint ICMI/IASE Study (pp. 271-282). Berlin: Springer.

Grossman, P. L., & Shulman, L. S. (1994). Knowing, believing, and the teaching of English. In T. Shanahan (Ed.), Teachers thinking, teachers knowing: Reflections on literacy and language education (pp. 3-22). Urbana, IL: National Council of Teachers of English.

Grossman, P., & Schoenfeld, A. (2019). O ensino do conteúdo da disciplina (pp. 170-196). In L. Darling-Hammond & J. Bransford (Orgs.), Preparando professores para um mundo em transformação: o que devem aprender e estar aptos a fazer. 1. ed. São Paulo: Penso editora.

Gudmundsdóttir S., & Shulman, L. S. (1987). Pedagogical Content Knowledge in Social Studies. Scandinavian Journal of Educational Research, 31 (2), 59-70.

Hill, H. C., Schilling, S., & Ball, D. L. (2004). Developing measures of teachers’ mathematics knowledge for teaching. Elementary School Journal, 105 (1), 11-30.

Lefèvre, F., & Lefèvre, A. M. C. (2005). O Discurso do Sujeito Coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (desdobramentos). Caxias do Sul: Educs.

Lefèvre, F., Lefèvre, A. M. C., & Marques, M. C. C. (2009). Discurso do sujeito coletivo, complexidade e auto-organização. Ciência & Saúde Coletiva, 14 (4), 1193-1204.

Lefèvre, F., & Lefèvre, A. M. C. (2012). Pesquisa de representação social: um enfoque qualiquantativo - a metodologia do Discurso do Sujeito Coletivo. 2. ed. Brasília: Liber Livro. (Série Pesquisa; 20)

Lee, H. S., & Hollebrands, K. F. (2011). Characterizing and developing teachers’ knowledge for teaching statistics. In C. Batanero, G. Burrill & C. Reading (Eds.), Teaching statistics in school mathematics - Challenges for teaching and teacher education: A joint ICME/IASE study (pp. 359–369). New York: Springer.

Lopes, C. E. (2013). O Desenvolvimento Profissional de Professores em Educação Estatística nas Pesquisas Brasileiras. In A. Salcedo (Org.), Educación Estadística em America Latina: tendências e perspectivas (pp. 229-253). Caracas: Universidad Central de Venezuela.

Lopes, C. E., & Mendonça, L. O. (Orgs.) (2017). Trilhas investigativas em educação estatística narradas por professores que ensinam matemática. Campinas, SP: Mercado das Letras (Série Educação Estatística).

Lorenzato, S. (2006.). Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados.

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, Editora Pedagógica e Universitária. 99p

Marcon D., Graça, A. B. S., & Nascimento, J. V. (2011). Reinterpretação da estrutura teórico-conceitual do conhecimento pedagógico do conteúdo. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 25 (2), 323-39.

McGatha, M., Cobb, P., & McClain, K. (2002). An analysis of students’ initial statistical understanding: Developing a conjectured learning trajectory. Journal of Mathematical Behavior, 21, 339–355.

Mizukami, M. G. N. (2004). Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista do Centro de Educação da UFSM, 29 (2), 01-13.

Mokros, J., & Russell, S. J. (1995). Children's concepts of average and representativeness. Journal of Research in Mathematics Education, 26, 20-39.

Nacarato, A. M., & Grando, R. C. (2013). Estatística e probabilidade na Educação Básica: professores narrando suas experiências. 1. ed. Campinas, SP: Mercado de Letras.

O'Connell, A. A. (1999). Understanding the Nature of Errors in Probability Problem-Solving, Educational Research and Evaluation, 5(1), 1-21

Oliveira, P. C., & Pereira, J. C. (2012). Planejamento e delineamento de experimentos probabilísticos para o Ensino Fundamental I. Linhas Críticas, 18 (35), 151-170.

Park, S., & Oliver, S. (2008). Revisiting the conceptualization of pedagogical content knowledge (PCK): PCK as a conceptual tool to understand teachers as professionals. Research in Science Education, 38, 261-284.

Parker, M., & Leinhardt, G. (1995). Percent: A privileged proportion. Review of Educational Research, 65 (4), 421-481.

Piaget, J. (1976). A equilibração das estruturas cognitivas – o problema central do conhecimento. Rio de Janeiro: Kahar Editores.

Porciúncula, M., & Samá, S. (2015). Projetos de Aprendizagem. In M. Porciúncula & S. Samá (Orgs.), Educação Estatística: Ações e estratégias pedagógicas no Ensino Básico e Superior (pp. 133-141). Curitiba: CRV.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15 (2), 4-14.

Shulman, L. S. (2014). Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec, São Paulo, 4 (2), 196-229. Tradução: Leda Beck. Revisão técnica: Paula Louzano.

Strauss, S., & Bichler, E. (1988). The development of children's concepts of the arithmetic average. Journal for Research in Mathematics Education, 19 (1), 64-80.

Turrioni, A. M. S., & Perez, G. (2006). Implementando um laboratório de educação matemática para apoio na formação de professores. In S. Lorenzato (Org.), Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores (pp. 57-76). Campinas: Autores Associados.

Watson, J. M., Donne, J., & Callingham, R. A. (2008). Establishing PCK for teaching statistics. In C. Batanero, G. Burrill, C. Reading & A. Rossman (Eds.), Joint ICMI/IASE Study: Teaching Statistics in School Mathematics. Challenges for Teaching and Teacher Education. Proceedings of the ICMI Study 18 and 2008 IASE Round Table Conference (pp. 1-6). Monterrey, Mexico: International Commission on Mathematical Instruction and International Association for Statistical Education

Wild, C. J., & Pfannkuch, M. (1999). Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, 67 (3), 223-265.

Yin, R. K. (2001). Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução Daniel Grassi. 2. ed. Porto Alegre: Bookman.

Zuffi, E. M., & Onuchic, L. R. (2007). O Ensino-Aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas e os Processos Cognitivos Superiores. Unión Revista Iberoamericana de educação Matemática, 11, 79-97.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.