Banner Portal
Hypothetical learning trajectory as a resource for teacher education
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics education
Mathematics teacher education
Hypothetical learning trajectories

How to Cite

OLIVEIRA, Julio Cezar Rodrigues de; FERREIRA, Pamela Emanueli Alves. Hypothetical learning trajectory as a resource for teacher education. Zetetike, Campinas, SP, v. 29, n. 00, p. e021013, 2021. DOI: 10.20396/zet.v29i00.8661816. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661816. Acesso em: 21 jul. 2024.

Abstract

The purpose of this article is to present a theoretical essay and discuss aspects of a Hypothetical Learning Trajectories (HLT) with the goal to subsidizing the practices of mathematics teachers in pre-service or in-service education. The study is a qualitative research and, in the light of Martin Simon's theoretical assumptions, we seek to argue about the elaboration of HLT as a strategic methodological resource that enables pre-service or in-service teachers to organize their school plans based on hypothetical processing. To achieve these objectives, the following are presented: theoretical aspects of HLT; an HLT on teaching Logarithms; a discussion about the process of its development as a education strategy. As a result, it is inferred that HLTs provide opportunities for teachers education to analyze aspects that delimit their practices in an articulated way, to get involved in a process of reflection and decision-making about their professional practice. The analyzes and reflections are supported by the argument that THA is revealed as a potential resource for teacher training because it has an instrumental, flexible, interactive, predictive, problematic and dynamic character.

https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661816
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Angiolin, A. G. (2009). Trajetórias Hipotéticas de Aprendizagem sobre Funções Exponenciais. Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Ball, D. L., & Bass, H. (2003). Toward practice-based theory of mathematical knowledge for teaching. In B. Davis & E. Smith (Eds), Proceedings of the 2002 Annual Meeting of the Canadian Mathematics Education Study Group (pp.3-14). Edmonton. Proceedings… Edmonton: CMESG/GCEDM.

Ball, D., Thames, M. H., & Phelps, G. C (2008). Content Knowledge for Teaching: What make it special? Journal of Teacher Education, 59 (5), 389-407.

Barbosa, A. A. (2009). Trajetórias Hipotéticas de Aprendizagem relacionadas às razões e às funções trigonométricas, visando uma perspectiva construtivista. Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Brousseau, G. (1987). Les differents roles du maitre. Colloque des P.E.N. Angers. In S. A. Martin (Ed.), Reconstructing mathematics pedagogy from a constructivist perspective. Washington, DC: National Science Foundation.

Gómez, P., González, M. J., & Lupiáñez, J. L (2007). Adapting the Hypothetical Learning Trajectory Notion to Secondary Preservice Teacher Training. Chipre: Universidade de Chipre.

Ivars, P., Fernández, C., Llinares, S., & Choy, B. H. (2018). Enhancing Noticing: Using a Hypothetical Learning Trajectory to Improve Pre-service Primary Teachers’ Professional Discourse. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(11), em1599. doi.org/10.29333/ejmste/93421

Lima, P. O. (2009). Uma Trajetória Hipotética de Aprendizagem sobre Funções Logarítmicas. Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Luna, M. F. A. (2009). Estudo das Trajetórias Hipotéticas de Aprendizagem de Geometria Espacial para o Ensino Médio na perspectiva construtivista. Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Menotti, R. M. (2014). Frações e suas operações: Resolução de Problemas em uma Trajetória Hipotética de Aprendizagem. Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática. Londrina: Universidade Estadual de Londrina.

Mesquita, M. A. N. (2009). Ensinar e Aprender funções polinomiais do 2° grau no Ensino Médio: construindo trajetórias. Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Oliveira, J. C. R (2015). Uma Trajetória Hipotética de Aprendizagem para o Ensino de Logaritmos na Perspectiva da Resolução de Problemas. Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional. Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

Oliveira, J. C. R., Frias, R. T., & Omodei, L. B. C. (2014). Uma Trajetória Hipotética de Aprendizagem para o Ensino de Função Afim em um curso de Formação Continuada. Anais do Encontro Paranaense de Educação Matemática. Campo Mourão: Unespar.

Onuchic, L. R., & Allevato, N. S.G. (2011). Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. BOLEMA - Boletim de Educação Matemática, 25 (41), 73-98.. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/2912/291223514005.pdf. Acesso em: 15 jan. 2015.

Pires, C. M. C (2009). Perspectivas construtivistas e organizações curriculares: um encontro com as formulações de Martin Simon. Educação Matemática Pesquisa, 11 (1), 145-166.

Polya, G.(1994). A Arte de Resolver Problemas. Rio de Janeiro: Interciência.

Rosenbaum, L. S. (2010). Uma Trajetória Hipotética de Aprendizagem sobre funções trigonométricas numa perspectiva construtivista. Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Simon, M. A (1995). Reconstructing Mathematics Pedagogy from a Constructivist Perspective. Journal for research in Mathematics Education, 26 (2), 114-145.

Simon, M. A., & Tzur, R. (2004). Explicating the role of mathematical tasks in conceptual learning: an elaboration of the hypothetical learning trajectory. Mathematical Thinking and Learning, 6 (2), 91-104.

Steffe, L. P. (2004) On the Construction of Learning Trajectories of Children: The Case of Commensurate Fractions. Mathematical Thinking and Learning, 6 (2), 129-162.

Sztajn, P., Confrey, J., Wilson, P. H., & Edgington, C. (2012). Learning Trajectory Based Instruction: Toward a Theory of Teaching. Educational Researcher, 41(5), 147–156.

Wilson, P. H., Sztajn, P., Edgington, C., & Confrey, J. (2014). Teachers’ use of their mathematical knowledge for teaching in learning a mathematics learning trajectory. Journal of Mathematics Teacher Education. 17, 149-175. DOI 10.1007/s10857-013-9256-1

Wilson, P. H., Sztajn, P., Edgington, C., Webb, J., & Myers, M. (2017). Changes in Teachers’ Discourse About Students in a Professional Development on Learning Trajectories. American Educational Research Journal, 54(3), 568-604. DOI 10.3102/0002831217693801

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Zeteiké

Downloads

Download data is not yet available.