Banner Portal
Memorizing multiplication tables
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Recognition
School curriculum
Resistance
Learning
Mathematic education

How to Cite

SILVA, Michela Tuchapesk da; TAMAYO, Carolina. Memorizing multiplication tables: production of docile subjects. Zetetike, Campinas, SP, v. 30, n. 00, p. e022023, 2022. DOI: 10.20396/zet.v30i00.8664318. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8664318. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This article aims to problematize the usual school practice of memorizing the tables as part of the recognition policies present in school curriculum, looking for other ways of looking at learning and teaching mathematicS. We approach the Philosophy of Difference to discuss multiplying as an event that allows practices and tactics to resist recognitive curricular policies, understood as a possibility of fighting the production of docile bodies. For this, we approached the concept of the autonomy of the subject, in the perspective of Michel Foucault, because we understand that the autonomous subject tensions the school-machine-of-the-state as a productive space.

https://doi.org/10.20396/zet.v30i00.8664318
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Castro, E. (2009). Vocabulário de Foucault-Um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Tradução de Ingrid Muller Xavier. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Clareto, S. M. A. (2012). Sala de aula e a constituição de um currículo-invenção. Currículo sem Fronteiras, 12(3), 306-321. Recuperado de: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/clareto-nascimento.pdf

Clareto, S. M., & Rotondo, M. (2015). Pesquisar: inventar mundos com Educações Matemáticas. Perspectivas em Educação Matemática. 8 (18), 671-686. Recuperado de: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/1457/975

Cammarota, G., & Clareto, S. M. (2012). A cognição em questão: invenção, aprendizagem e Educação Matemática. Práxis Educativa, 7(2), 585-602. Recuperado de: www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa

Deleuze, G., & Guattari, F. (1992). O que é a Filosofia?. Trad. Prado Jr. B.; Muñoz, A. São Paulo: Editora 34.

Deleuze, G. (2003). Proust e os Signos. 2ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Deleuze, G. (2003). Lógica do sentido. Trad. de Salinas Fortes, L. R.. São Paulo: Editora Perspectiva.

Deleuze, G. (2006). Diferença e Repetição. 2ª ed. Rio de Janeiro: Graal.

Deleuze, G., & Parnet, C. (1998). Diálogos: Gilles Deleuze e Claire Parnet. Trad. Eloisa Araújo Ribeiro, São Paulo: Escuta.

Fernandes, F. S. (2016). Didática da Matemática e Domesticação da Escola. Perspectivas da Educação Matemática, (9)19, 22-38. Recuperado de: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/1547

Ferreira, A. B. H. (2009). Novo dicionário Aurélio da língua portuguesa. 3.ed. rev. e atual, São Paulo: Fundação Dorina Nowill para Cegos.

Foucault, M. (2009). Vigiar e Punir: nascimento da prisão. 36 ed .Trad. Ramalhete, R. Petrópolis, RJ: Vozes.

Foucault, M. (2010). A hermenêutica do sujeito. 3 ed. São Paulo: WMF Martins Fontes.

Gallo, S. (2012). As múltiplas dimensões do aprender… Anais do Congresso de Educação Básica: aprendizagem e Currículo. Recuperado de: http://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/13_02_2012_10.54.50.a0ac3b8a140676ef8ae0dbf32e662762.pdf

Gomes, M. L. M. (2014). História da Educação Matemática, Formação de Professores a Distância e Narrativas Autobiográficas: dos sofrimentos e prazeres da tabuada. Bolema, Rio Claro (SP), 28 (49), 820-840. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/bolema/a/9T65wwZSJgXj4Mdjcd7zdjt/abstract/?lang=pt

Gondim, D. M., & Miarka, R. (2017). A Constituição de um Plano de Intensidades: aprender e matemática e diferença e escrita-avalanche e. Perspectivas Da Educação Matemática, 10(22), 115-131. Recuperado de https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/3359

Kastrup, V. (2005). Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação & Sociedade, 26(93), 1273-1288. Recuperado de: https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=87313713010

Mesquita, I. M., & Oliveira, M. A. (2016). A escola primária idealizada por Sampaio Dória: como ensinar a Tabuada?. Revista Diálogo Educacional, 16(48), 339-363. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189146904005

Mignolo, W. (2010). Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Buenos Aires: Del Signo.

Miguel, A. (2014). Is the mathematics education a problem for the school or is the school a problem for the mathematics education? Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 4(2), pp. 1-35 . Recuperado de: http://funes.uniandes.edu.co/26137/

Miguel, A. (2016). Historiografia e terapia na cidade da linguagem de Wittgenstein. Bolema: boletim de educação matemática 30(55), 368-389. Recuperado de: https://hdl.handle.net/20.500.12733/2499. Acesso em: 16 jan. 2023.

Quijano, A. (2005). Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires. Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf

Platão (427?-347? a.C). (2011). Diálogos VII (suspeitos e apócrifos): Alcibíades, Clitofon, Segundo Alcibíades, Hiparco, Amantes rivais, Teages, Minos, Definições, Da justiça, Da virtude, Demódoco, Sísifo, Hálcion, Erixias, Axíoco/ Platão. Trad. textos complementares e notas: Bini, E. Edipro. Bauru, SP.

Silva, T. T. (1995). O projeto educacional moderno: Identidade terminal?. In A. Veiga-Neto (Org.), Crítica pós-estruturalista e Educação, (pp.245-260). Porto Alegre: Sulina.

Silva, T. T. (2000). Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2ªed.

Souza, A. C., & Silva, M. T. (2015). Do Conceito à Prática da Autonomia do Professor de Matemática. Bolema, 29 (53), 1309-1328.

Veiga-Neto, A. (2005). Foucault e a educação. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica.

Tamayo, C., & Mendes, J. (2018). Aspectos: o problema na matemática escolar e o dilema como acontecimento. Revista Alexandria. 11(3), 207-231. Recuperado de: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2018v11n3p207

Tamayo, C., & Tuchapesk, M. (2018). E se nós tivéssemos escolas Mukanda que contassem diversas histórias africanas para todo o mundo? Educação Matemática em Revista, 23(60), 263-282. Recuperado de: http://www.sbemrevista.com.br/revista/

Tuchapesk, M. (2014). A educação matemática e o cuidado de si: possibilidades foucaultianas. Tese (Doutorado em Educação Matemática), Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Rio Claro: Unesp.

Zourabichvili, F. (2004). O vocabulário de Deleuze. Trad. A. Telles. Rio de Janeiro: Relume Dumará.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.