Banner Portal
School geometry in the early years
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Free hand drawing
Geometric drawing
Natural drawing

How to Cite

LEME DA SILVA, Maria Célia. School geometry in the early years : a history of movements in partnership with drawing. Zetetike, Campinas, SP, v. 30, n. 00, p. e022004, 2022. DOI: 10.20396/zet.v30i00.8667515. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8667515. Acesso em: 10 may. 2024.

Abstract

The present article takes categories built by the historical studies of the relationship between geometry and drawing that marked the different movements of the mathematics curriculum for the teaching of geometry, proposed to the primary school, from the 19th century to the mid-20th century. Regulations and school manuals of each period, which were intended to meet the norms, are used as a source. The results of current research dialogue with the past, which highlight perspectives for the teaching of geometry in the 21st century and its insertion in the BNCC. None of the three movements has been maintained in the way it was prescribed, however, there are traces of them in the 21st century scenario. The history of knowledge construction movements for the teaching of geometry can bring contributions and fruitful reflections to think, analyze and trigger proposals and relevant actions for pedagogical practices of geometry teaching.

https://doi.org/10.20396/zet.v30i00.8667515
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Albuquerque, A. F. P. H. C. (1829). Princípios do Desenho Linear compreendendo os de Geometria Prática pelo método do ensino mútuo. Extraídos de L. B. Francœur. Na Imperial Typographia de P. Plancher-Seignot.

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica.

Barbin, E., & Menghini, M. (2014). History of Teaching Geometry. In A. Karp; & G. Schubring, Handbook on the History of Mathematics Education. (pp. 473-492). Springer Science + Business Media New York.

Camara, A. (2019). Saberes geométricos na educação primária paranaense: elementos das culturas escolares e da formação do cidadão republicano (1889-1946). [Tese de Doutorado]. Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Paraná.

D’Enfert, R. (2007). Uma nova forma de ensino de desenho na França no início do século XIX: o desenho linear. Tradução de Maria Helena Câmara Bastos. Revista História da Educação, 11(22), 31-39.

Guimarães, M. D. (2017). Porque ensinar desenho no curso primário? Um estudo sobre as suas finalidades (1829-1950). [Tese de Doutorado]. Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos.

Karp, A., & Schubring, G. (2014). Handbook on the History of Mathematics Education. Springer Science + Business Media New York.

Kuhn, T. T. (2015). Aproximações da geometria e do desenho nos programas de ensino dos grupos escolares catarinenses. [Dissertação de Mestrado]. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Julia, D. (2001). A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, 1, 9-43.

Leme da Silva, M. C. (2014a). Desenho e geometria na escola primária: um casamento duradouro que termina com separação litigiosa. Revista História da Educação, 18(42), 61-73.

Leme da Silva, M. C. (2014b). Régua e Compasso no ensino primário? Circulação e apropriação de práticas normativas para as matérias de Desenho e Geometria. História da, 18(44), 79-97.

Leme da Silva, M. C., Trindade, D. A., D’Esquivel, M. O.& Oliveira, M. A. (2017). A matemática dos primeiros anos de ensino e a circulação do método intuitivo nos livros didáticos. In I. A., & Mendes, W. R. Valente, (org.), A Matemática dos manuais escolares: curso primário, 1890-1970. (pp. 11-67). Livraria da Física.

Leme da Silva, M. C. (2021). Histórias do ensino de geometria nos anos iniciais: desenho, trabalhos manuais e medidas. Livraria da Física. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1ewifbYm7bqUcbZMlKCI3NmCzFAp60vE5/view

Matasci, D. (2015). L’école républicaine et l’étranger. Une historie internacionale des réformes scolaires en France 1870-1914. Ens Éditions.

Moacyr, P. (1936). A instrução e o Império. Brasiliana Eletrônica, 1.

O Discípulo Parisiense (s/d.). Paris: Monroco Irmânos Editores Impressores. (Coleção de 12 cadernos).

Ponte, J. P. (2007). Discussões coletivas no ensino-aprendizagem da matemática. In: A prática dos professores: Planificação e discussão coletiva na sala de aula. Publisher: APM, Editors: GTI.

São Paulo. (1894). Trecho do Decreto n. 248, de 26 de julho de 1894. Aprovado por Bernardino de Campos e assinado pelo Dr. Cesário Motta Junior.

São Paulo. (1905). Trecho do Decreto n. 1281, de 24 de abril de 1905. Aprovado por Jorge Tibiriçá e assinado por J. Cardoso de Almeida.

São Paulo. (1918). Trecho do Decreto n. 2944, de 8 de agosto de 1918. Aprovado por Altino Arantes e assinado por Oscar Rodrigues Alves.

São Paulo. (1921). Trecho do Decreto n. 3356, de 31 de maio de 1921. Aprovado por Washington Luiz Pereira de Sousa e assinado por Alarico Silveira.

São Paulo. (1925). Trecho do Programa, de 19 de fevereiro de 1925. Aprovado pelo secretário de Estado dos Negócios do Interior, José Manuel Lobo.

Silva, O. F. (1907). Primeiras Noções de Geometria Prática (9. ed.). Francisco Alves & Cia.

Sinclair, N., & Bruce, C. D. (2015). New opportunities in geometry education at the primary school. ZDM Mathematics Education, 47, 319-329.

Souza, R. F. (2009). Alicerces da pátria: História da escola primária no Estado de São Paulo (1890-1976). Mercado das Letras.

Thom, J. S., & McGarvey, L. M. (2015). The act and artifact of drawing(s): observing geometric thinking with, in, and through children’s drawings. ZDM Mathematics Education, 47, 465-481.

Valente, W. R. (2020). História e cultura em Educação Matemática: a produção da matemática do ensino. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, 15(36), 164-174.

Valente, W. R. (2021). Do campo disciplinar para a cultura escolar: Do ensino de matemática para a matemática do Ensino. In M. C. Leme da Silva, Histórias do ensino de geometria nos anos iniciais: desenho, trabalhos manuais e medidas (pp. 5-10). Livraria da Física.

Zanatta, B. A. (2012, jan./abr.). O Legado de Pestalozzi, Herbert e Dewey para as práticas pedagógicas escolares. Revista Teoria e Prática da Educação, 15(1), 105-112.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.