Banner Portal
Compendiums of school arithmetic in the theoretical corpus of educational sciences
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Teaching of arithmetic
First letters school
Curriculum
Normal school

How to Cite

FARIAS, Kátia Sebastiana Carvalho dos Santos. Compendiums of school arithmetic in the theoretical corpus of educational sciences. Zetetike, Campinas, SP, v. 30, n. 00, p. e022007, 2022. DOI: 10.20396/zet.v30i00.8667859. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8667859. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article problematizes the use of the Compendio de Pedagogia, by Antonio M. da Silva Pontes, Elementos de Arithmetica, by Cristiano B. Ottoni, and Cours théorique et pratique de pédagogie et de méthodologie, by Thomas Braun, in the training of mathematics teachers for the "primary school", and also the newspaper A Instrução Publica, the Revista do Ensino, reports of the Presidents of Rio de Janeiro Province and of the Normal School Director. The theoretical-methodological approach is inspired in Wittgenstein and Derrida. The corpus showed traces of two traditions of arithmetic books: some aimed at the mercantile practices and others at the school practices, some of these aimed at training teachers. As for arithmetic teaching practices, from the 1870, the intuitive method was recommended. The compendiums integrated the official curriculum and structuring of the school subjects, as well as they were relevant in the formation and institutionalization of the Brazilian school in the 19th century.

https://doi.org/10.20396/zet.v30i00.8667859
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Brasil. (1967). Constituição de 1824, art. 165. Brasil. Constituições do Brasil. Constituição de 1824. São Paulo: Saraiva.

Braun, T. (1854). Cours théorique et pratique de pédagogie et de méthodologie. Bruxelles: F. Parent, Editeur, deuxièmeedition,

Chervel, A. (1990). História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação, 2.

Comte, A. (1978). Curso de Filosofia positiva São Paulo: Abril. (Coleção Os Pensadores).

Derrida J. (1971). Firma, acontecimiento, contexto (Comunicación). In Congreso Internacional de Sociedades de Filosofia de Lengua Francesa. Montreal, 1971. Captured on march 5, 2013. Available at: http://www.jacquesderrida.com.ar/textos/firma_acontecimiento_contexto.htm.

Farias, K. C. S. (2014). Práticas mobilizadoras de cultura aritmética na formação de professores da Escola Normal da Província do Rio de Janeiro (1868–1889): ouvindo fantasmas imperiais. Doctoral Thesis in Education. Campinas. State University of Campinas.

Ginzburg, C. (2007). O fio e os rastros: verdadeiro, falso, fictício. Trad. Rosa Freire d’Aguiar e Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letras.

McDonald, H. (1994). The narrative act: Wittgenstein and narratology. Surfaces Revue Életronique, IV. Captured on december 20, 2014. Available at: http://www.pum.umontreal.cal/surfaces/vol4/mcdonald.html.

McDonald, H. (2001). Wittgenstein, narrative theory, and cultural studies. Telos: critical theory of contemporary, 121, 11-53.

Miguel, A. (no prelo). A pesquisa historiográfica sob uma perspectiva wittgensteiniana. In I Encontro Nacional de Pesquisa em História da Educação Matemática - ENAPHEM. Vitória da Conquista, BA. 2012.

Miguel, A. (2005). História, filosofia e sociologia da educação matemática na formação do professor: um programa de pesquisa. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 1, p.137- 152, jan/abr.2005. Available at: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n1/a10v31n1.pdf.

Miguel, A. Percursos indisciplinares na atividade de pesquisa em história (da educação matemática): entre jogos discursivos como práticas e práticas como jogos discursivos. Bolema, v. 35, p. 1-57. Rio Claro (SP): UNESP, 2010.

Ottoni, C. B. Elementos de Arithmetica. 2ª ed. Rio de Janeiro: Eduardo & Henrique Laemmert, 1855.

Pontes, A. M. S. Compendio de Pedagogia: para uso dos alunos da Escola Normal da Província do Rio de Janeiro. 3ª ed. Nictheroy, 1881.

Soares, F. S. (2011). Professores – autores de compêndios de Matemática no século XIX. Anais eletrônicos do XII CIAEM-IACME. Recife, 2011. Available at: https://xiii.ciaem-redumate.org/index.php/xiii_ciaem/xiii_ciaem.

Wittgenstein, L. (2012). Investigações filosóficas (7a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes; Bragança Paulista, SP: Editora Universitária São Francisco.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.