Banner Portal
Mathematics in the formation of primary school teachers in the complementary school of Passo Fundo - RS
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Training
Mathematics
Normal education
Complementary school

How to Cite

PEREIRA, Luiz Henrique Ferras; MATTÉ, Luís Gabriel Favaretto; PRADO, Paola do. Mathematics in the formation of primary school teachers in the complementary school of Passo Fundo - RS. Zetetike, Campinas, SP, v. 30, n. 00, p. e022009, 2022. DOI: 10.20396/zet.v30i00.8667872. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8667872. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

The present work deals with the Complementary School of Passo Fundo/RS, having as time frame the period between 1929 until the 1960s. It reports its trajectory and perceptions about the constitution of the identity of the primary teacher that this School sought to train. Therefore, the work was based on research in the Institution's archives, as well as newspapers of the time, to meet this intention. Taking the Examinations Records from the years 1947 to 1949 as a reference, traces of the studied contents were found. In Mathematics, there was a predominance of arithmetic, with a focus on the perspective to teach rather than to teach. However, it was also possible to see how the centralizing axis of classes was shifted, from the teacher to the students, largely due to the evidence of the presence of the Escola Nova's ideas, identified throughout the analyzed period. These conclusions are associated with the encouragement of other possible questions to be studied in future works.

https://doi.org/10.20396/zet.v30i00.8667872
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Bertini, L. F., Morais, R. S. & Valente, W. R. A. (2017). Matemática a ensinar e a Matemática para ensinar: novos estudos sobre a formação de professores. São Paulo: Editora da Física.

Búrigo, E. Z., Fischer, M. C. B & Peixoto, F. A. B. (2014). Saberes matemáticos na escola primária do Rio Grande do Sul: permanências e mudanças nas prescrições dos ensinamentos. In D. A. Costa & W. R. Valente (Org.), Saberes matemáticos: o que, como e por que ensinar? (pp. 149-168). São Paulo: Editora da Física.

Camargo, M. L. W. (2005). Aspectos da trajetória das escolas normais na cidade de Passo Fundo. Dissertação de Mestrado em Educação. Passo Fundo: Universidade de Passo Fundo.

Chervel, A. (1990). História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Revista Teoria e Educação, 2, 177-229.

Cimpa, A. (1987). A estória do Severino e a estória da Severina: um ensaio de Psicologia social. São Paulo: Brasiliense.

Faria Filho, L. M. (2007). Escolarização e cultura escolar no Brasil: reflexões em torno de alguns pressupostos e desafios. In M. L. A. Bencostta (Org.), Culturas escolares, saberes e práticas educativas: Itinerários históricos. (pp. 193-211). São Paulo: Cortez.

Gouvêa, M. C. S. (2002). A construção de um projeto de formação de professores – As escolas normais mineiras no período imperial. In A. A. B. Lopes et al., História da educação em Minas Gerais, Belo Horizonte: FCH/FUMEC.

Hofstetter, R. & Valente, W. R. (2017). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores (Coleção Contextos da Ciência). São Paulo: Editora Livraria da Física.

Guarnica, A.V.M., & Souza, L. A. (2012). Elementos de história da Educação Matemática. São Paulo: Cultura Acadêmica.

Kneipp, C. B. (1989). História da Escola Complementar de Passo Fundo. Texto digitado, s.p.

Lourenço Filho, M. B. (2001). A formação do professor primário. In M. B. Lourenço Filho (Org.), A formação de professores: da Escola Normal à Escola de Educação. (pp. 29-38). Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais.

Lourenço Filho, M. B. (1978). Introdução ao estudo da escola nova: base, sistemas e diretrizes da pedagogia contemporânea. São Paulo: Melhoramentos.

Louro, G. L. Mulheres na sala de aula. (2007). In M. L. A. Bencostta (Org.), Culturas escolares, saberes e práticas educativas: Itinerários históricos. (pp. 443-481). São Paulo: Cortez.

Morais, R. S. Provas, exames e a Matemática da formação de professores. (2018). In E. Z. Búrigo, J. I. Lima, M. C. A. Oliveira & W. R. Valente (Org.), Provas, exames e história da Educação Matemática. (pp. 77-138). Boa Vista: Editora da UFRR.

O Nacional. (16 de março de 1929). Collegio Complementar. Passo Fundo, p. 1.

O Nacional. (7 de abril de 1932). Assuntos de educação. Passo Fundo, p. 2.

Rheinheimer, J. M. Ensinar e aprender Matemática, ressonâncias da Escola Nova: um olhar sobre a formação de professores no Instituto de Educação General Flores da Cunha (1940 -1955). Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2018. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/179446. Acesso em: 20 de out. de 2021.

Rodrigues, M. H. R. de. (03 de abril de 1932). As novas professoras. Jornal O Nacional, p. 2.

Saviani, D. (2008). História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados.

Tambara, E. A. C. (2016). Cartografia da gênese e consolidação do modelo republicano-castilhista de educação primária no Rio Grande do Sul: o papel do “intelectual operador” Manuel Pacheco Prates (1894 – 1911). In L. S. S. Grazziotin & D. B. Almeida (Org.), Colégios Elementares e Grupos Escolares no Rio Grande do Sul: Memórias e cultura escola - Séculos XIX e XX. (pp. 12-29). São Leopoldo: Oikos.

Tambara, E. A. C. (1998). Profissionalização, escola normal e feminização: magistério sul-rio-grandense de instrução pública no século XIX. Pelotas: História da Educação/ASPHE.

Valente, W. R. (2015). Elementar. In W. R. Valente (Org.), Cadernos de trabalho, v. 1. São Paulo: Editora da Física.

Werle, F. O. C. (2005). Práticas de gestão e feminização do magistério. Cadernos de Pesquisa, 35 (126), 609-634.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.