Banner Portal
Knowledge Mathematics present in lay teacher education
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Logos project II
Lay teachers
Knowledge to teach
Knowledge for teaching

How to Cite

COSTA, Reginaldo Rodrigues da; BEZERRA, Fabiane Aparecida de Almeida. Knowledge Mathematics present in lay teacher education: curriculum of the LOGOS Project II. Zetetike, Campinas, SP, v. 30, n. 00, p. e022002, 2022. DOI: 10.20396/zet.v30i00.8667881. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8667881. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This paper aims to present knowledge to teach and knowledge for teaching Mathematics present in the eight-module project named Didactics of Mathematics of the Logos Project II, which aims at qualifying high school lay teachers who were working in some regions of Brazil. The research was based on Cultural History which mobilized conceptions of Knowledge to Teach and Knowledge for Teaching in Teacher Education by Hofstetter and Schneuwly (2017, 2003); and Valente (2017, 2017a, 2007, 2004). We attempted to answer the following question: What mathematical knowledge and methodological guidelines were conveyed in the Logos Project? There are indications that there was an articulation between knowledge to teach and knowledge for teaching Mathematics in this course. Furthermore, we observed an interplay of three pedagogical trends: modern formalist, technicial and empirical-activist. Apparently, the teachers were in touch with the professional knowledge, enabling them to carry out the task of teaching mathematics.

https://doi.org/10.20396/zet.v30i00.8667881
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

André, M. E. D. A., Candau, V. M. (1984). O projeto LOGOS II e sua atuação junto aos professores leigos do Piauí: um estudo avaliativo. Cadernos de Pesquisa, 1(50), 22-28.

Barros, J. D’A. (2019). Fontes Históricas: introdução aos seus usos historiográficos. Petrópolis: Vozes.

Bertini, L. F., Morais, R. S., Valente, W. R. (2017). A matemática a ensinar e a matemática para ensinar: novos estudos sobre a formação de professores. São Paulo: Editora Livraria da Física.

Brandão. C. R. (1986). Os professores leigos. Em aberto, 5(32), 13-15.

Brasil. (1984). Projeto LOGOS II. Didática da Matemática: módulo 02. Brasília.

Brasil. (1984a). Projeto LOGOS II. Didática da Matemática: módulo 04. Brasília.

Brasil. (1981). Projeto LOGOS II. Didática da Matemática: módulo 01. Brasília.

Brasil. (1981a). Projeto LOGOS II. Didática da Matemática: módulo 03. Brasília.

Brasil. (1981b). Projeto LOGOS II. Didática da Matemática: módulo 05. Brasília

Brasil. (1981c). Projeto LOGOS II. Didática da Matemática: módulo 06. Brasília.

Brasil. (1981d). Projeto LOGOS II. Didática da Matemática: módulo 07. Brasília.

Brasil. (1981e). Projeto LOGOS II. Didática da Matemática: módulo 08. Brasília.

Brasil. (1971). Ministério da Educação. Lei nº 5692, de 11 de agosto de 1971. Fixa as Bases para o Ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Brasília.

Batista, C. O., Santos, E. S. C., Carvalho, R. P. F., Souza, M. M. (2016). Um olhar atento ao manual didático “Vamos aprender Matemática”: guia do professor – preliminar”. HISTEMAT, 2(1), 84-95.

Certeau, M. (1982). A Escrita da história. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Costa, R. R. (2013). A capacitação e aperfeiçoamento dos professores que ensinavam matemática no estado do Paraná ao tempo do movimento matemática moderna – 1961 a 1982. Curitiba: CRV.

Diário Do Paraná. (1980). LOGOS II implantado em Curitiba. 23(7.503), 1-14.

Diário Oficial. (1990). Portaria de 14 de agosto de 1990. Brasília, 15(158), 1-20.

Fiorentini, D. (1995). Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Zetetiké, 3(1), 1-38.

França, I. S. (2017). Os saberes para e a ensinar matemática nos manuais escolares para a formação dos professores primários (1901-1930). In N. B. Pinto, B. W. D. Novaes (Orgs.). Circulação e apropriação de saberes elementares matemáticos no ensino primário no Estado do Paraná (1903-1971). (pp. 41-76). São Paulo: Editora Livraria da Física.

Hofstetter, R. Schneuwly B. (2003). “Profissionalização” e formação de professores: uma tipologia dos saberes de referência para docência. In: 25a. Conferência da Associação Anual da Educação (ISCHE), 2003, São Paulo.

Hofstetter, R. Schneuwly B. (2017). Saberes: um tema central para as profissões do ensino e da formação. In R. Hofstetter. W. Valente (Orgs.). Saberes em (trans) formação: tema central da formação de professores. (pp. 21-54). São Paulo: Editora Livraria da Física.

Minto, M. (2013). O ensino da Matemática dos anos iniciais do ensino fundamental no curso de formação de docentes. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE Produções Didático-Pedagógicas. Cadernos PDE, 1(1), 1-92.

Nacarato, A. M. (2005). Eu trabalho primeiro no concreto. Revista de Educação Matemática. 9(9-10), 1-6.

Niskeler, A. (1978). Projeto LOGOS II. Correio de Notícias, 2(346), p. 1-18.

Paraná. (1965). Manual do professor primário do Paraná. Curitiba: SEC.

Picanço, I. S. (1986). Alguns elementos para a discussão sobre o professor leigo no ensino brasileiro. Em aberto, 5(32), 9-12.

Pinto, N. B., Novaes, B. W. D. (2018). Caracterização de saberes profissionais da matemática para ensinar nos primeiros anos escolares: anotações metodológicas. HISTEMAT, 4(1), 139-153.

Sant’anna, I. M. (2014). Por que avaliar? como avaliar? critérios e instrumentos. Petrópolis: Vozes.

Santos, A. O., Oliveira, C. R., Oliveira, G. S. (2013). Material concreto: uma estratégia pedagógica para trabalhar conceitos matemáticos nas séries iniciais do ensino fundamental. Itinerarius Reflectionis, 9(1), 1-14.

Stahl, M. M. (1986). Reflexões sobre a formação do professor leigo. Em aberto, 5(32), 17-25.

Valente, W. R. Bertini, L. de F., Morais, R. S. (2017). Novos aportes teóricos-metodológicos sobre os saberes profissionais na formação de professores que ensinam matemática. Acta Scientiae, 19(2), 224-225.

Valente, W. R. (2017). Os saberes para ensinar matemática e a profissionalização do educador matemático. Revista Diálogo Educacional, 17(51), 206-207.

Valente, W. R. (2017a). A matemática a ensinar e a matemática para ensinar: os saberes para a formação do educador matemático. In R. Hofstetter. W. Valente (Orgs.). Saberes em (trans) formação: tema central da formação de professores. (pp. 201-228). São Paulo: Editora Livraria da Física.

Valente, W. R. (2007). História da Educação Matemática: interrogações metodológicas. REVEMAT – Revista Eletrônica de Educação Matemática. 2(2), 28-40.

Valente, W. R. (2004). Considerações sobre a matemática escolar numa abordagem histórica. Cadernos de História da Educação. 3(1), 77-82.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.