Banner Portal
Mathematical knowledge for teaching algebra
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Pre-service primary teacher education program
Teaching of algebra
Teacher educator
Documental research

How to Cite

DONÁ, Eduardo Goedert; RIBEIRO, Alessandro Jacques. Mathematical knowledge for teaching algebra: curricular analysis of a primary teacher pre-service education. Zetetike, Campinas, SP, v. 30, n. 00, p. e022019, 2022. DOI: 10.20396/zet.v30i00.8668443. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8668443. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This article aims to understand and characterize the professional knowledge for teaching Mathematics and Algebra inserted in the curricular documents linked to the pre-service primary teacher education program. For the operationalization of the study, a documental research was made possible, which recognized that the curricular documents provide for the development of mathematical knowledge for teaching in the pre-service primary teacher education program, but do not characterize the thematic units present in the National Curricular Common Base. Regarding the teaching of Algebra, during the analysis of the general guiding documents, it is noted the absence of this thematic unit explicitly in these documents, which indicates that evidence of what it really is and how the work with this unit is can only be observed in the trainer's planning.

https://doi.org/10.20396/zet.v30i00.8668443
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Ball, D., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.

Barboza, L. C. S., Ribeiro, A. J., & Pazuch, V. (2020). Aprendizagem Profissional de Professores dos Anos Iniciais: Explorando os Diferentes Significados do Sinal de Igualdade. Revista Acta Scientiae, 22(4), 71-120.

Bardin, L. (2016). Análise de Conteúdo. Tradução Luis Antero Reto, Augusto Pinheiro. 3ª reimpressão. São Paulo: Edições 70.

Basei, A. M., & Valente, W. R. (2019). Algebra in Teacher Training in the Normal School of São Paulo: The First Teaching Programs of this Discipline. Revista Acta Scientiae, 21, 92-108.

Blanton, M., Brizuela, B., Gardiner, A., Sawrey, K., & Newman-Owns, A. (2017). A progression in first-grade children’s thinking about variable and variable notation in functional relationships. Educational Studies in Mathematics, 95(2), 181-202. Doi: 10.1007/s10649-016-9745-0.

Blanton, M., & Kaput, J. (2005). Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, 36 (5), 412-446.

Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno (CNE/CP). (2019). Resolução CNE/CP no 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, 15 abr. 2020.

Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno (CNE/CP). (2006). Resolução CNE/ CP nº 01, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Brasília, 2006. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf>. Acesso em: 17 dez. 2021.

Canavarro, A. P. (2007). O pensamento algébrico na aprendizagem da Matemática nos primeiros anos. Quadrante, 16(2), 81-118.

Castro, F. C., & Fiorentini, D. (2021). Formação Docente em Matemática para os Primeiros Anos da Escolarização: Estudo Comparativo Brasil-Portugal. RIESup, 7, e021030. Doi: 10.20396/riesup.v7i0.8658542.

Creswell, J. W. (2014). Pressupostos Filosóficos e Estruturas Interpretativas. In: CRESWELL, John W. Investigação Qualitativa e Projeto de Pesquisa: Escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre: Penso.

Curi, E. (2020). A formação do professor para ensinar Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: algumas reflexões. REnCiMa, 11(7), 1–18. Doi: 10.26843/10.26843/rencima.v11i7.2787.

Ferreira, M. C. N. (2017b). Álgebra nos anos iniciais do ensino fundamental: uma análise dos documentos curriculares nacionais. REnCiMa, 8(5), 16-34.

Ferreira, M. C. N., Ribeiro, A. J., & Ponte, J. P. (2021). Prática profissional de professores dos anos iniciais e o pensamento algébrico: contribuições a partir de uma formação continuada. Educ. Matem. Pesq., 23 (1), 171-200.

Jaworski, B. (2008b). Development of the mathematics teacher educator and its relation to teaching development. In B. Jaworski & T. Wood (Eds.), International handbook of mathematics teacher education: The mathematics teacher educator as a developing professional (Vol. 4, pp. 335–361). Rotterdam: Sense.

Kaput, J. J. (2008). What is algebra? What is algebraic reasoning? In J. J. Kaput, D. W. Carraher, & M. L. Blanton (Eds.), Algebra in the early grades (pp. 5-17). New York: Routledge.

Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. (MEC). (2017). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 16 fev. 2021.

Sá-Silva, J., Almeida, C., & Guindani, J. (2009). Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, 1(1), 1-14.

Serrazina, M. (2017). Planificação do ensino e aprendizagem da matemática. In GTI (Eds). A Prática dos professores: planificação e discussão em sala de aula (pp. 9-31). Lisboa: APM.

Shulman, L. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-14.

Simionato, M. F., & Hobold, M. S. (2021). Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial de professores: padronizar para controlar? Práxis Educacional, 17 (46), 72-88, Doi: 10.22481/praxisedu.v17i46.8917.

Superfine, A. C., & Li, W. (2014). Developing mathematical knowledge for teaching teachers: A model for the professional development of teacher educators. Issues in Teacher Education, 23 (1), 113-132.

Trivilin, L. R., & Ribeiro, A. J. (2015). Conhecimento Matemático para o Ensino de Diferentes Significados do Sinal de Igualdade: um estudo desenvolvido com professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Bolema, 29 (51), 38-59. Doi: 10.1590/1980-4415v29n51a03

Zopf, D. A. (2010). Mathematical knowledge for teaching teachers: The mathematical work of and knowledge entailed by teacher education. Unpublished doctoral dissertation in Education. Ann Arbor: University of Michigan.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.