Abstract
Research on teacher knowledge has assumed, in the last 4 decades, a special focus of interest, and more recently several conceptualizations on mathematics teachers’ knowledge have been emerging. This special issue of Zetetiké opened a space for discussing Kindergarten, primary and secondary mathematics teachers and teacher educator’s knowledge. The 24 papers focus mainly, but not exclusively, the specificities of teachers’ knowledge for the professional practice to be developed and they can be grouped in four groups discussing: (prospective) teachers or teacher educators’ knowledge in the scope of different mathematical topics; different contexts to access, evaluate and develop such knowledge; resources and strategies in and for teacher education and different theoretical and methodological perspectives on teachers’ knowledge.
References
Alberca, M., & Contreras, L. C. (2021). El conocimiento especializado de un maestro de primaria cuando enseña la resta. Zetetike, 29, e021004. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661216
Alencar, E. S., Diaz-Levicoy, D., & Soares, M. R. (2021). One, two, three: elementary schoolteachers’ knowledge of the decimal numeral system. Zetetike, 29, e021030. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661779
Ball, D.L., Thames, M.H., Phelps, G. (2008). Content Knowledge for Teaching: What Makes It Special? Journal of Teacher Education. 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
Barboza, L. C. de S., Pazuch, V., & Ribeiro, A. J. (2021). Tarefas para a aprendizagem de professores que ensinam matemática nos anos iniciais. Zetetike, 29, e021009. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8656716
Barichello, L., & Firer, M. (2021). Quanta matemática escolar é conhecida pelos egressos dos cursos brasileiros de Licenciatura?. Zetetike, 29, e021021. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661904
Carrillo, J. et al. (2018). The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20(3), 236-256.
Costa, I. L., Silva, A. L., & Gontijo, C. H. (2021). Oficinas de criatividade em matemática: uma experiência nos anos iniciais. Zetetike, 29, e021010. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661902
Coura, F. C. F., & Passos, C. L. B. (2021). Conhecimento do formador de professores de matemática que é investigador da docência. Zetetike, 29, e021007. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661842
Escudero, A. M., Muñoz-Catalán, M. de la C., & Yáñez, J. C. (2021). Conocimiento especializado de un profesor de educación infantil al enseñar cuerpos geométricos. Zetetike, 29, e021005. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661819
Fabri, G. J. C., Panossian, M. L., Amin, V. A. A., & Oliveira, N. M. (2021). Manifestações do conhecimento estatístico de professores em formação continuada. Zetetike, 29, e021014. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661815
Ferretti, F., Martignone, F., & Rodríguez-Muñiz, L. J. (2021). Mathematics Teachers Educator Specialized Knowledge model. Zetetike, 29, e021001. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661966
Fiorentini, D., & Crecci, V. M. (2017). Metassíntese de pesquisas sobreconhecimentos/saberes na formação continuada de professores que ensinam matemática. Zetetike, 25(1), 164-185. https://doi.org/10.20396/zet.v25i1.8647773
Grilo, J. de S. P., Barbosa, J. C., & Maknamara, M. (2021). O dispositivo da especificidade matemática e a produção do sujeito-professor(a)-de-matemática. Zetetike, 29, e021011. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661833
Gutiérrez-Fallas, L. F., & Henriques, A. (2021). Princípios de design de uma experiência baseada no TPACK na formação inicial de professores de matemática. Zetetike, 29, e021006. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661780
Lindmeier, A., Seemann, S., Wullschleger, A., Meyer-Wyder, A., Leuchter, M., Vogt, F., Opitz, E. M., & Heinze, A. (2021). Early childhood teachers' mathematics-specific professional competence and its relation to the quality of learning support. Zetetike, 29, e021002. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661896
Melo, L. M., Giraldo, V., & Rosistolato, R. (2021). Docência compartilhada na formação inicial de professores de matemática: identidade e alteridade. Zetetike, 29, e021012. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661830
Mancini, L. C. M., Mocrosky, L. F., Orlowski, N., & Kalinke, M. A. (2021). Leituras de práticas: uma abertura à forma-ação de professores que ensinam matemática. Zetetike, 29, e021018. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661790
Moraes, J. C. (2021). Conhecer o outro e conhecer-se: narrar, problematizar e reinventar memórias matemáticas na pedagogia. Zetetike, 29(00), e021016. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8660868
Moriel Junior, J. G. (2021). Conhecimento Especializado de Professores de Matemática (MTSK) na Web of Science até 2020. Zetetike, 29, e021022. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8660030
Oliveira, J. C. R., & Ferreira, P. E. A. (2021). Trajetória hipotética de aprendizagem como recurso para a formação de professores. Zetetike, 29, e021013. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661816
Polegatti, G. A., Camargo, L. B. F., & Savioli, A. M. P. D. (2021). O professor formador como incentivador da formação de professores indígenas etnomatemáticos. Zetetike, 29, e021008. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661760
Policastro, M. S., & Ribeiro, M. (2021). Conhecimento especializado do professor que ensina matemática relativo ao tópico de divisão. Zetetike, 29, e021020. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661906
Ribeiro, M. (2018). Das generalidades às especificidades do conhecimento do professor que ensina matemática: metodologias na conceitualização (entender e desenvolver) do conhecimento interpretativo. In: Anais Reunião Nacional da ANPED, 38. São Luís: SBEM.
Ribeiro, G. G., & Cristovão, E. M. (2021). Conhecimento especializado de licenciandos em matemática no contexto de práticas formativas para inclusão. Zetetike, 29, e021019. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661777
Rowland, T., Huckstep, P.; & Thwaites, A. (2005). Elementary teachers’ mathematics subject knowledge: the knowledge quartet and the case of Naomi. Journal of Mathematics Teacher Education, 8(3), 255–281.
Santos Junior, C. L., & Maia, L. S. L. (2021). Significados produzidos por futuros professores de Matemática ao estudar diferentes modelos geométricos. Zetetike, 29, e021017. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661597
Silveira, M. C., Santos, L. M., & Lawall, I. T. (2021). Jogo cooperativo como produto educacional para ensinar matemática: formação inicial e continuada. Zetetike, 29, e021015. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661778
Schreiber, K. P., & Porciúncula, M. (2021). Conhecimentos docentes para ensinar Estatística: olhar do professor sobre os estudantes e as estratégias pedagógicas. Zetetike, 29, e021003. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661814
Teres, S. L. L., & Grando, R. C. (2021). Conhecimentos mobilizados em contexto colaborativo acerca da generalização algébrica nos anos iniciais. Zetetike, 29, e021031. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661731
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Zetetiké