Banner Portal
Creative strategies in the problem formulating and solving in school mathematical discourse
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Mathematical discourse
Situation-problems
System perspective
Elements of creativity

How to Cite

DINIZ, Leonardo Silva; RIPARDO, Ronaldo Barros. Creative strategies in the problem formulating and solving in school mathematical discourse. Zetetike, Campinas, SP, v. 31, n. 00, p. e023020, 2023. DOI: 10.20396/zet.v31i00.8672196. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672196. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

This paper presents and discusses the results of a research project that aimed to understand the strategies and what they reveal about the creative potential of students in activities of formulating and solving mathematical problems. The research is anchored in the Commognitive Theory, which considers mathematics a discourse, bringing a look at the System Perspective, for which the author points out that creative action does not occur in isolation, but in the relationship between three systems: individual, domain and field, as well as the verification of how students manifest elements of creativity in their productions in relation to Flexibility and Originality. It is a research with a qualitative approach, developed with students in the final years of elementary school in a public school in the municipality of Canaã dos Carajás in the state of Pará, Brazil. For the production of data, activities were applied that required students to formulate problems. The results point to the occurrence of creative expression involving flexibility and originality a routines of exploration, act or ritual.

https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672196
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Aiken, L. R. (1973). Ability and creativity in mathematics. Review of Educational Research, 43(4), 405-432. https://doi.org/10.2307/1170074

Amaral, N. A. R. (2016). A criatividade matemática no contexto de uma competição de resolução de problemas. Tese de Doutorado em Educação. Lisboa: Universidade de Lisboa. Retirado em 12 de agosto, 2020, de: http://hdl.handle.net/10451/24861

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1982). Qualitative research for educativon. Boston: allyn and Bacon, inc.

Csikszentmihalyi, M. (1998). Creatividad: El fluir y la psicologia de descubrimiento u la invención. Tradução: José Pedro Tosaus Adadia. Barcelona: Paidós Transiciones.

Ervynck, G. (1991). Mathematical creativity. In. D. Tall (Org.), Advanced mathematical thinking (pp. 42-53). Boston: Kluwer Academic.

Fonseca, M. G. (2015). Construção e validação de instrumento de medida de criatividade no campo da matemática para estudantes concluintes da educação básica. [Dissertação de Mestrado em educação]. Brasília: Universidade de Brasília. Retirado em 10 de agosto, 2020, de: https://repositorio.unb.br/handle/10482/20203

Gontijo, C. H. (2006). Estratégias para o desenvolvimento da criatividade em matemática. Linhas Críticas, 12(23), 229-244. https://doi.org/10.26512/lc.v12i23.3321

Gontijo, C. H. (2007). Relações entre criatividade, criatividade em matemática e motivação em matemática de alunos do ensino médio. [Tese de Doutorado em Psicologia]. Brasília: Universidade de Brasília. Retirado em 19 de agosto, 2020, de https://repositorio.unb.br/handle/10482/2528

Gontijo, C. H., Silva, E. B., & Carvalho, R. P. F. (2012). A Criatividade e as Situações Didáticas no Ensino e Aprendizagem de Matemática. Linhas Críticas, 18 (35), 29-46. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=193523804004

Hadamard, J. (1954). The psychology of invention on the mathematical field. Dover: New York.

INEP (2021). Programa Internacional de Avaliação de Alunos (PISA). Brasília: Retirada em 16 de junho, 2022, de: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-deatuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/pisa

Lima, V. S. (2001). Solução de problemas: habilidades matemáticas, flexibilidade de pensamento e criatividade. Tese de Doutorado em Educação. Campinas: Universidade Estadual de Campinas. Retirada em 4 de agosto, 2020, de: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253525

Ministério da Educação (2018). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC. Retirado em 01 de novembro, 2019, de: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Sfard, A. (2008). Thinking as communicating: human development, the growth of discourses, and mathematizing. Cambridge: Cambridge University Press.

Sternberg, R. J. (2001). What is the common thread of creativity? Its dialectical relation to intelligentand wisdom. American Psychologist, 56 (4), 360-362. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.4.360

Wallas, G. (1973). The art of thought. Em P. E. Vernon (Org.), Creativity (pp. 91-97).

Harmondsworth, UK: Penguin (trabalho original publicado em 1926).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.