Banner Portal
Gymnastics in child education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Gymnastics
Child education
School

How to Cite

OLIVEIRA, Michelly Tatiane de; LOPES, Priscila; NOBRE, Juliana Nogueira Pontes. Gymnastics in child education: an analysis of the publications of the International Forum of Gymnastics For All. Conexões, Campinas, SP, v. 17, p. e019010, 2019. DOI: 10.20396/conex.v17i0.8653360. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8653360. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Objective: This study aimed to identify and analyze the research that relates gymnastics to the context of Early Childhood Education (EI), published in the Annals of Intentional Gymnastics Forum For All (FIGPT). Methodology: it is a systematic review of the literature that has proposed to verify the number of publications present in the period between 2001 and 2018 in the Annals of FIGPT, considering the type of study (bibliographic research, field research or report of experience), the type of gymnastics, the main objectives and outcomes of the mentioned studies. Results and discussion: Of the 560 abstracts / complete articles found in the FIGPT Annals that contained the words searched in the title, which were "Gymnastics", "Early Childhood" and "School", 16 were about Gymnastics in EI in the School context and passed to compose the sample. The studies that have been the subject of EI focus on the period between 2007 and 2018. Conclusion: Analysis of the publications of the Annals of all editions of FIGPT carried out until 2018 revealed that gymnastics associated with the EI context presents an increase over the years, composing a quantitative of 3% of the total publications, characterized by surveys whose majority is an experience report.

https://doi.org/10.20396/conex.v17i0.8653360
PDF (Português (Brasil))

References

ARRUDA, Kleiton Marcelo Ferreira de; SILVA, Eduardo Adrião Araújo. Desenvolvimento motor na educação infantil através da ludicidade. Revista Connection Line, n. 4, p. 37-50, 2009. Disponível em: http://www.periodicos.univag.com.br/index.php/CONNECTIONLINE/article/view/131 Acesso em: 20 jun. 2018

AYOUB, Eliane. Narrando experiências com a Educação Física na educação infantil. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 26, n. 3, p. 143-158, maio 2005. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/165.

AYOUB, Eliane. Ginástica geral e Educação Física escolar. Campinas, São Paulo: Editora Unicamp, 2003.

AYOUB, Eliane. Reflexões sobre a Educação Física na educação infantil. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, supl. 4, p. 53-60, 2001. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rpef/article/view/139594.

BRASIL. Casa Civil. Lei no 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. [Brasília, DF]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.

BRASIL. Senado Federal. LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Edição atualizada até março de 2017. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017. 58 p. Disponível em: http://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010. Disponível em: http://ndi.ufsc.br/files/2012/02/Diretrizes-Curriculares-para-a-E-I.pdf.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, v. 3, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume2.pdf.

CAVALARO, Adriana Gentilin; MULLER, Verônica Regina. Educação Física na educação infantil: uma realidade almejada. Educar, Curitiba, n. 34, p. 241-250, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n34/15.pdf.

COSTA. Andrize Ramires et al. Ginástica na escola: por onde ela anda professor? Conexões, Campinas, SP v. 14 n. 4 p. 76-96, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8648071.

FÁTIMA, Cíntia; SILVA, Flávia Gonçalves da; LOPES, Priscila. As contribuições vigotskianas para o ensino da ginástica na Educação Física infantil. FORUM INTERNACIONAL DE GINASTICA GERAL, 6., 5 a 7 de julho de 2012, Anais... Campinas: UNICAMP/FEF, 2012.

Fórum Internacional de Ginástica Para Todos. Disponível em: http://www.forumgpt.com/2018/#. Acesso em: 19 mai. 2018.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GONZALES, Fernando Jaime; SCHWENGBER, Maria Simone Vione. Escola e Educação Física nos anos iniciais: especificidades e conhecimentos. Práticas pedagógicas em Educação Física: espaço, tempo e corporeidade. Erechim: Edelbra. p. 131. 2012.

LOPES, Priscila et al. Ginástica para todos e literatura: realidade, possibilidades e criação. Revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 13, n. especial, p. 127-146, 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/311498197_Ginastica_para_todos_e_literatura_realidade_possibilidades_e_criacao.

MAGALHÃES, Joana. S; KOBAL, Marília Correia; GODOY, Regiane Peron de. Educação Física na educação infantil: uma parceria necessária. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, Campinas, v. 6, n. 3, p. 43-52, 2007. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1223. Acesso em: 20 jun. 2018

MARCASSA. Luciana. Metodologia do ensino da ginástica: novos olhares, novas perspectivas. Pensar a Prática, v. 7, n. 2, p. 171-186, 2004. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/94/2379.

MORAIS, Rosane Silva Luzia, et al. Primeira infância e pobreza no Brasil: uma análise integrada a partir de indicadores em saúde, educação e desenvolvimento social. Revista de Políticas Públicas, São Luiz, v. 10, n. 1, p. 303-315, 2015. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/4817.

MOURA, Diego Luz; COSTA, Kamilla Ribeiro Nunes; ANTUNES, Marcelo. Educação Física e educação infantil: uma análise em seis periódicos nacionais. Pensar a Prática, Goiânia, v. 19, n. 1, jan./mar. 2016.

NISTA-PICCOLO, Vilma Lení; MOREIRA, Wagner Wey; Corpo em movimento na educação infantil. São Paulo: Cortez,1 ed. – 2012. (Coleção Educação Física escolar).

O LIVEIRA, Nara Rejane Cruz de; LOURDES, Luiz Fernando Costa de. Ginástica geral na escola: uma proposta metodológica. Revista Pensar a Prática, n. 2, v. 7, p. 221-230, 2004. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/97.

PONTES, Marcos Kayro Lopes et al. Educação Física na educação infantil e suas possibilidades no contexto escolar. Revista Diálogos Acadêmicos, Fortaleza, v. 6, n. 2, p. 163-167, jul. 2017. Disponível em: http://revista.fametro.com.br/index.php/RDA/article/view/154. Acesso em: 20 jun. 2018

PIZZANI, Juliana; RINALDI, Ieda Parra Barbosa. Cotidiano escolar: a presença de elementos gímnicos nas brincadeiras infantis. Journal of Physical Education, v. 21, n. 1, p. 115-126, 2010. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/7732/0.

RUSSEL, Keith. Gymnastics foundations. Ruschkin Publishing, 2010.

RAMOS, Marcy Garcia; FALSARELLA, Glaucia Regina. Flexibilidade em escolares: aptidão física direcionada à qualidade de vida. Campinas: UNICAMP, p. 147-155, 2008. Disponível em: https://www.fef.unicamp.br/fef/sites/uploads/deafa/qvaf/livro_afqv_cap16.pdf.

SAMPAIO, Rosana. F; MANCINI, Maria Clara. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de Fisioterapia, v. 11, n. 1, 2007. Disponível em: http://www.redalyc.org/html/2350/235016477013/. Acesso em: 13 jul. 2018

SAYÃO, Deborah Tomé. Educação Física na educação infantil: riscos, conflitos e controvérsias. Motrivivência, v. 11, n. 13, p. 221-38, 1999. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/14408.

SERON, Taiza Daniela et al. A ginástica na Educação Física escolar e o ensino aberto. Journal of Physical Education, v. 18, n. 2, p. 115-125, 2007. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3268.

SILVA, Deisy de Oliveira et al. O estado da arte da ginástica nos Anais do Fórum Internacional de Ginástica Geral de 2001 a 2012. Conexões, v. 13, n., p. 211-229, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637585.

SIMON, Heloísa dos Santos et al. Soltando os bichos na Educação Física infantil. Lecturas Educación Física y Deportes. Buenos Aires, v. 151, p. 1-6, 2010. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd151/soltando-os-bichos-na-educacao-fisica-infantil.htm.

SOARES, Daniela Bento; PRODÓCIMO, Elaine; DEMARCO, Ademir. O diálogo na educação infantil: o movimento, a interdisciplinaridade e a Educação Física. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 4, p. 1195-1208, 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/57571.

SOUZA, Elizabeth Paolielo M. Ginástica geral: uma área do conhecimento da Educação Física. 158 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.

SURDI, Agnaldo Cézar; MELO, José Pereira; KUNZ, Eleanor. O brincar e o se-movimentar nas aulas de Educação Física infantil: realidades e Possibilidades. Movimento, v. 22, n. 2, p. 459-470, 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/viewFile/58076/37377.

TONIETTO, Marcos Rafael; GARANHANI, Marynelma Camargo. A cultura infantil e a relação com os saberes da Educação Física na escola. Movimento, v. 23, n. 2, p. 517-528, abr./jun. de 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/viewFile/66236/42067.

TOLEDO, Eliane; TSUKAMOTO, Mariana H. C; CARBINATTO, Michelle V. Fundamentos da ginástica para todos. In: NUNOMURA, M. (org.) Fundamentos das ginásticas. 2ª ed. Várzea Paulista: Fontoura, 2016.

VIEIRA, Rosana Mancini; ALTMANN Helena. O brincar na educação infantil: aspectos de uma educação do corpo e de gênero. Pensar a Prática, v. 19, n. 1, 2016. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/39027.

ZAGHI, Flávio; SIMÕES, Regina Maria Rovigati; CARBINATTO, Michelle. Ginástica e exame nacional do ensino médio. Conexões, n.13, p. 115-126, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637579.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.