Banner Portal
Condensation of information: a reflexion on teaching practices
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teaching. Disciplinary contents. Teaching practice. Didactics. Condensation of information.

How to Cite

BUFFREM, Leilah Santiago; BREDA, Sônia Maria. Condensation of information: a reflexion on teaching practices. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 13, n. 1, p. 1–16, 2010. DOI: 10.20396/etd.v13i1.1162. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1162. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

 

An analysis of the development of the subject Condensation of Information, in the course of Information Management in Universidade Federal do Paraná. It presents the syllabus, the aims, and the unities studied in the subject. It highlights, in the activity planning, the existence of a pedagogic work turned to provide students with the construction or their own knowledge, founded on the perspective offered by Bakhtin’s verbal interaction theory. From the data gathered during two times in which this subject was offered, it discusses its learning practices and provides examples of the works performed and of some manifestations of students in a scope of ninety pupils. It relates this formative guideline to Bachelardian postulates. It gathers some evidences on the pedagogic range of the practices achieved, and, by means of its critic posture, some bases to a possible improvement in this subject teaching.

https://doi.org/10.20396/etd.v13i1.1162
PDF (Português (Brasil))

References

BACHELARD, G. Le Rationalisme Appliqué, Paris, Presses Universitaires de France, 1949.

BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BAKHTIN, M. (VOLOCHÍNOV, V. N.). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo, SP: Hucitec, 2004.

BARBOSA, E.; BULCÃO, M. Bachelard: pedagogia da razão, pedagogia da imaginação. Petrópolis: Vozes, 2004.

CAMILLONI, A. R. W. (Comp.). Los obstáculos epistemológicos en la enseñanza. Barcelona: Gedisa, 1997.

CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

FORQUIN, J. C. Escola e cultura. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

GOODSON, I. Currículo, narrativa e o futuro social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 35, maio/ago. 2007.

PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

ROCKEWLL, E. Como observar la reproducción. In: CONGRESO LAS PRÁTICAS SOCIOLÓGICAS, 1985, México, DF. Anais... México, DF: Unam, 1985.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ. Departamento de Ciência e Gestão da Informação. Portal de Gestão da Informação. Curitiba, [2009?]. Disponível em: www.decigi.ufpr.br. Acesso em: 03 abr. 2009.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.