Banner Portal
Affirmative action and black integration in university: is that a possible interaction?
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Affirmative actions. Integration. Prejudice. Racism.

How to Cite

BONILHA, Tamyris Proenca. Affirmative action and black integration in university: is that a possible interaction?. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 13, n. 1, p. 152–167, 2011. DOI: 10.20396/etd.v13i1.1171. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1171. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

 

Statistics and academic research show that the black person school history is significantly more complicated than the white person one. Among the elements that legitimize the social inequality situation stands out racial discrimination. This article discusses the integration of black student at the university, when the insertion is facilitated by an affirmative action program, which aims to ensure access to black people to key positions in society, as in higher education. Such discussion is the result of a research at UNICAMP with black and whites students, benefited by PAAIS (Affirmative Action and Social Inclusion Program). This research aimed to identify the elements that compose the integration process of the black student in the university context, and to analyze the vision of black students about their school and their insertion modes.

https://doi.org/10.20396/etd.v13i1.1171
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, L.; SOARES, A.; FERREIRA, J. Adaptação, rendimento e desenvolvimento dos estudantes no ensino superior: construção, Validação do Questionário Acadêmico de Vivências Acadêmicas – Relatórios de investigação. Braga. Centro de estudos em Educação e Psicologia – Universidade de Minho, 1999.

AZEVEDO, Thales de. Democracia Racial: ideologia e realidade. Petrópolis: Vozes, 1975.108 p.

BERNARDINO, J. Ação afirmativa e a rediscussão do mito da democracia racial no Brasil. Rio de Janeiro: Estudos Afro-Asiáticos, Ano 24, no 2, 2002.

CANDAU, V. Universidade e diversidade cultural: alguns desafios a partir da experiência da PUC-Rio. In: PAIVA, ngela Randolpho (org.). Ação afirmativa na universidade: reflexão sobre experiências concretas Brasil- EUA. Rio de Janeiro: PUC-Rio: Desiderata, 2004.

DA MATTA, R. Notas sobre o racismo à brasileira. In Jessé Souza (org.). Multiculturalismo e racismo: uma comparação Brasil-Estados Unidos. Brasília: Paralelo 15, 1997, p. 69-74.

GOMES, J. B. O debate constitucional sobre ações afirmativas. In: Ação Afirmativa – políticas públicas contra as desigualdades raciais.

SANTOS, Renato Emerson dos; LOBATO, Fátima (Orgs). Rio de Janeiro: DP&A, 2003, p. 15-57.

GRANADO, J. I. F., Santos, A. A. A., Almeida, L. S., Soares, A. P. & Guisande, M. A. Integração académica de estudantes universitários: Contributos para a adaptação e validação do QVA-r no Brasil. Psicologia e Educação. Portugal, v.4, p. 33 – 43, 2005.

GUIMARÃES, A. Racismo e anti-racismo no Brasil. São Paulo: Editora 34 ̧ 1999.

GUTMANN, A. Introducion . In: TAYLOR, C. La política del reconocimento. México, Fondo de Cultura Económica, 1993

HERINGER, R. Ação afirmativa e promoção de igualdade racial no Brasil: o desafio da prática‖. In: PAIVA, A. R. (org.). Ação afirmativa na universidade: reflexão sobre experiências concretas Brasil-Estados Unidos. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2004, p. 55-86.

HOFBAUER, Andréas. “Raça, Cultura e Identidade e o ̳Racismo à Brasileira‘. In: Lucia Maria de Assunção Barbosa; Petronilha Beatriz Gonçalves e Silva e Valter Roberto Silvério (orgs.). De Preto a Afro-Descendente. Trajetos de Pesquisa sobre Relações Étnico- Raciais no Brasil, São Carlos: EdUFSCar, 2004.

KLEINKE, M. U. O vestibular Unicamp e a inclusão social: experiências e perspectivas. Campinas, SP: Comvest, 2006.

MARGOLIS, M. Cotas e cultura: ações afirmativas em tempos de dúvida. In PAIVA, ngela Randolfo (Org.). Ação afirmativa na universidade: reflexão sobre experiências concretas Brasil - Estados Unidos. Rio de Janeiro: Desiderata, 2004.

MOEHLECKE, Sabrina. Ação afirmativa: história e debates no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, no. 117, nov., 2002.

RAMOS, G. O negro desde dentro. In: TEM – Teste-Munhos. Rio de Janeiro: GRD, 1966.

TAYLOR, C. The Politics of recognition. In: GUTMAN, A. et. al. (org.). Examinig the politics of recognition. New Jersey: Princeton University Press, 1994. p. 23-46.

TEIXEIRA, M. Identidade Racial e Universidade Pública no Rio de Janeiro. Novos Toques, Bahia. V. 4, 2003, p. 45-68.

TELLES, E. Racismo à brasileira: uma nova perspectiva sociológica. Rio de Janeiro: Relume Dumará e Fundação Ford. Trad. Nadjeda Rodrigues Marques e Camila Olsen, 2003.

TRAGTENBERG, M. H. A luta contra o racismo no Brasil e o movimento docente. In: Universidade e Sociedade / Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior, ano XII, n° 29, março de 2003.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.