Banner Portal
On the use of the academic motivation scale (AMS) with young students
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Student motivation. Motivation. Test validity.

How to Cite

SANTOS, Bettina Steren dos; BERNARDI, Jussara; BITTENCOURT, Helio Radke. On the use of the academic motivation scale (AMS) with young students. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 14, n. 2, p. 1–18, 2012. DOI: 10.20396/etd.v14i2.1219. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1219. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

This paper discusses the reasons that leads young people to attend school, describing the results obtained by applying the instrument the Academic Motivation Scale (AMS), adapted version from Vallerand et al.(1992). It consists of a quantitative study in which we used statistical techniques commonly applied in the field of psychometrics. The validation process of the AMS involved different steps that began with the application of this instrument in a sample of 133 students attending the last year of elementary school or first year high school students in private and public institutions in Porto Alegre, Brazil. It were identified six factors associated with intrinsic and extrinsic motivation, and the absence of motivation, which showed satisfactory internal consistency. In general, the students have a more motivated than discouraged about the school. Extrinsic motivation proved to be predominant. The public school was one in which students were more motivated. The instrument presented satisfactory psychometric qualities. It allows better understand the student reasons for school attendance, what is relevant in educational practice. 

https://doi.org/10.20396/etd.v14i2.1219
PDF (Português (Brasil))

References

ALONSO TAPIA, Jesús. Motivar en la escuela, motivar en la família. Madrid: Morata, 2005.

BZUNECK, José Aloyseo; BORUCHOVITCH, Evely. (Org.). A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. Petrópolis: Vozes, 2001.

DECI, Edward; RYAN, Richard M. Self-determination theory and the facilitation of intrinsec motivation, social development, and well-being. American Psychologist, Rochester, v. 55, n. 1, p. 68-78, Jan. 2000.

DAYRELL, Juarez. A escola "faz" as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 100, 2007.

ELLIOTT, Emily; DEWECK, Carol S. Goals: an approach to motivation and achievement. Journal of Personality and Social Psychology, Washington DC, v. 54, n. 1, p. 5-12, Jan.1988.

FACHEL, Jandyra M. G.; CAMEY, Suzy. Avaliação psicométrica: a qualidade das medidas e o entendimento dos dados. In: CUNHA, Jurema Alcides. (Org.). Psicodiagnóstico V. 5. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000. p. 158-170.

GANDIN, Luis. A. A Escola Cidadã: implementação e recriação da educação crítica em Porto Alegre. In: APPLE, Michael; AU, Wayne; GANDIN, Luís Armando. (Org.). Trad. Vinícius Ferreira. Rev. Luís Armando Gandin. Educação crítica: análise internacional. Porto Alegre: ArtMed, 2011. p. 380-393. (v. 1).

GUIMARÃES, Suely Édi Rufini, Motivação intrínseca, extrínseca e o uso de recompensas em sala de aula. In: BZUNECK, José Aloyseo; BORUCHOVITCH, Evely. (Org.) A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. Petrópolis: Vozes, 2001. p. 37-57.

HAIR, Joseph. et al. Multivariate data analysis. 5. ed. New Jersey: Upper Saddle River, 1998.

HUERTAS, Juan Antonio. Motivación: querer aprender. Buenos Aires: Aiqué, 2001.

HUERTAS, Juan Antonio; VILLEGAS, Nuria. La gramática de los motivos em la aula Revista Educação, ano 23, n. 41, p. 131-146, ago. 2000.

JOHNSON, Richard A.; WICHERN, Dean W. Applied multivariate statistical analysis. 5. ed. New Jersey: Englewood Cliffs; Prentice-Hall, 2001.

LENS, Willy. La signification motivationnelle de la perspective future. Revue Québécoise de Psychologie, Quebec, v. 14, n. 1, p. 69-83, Jan./May 1993.

LOURENÇO, Abílio A.; DE PAIVA, Maria O. A. A motivação escolar e o processo de aprendizagem. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 132-141, 2010.

LOCATELLI, Adriana Cristine Dias; BZUNECK, José Aloyseo; GUIMARAES, Sueli Édi Rufini. A motivação de adolescentes em relação com a perspectiva de tempo futuro. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 268-276, 2007.

MARTINELLI, Selma de Cássia; BARTHOLOMEU, Daniel. Escala de motivação acadêmica: uma medida de motivação extrínseca e intrínseca. Avaliação Psicológica, Porto Alegre, v. 6, n. 1, p. 21-31, jun. 2007.

MARTINI, Mirella L. Promovendo a motivação do aluno: contribuições da teoria da atribuição de causalidade. Psicol. Esc. Educ., Campinas, v. 12, n. 2, p. 479-480, dez. 2008.

MacLELLAND, David C. Estúdio de la motivación humana. Madrid: Narcea, 1989.

MIRRAS, Mariana. Afetos, emoções, atribuições e expectativas: o sentido da aprendizagem escolar. In: COLL, César; MARCHESI, Álvaro; PALACIOS, Jesús. Desenvolvimento psicológico e educação: psicologia da educação escolar. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 209-222. (v. 2).

NEVES, Edna; BORUCHOVITCH, Evely. A motivação de alunos no contexto da progressão continuada. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 20, n. 1, p. 77-85, jan./abr, 2004.

NEVES, Edna; BORUCHOVITCH, Evely. Escala de Avaliação da Motivação para Aprender de Alunos do Ensino Fundamental (EMA). Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 20, n. 3, p. 406-413, 2007.

NUTTIN, Joseph. Théorie de la motivation humaine. Paris: Presses Universitaires de France, 1985.

NUTTIN, Joseph; LENS, Willy. Future time perspective and motivation: theory and research method. Louvain: Presses Universitaires de Louvain, 1985.

OLIVA, Alfredo. Desenvolvimento social durante a adolescência. In: COLL, César; MARCHESI, Álvaro; PALACIOS, Jesús. Desenvolvimento psicológico e educação: psicologia evolutiva. Porto Alegre: Artmed, 2004, p. 350-367. (v. 1).

OSÓRIO, Luiz C. Adolescente hoje. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.

SANTOS, Bettina Steren dos. et al. Na adolescência, o processo motivacional e a informática. In: SANTOS, Bettina Steren dos; BOZA CARREÑO, Angel. A motivação em diferentes cenários. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010. p. 225-238.

SOBRAL, Dejalmo T. Motivação do aprendiz de medicina: uso da escla de motivação acadêmica. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 19, p. 25-31, jan./abr. 2003.

NORUSIS, Marija; STATISTICAL PACKAGE FOR THE SOCIAL SCIENCES – SPSS. Professional Statistics Release 5. Chicago: SPSS Inc. 1992.

VALLERAND, Robert. J. Et al. The academic motivation scale: a measure of intrinsic, extrinsic, and motivation in education. Educational and psychological measurement, n. 52, p. 1003-1017, 1992.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.