Banner Portal
Evaluation and quality of social education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Quality of education. Educational assessmen. Age-grade.

How to Cite

WERLE, Flávia Obino Corrêa; SCHEFFER, Lisandra Scheneider; MOREIRA, Marilan de Carvalho. Evaluation and quality of social education. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 14, n. 2, p. 19–37, 2012. DOI: 10.20396/etd.v14i2.1220. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1220. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

Conceptual overview that places the importance of knowledge as an element of reality school for institutional reorganization and evaluation as a subsidy for this reflection and action for reorganization. Located public policies in different contexts highlighting the practice as the locus of insubordination bureaucratic processes which emerge in a counter-regulation to the extent that articulate the efforts of different actors of the educational scene. It is organized into captions highlighting the social quality of education as a concept discussed synthesis including the different dimensions of quality and contained in the negotiated quality. Finally discusses how the indicators of age-grade gap instigate the search for a higher quality social education.


https://doi.org/10.20396/etd.v14i2.1220
PDF (Português (Brasil))

References

BALL, Stephen J. Cidadania global, consume e política educacional. In: SILVA, Luiz Heron da. (Org.). A escola cidadã no contexto globalizado. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 121 – 137.

BALL, Stephen J. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem Fronteiras, v.1, n.2, p. 99 – 116, jul./dez. 2001.

BALL, Stephen J. Mercados educacionais, escolha e classe social: Mercado como estratégia de classe. IN: GENTILE, Pablo. (Org.). Pedagogia da exclusão: critica ao neoliberalismo em educaçao. Petrópolis: Vozes, 1995. P. 196 – 227.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 23 dez. 1996.

CARVALHO, Amilton Bueno de. Magistratura e Direito Alternativo. São Paulo, Editora Acadêmica, 1992.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. 17 ed. Rio de Janeiro, RJ; Petrópolis: Vozes, 2011.

CURY, Carlos Jamil. Conselhos de Educação: fundamentos e funções. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 22, n. 1, p. 41-67, jan./jun. 2006.

FREITAS, Luiz Carlos de. et al. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. 3.ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

FREITAS, Luiz Carlos de. Eliminação adiada: o ocaso das classes populares no interior da escola e a ocultação da (má) qualidade do ensino. Educação e Sociedade. Campinas, v. 28, n. 100, p. 965- 987, out.2007.

FREITAS, Luiz Carlos de. Qualidade negociada: avaliação e contra-regulação na escola pública. Educação e Sociedade, Campinas, v.26, n. 92, p. 911-933, out.2005.

FRITSCH, Rosangela et al. Indicadores de qualidade e educação básica: taxa de distorção idade-série no ensino médio em escolas públicas de São Leopoldo. São Leopoldo: Unisinos, 2012. (Relatório de pesquisa). Circulação restrita.

GATTI, Bernardete Angelina, BARRETO, Elba Siqueira de Sá, ANDRÈ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso. Politicas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasilia: UNESCO, 2011.

GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro, RJ: Zahar, 2002.

JANNUZZI, Paulo Indicadores sociais no Brasil. Campinas: Alínea, 2009.

LIMA, Licinio. A escola como organização educativa. São Paulo, SP: Cortez, 2001.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação e Sociedade, v. 27, n. 94, p. 47-94, 2006.

MARTINS, José de Souza. Exclusão social e a nova desigualdade. São Paulo, SP: Paulus, 1997.

NOVOA, Antonio. Vidas de professores. Lisboa: ASA, 1992.

RIBEIRO, Vera Masagão, RIBEIRO, Vanda Mendes, GUSMão, Joana Buarque de. Indicadores de qualidade para a mobilização da escola. Cadernos de pesquisa, v. 35, n. 124, p. 227-251, abr. 2005.

RODRIGUES, Horácio Wanderlei. Ensino jurídico e direito alternativo. São Paulo, SP: Acadêmica, 1993.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.

SILVA, Maria Abádia da. Qualidade social da educação pública: algumas aproximações. Cadernos CEDES, v. 29, n. 78, p. 216- 226, ago. 2009.

SPOZATI, Aldaíza. Exclusão Social e fracasso escolar. Em Aberto, Brasília, v. 17, n. 71, p. 21 – 32, jan.2000.

STOER, Stephen R. Educação como direito: o papel estratégico da educação pública na construção da igualdade e justiça social. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 22, n. 1, p. 129-151, jan./jun. 2006.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.