Banner Portal
Especial education: distance pedagogical practices in teacher’s formation to Specialized Education Service (SES)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Distance education. Models of special education.

How to Cite

SILUK, Ana Cláudia Pavão; PAVÃO, Silvia Maria de Oliveira. Especial education: distance pedagogical practices in teacher’s formation to Specialized Education Service (SES). ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 14, n. 2, p. 61–74, 2012. DOI: 10.20396/etd.v14i2.1222. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1222. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

Every day, the accelerate technological development is changing the way we plan and operationalize the implementation of courses in educational institutions. To the pointed panorama should be added another group of factors which, nowadays, can’t be unknown. This group of factors refers to the management of processes involving special and distance education –DE. This study, qualitative exploratory kind, has an objective analyze the dimensions of teaching methodology, assessment criteria and theoretical assumptions from which the Course of Specialized Educational Services-SES is structured. It was found that students who took the course, showed good performance in learning the content developed at the same time also identified situations in their professional field in which they could put intopractice the precepts studied regarding the practice of the SES. We conclude that we need to know all processes that involve learning through distance education so a good performance in the educational purposes can be achieved, setout in a given context. When it comes to teacher training, this care is even more important, since access to teachers who want to learn innovative teaching practices must be promoted.

https://doi.org/10.20396/etd.v14i2.1222
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. Ambiente colaborativo de aprendizagem virtual. e-Proinfo. Disponível em: http://portal.mec.gov.br. 2012a. Acesso em: 8 jun. 2012.

BRASIL. Declaração Mundial sobre Educação para Todos: plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Jomtiem: UNESCO, 1990.

BRASIL. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: UNESCO, 1994.

BRASIL. Decreto No 6.571, de 17 de setembro de 2008. Dispõe sobre o atendimento educacional especializado, regulamenta o parágrafo único do art. 60 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e acrescenta dispositivo ao Decreto no 6.253, de 13 de novembro de 2007. Brasília: MEC, 2008a.

BRASIL. Nota Técnica-No 11/2010. Orientações para a institucionalização da Oferta do Atendimento Educacional Especializado – AEE em Salas de Recursos Multifuncionais, implantadas nas escolas regulares. Brasília: SEESP/GAB. 2010.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008b.

BRASIL. Resolução CNE/CEB 4/2009. Diário Oficial da União, Brasília, 02 de Outubro de 2009.

BRASIL. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão (SECADI). Disponível em: http://portal.mec.gov.br. 2012b. Acesso em: 26 jun. 2012.

CARVALHO, Rosita Edler. Temas em Educação Especial. 2.ed. Rio de Janeiro, RJ: WVA Ed, 2000.

DENARI, Fátima. Um (novo) olhar sobre a formação do professor de educação especial: da segregação à inclusão. In: ROGRIGUES, Davi.(Org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo, SP: Summus, 2006. p.35-63.

FREITAS, Soraia N. A formação de professores na educação inclusiva: construindo a base de todo processo. In: ROGRIGUES, Davi. (Org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo, SP: Summus, 2006. p.161-181.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo, SP: Atlas, 2008.

MANTOAN, Maria Teresa Ègler. Caminhos pedagógicos da inclusão: como estamos implementando a inclusão (de qualidade) para todos nas escolas brasileiras. São Paulo, SP: Memnon, 2001.

MARTINS, Gilberto de Andrade. Estudo de caso: uma estratégia de pesquisa. 2.ed. São Paulo, SP: Atlas, 2008.

MAZZOTA, Marcos. Educação Especial no Brasil: histórias e políticas públicas. 5.ed. São Paulo, SP: Cortez, 2005.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 30.ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS – ONU. Declaração Universal de Direitos Humanos (1940). UNIC / Rio / 005 - Dezembro 2000. Disponível em: http://unicrio.org.br/img/DeclU_D_HumanosVersoInternet.pdf. Acesso em: 25 jun. 2012.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: pesquisa qualitativa em educação. São Paulo, SP: Atlas, 2008.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.