Abstract
The text aims to show the rap as a performance that transmits the discourse of a periphery that claims by freedom and social justice through artistic language. Expressive elements are observed in three examples that are part of national rap, influenced by hip hop culture. Based on the theoretical assumptions of Dayrell; Schechner; Zumthor; Carlson; the literature reviewed comes to meet of reflections that indicate the importance of this musical style that implies practices and representations in the historical-cultural context. Under the perspective of music making, we can check the relationship between language, gestures and art. It is concluded that the rap is no longer a local reality, conquering its space worldwide.
References
ARALDI, Juciane. Aprendendo a ser DJ. In: SOUZA, Jusamara. (Org.). Aprender e ensinar música no cotidiano. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 119-140
BAKHTIN, Mikhail (Volochinov). Marxismo e filosofia da linguagem. 2. ed. São Paulo, SP: HUCITEC, 1981.
CARLSON, Marvin. Performance: uma introdução crítica. Belo Horizonte: UFMG, 2010.
DANIELSEN, Anne. The musicalization of ‘reality’: reality rap and rap reality on Public Enemy’s Fear of a Black Planet. European Journal of Cultural studies, v. 11, n. 4. p. 405-421, 2008. Disponível em: http://ecs.sagepub.com. Acesso em: 7 maio 2010.
DAYRELL, Juarez. O rap e o funk na socialização da juventude. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 117-136, jan./jun. 2002.
KOELLREUTTER, Hans Joachim. Sobre o valor e o desvalor da obra musical. Cadernos de Estudo – Educação Musical, Belo Horizonte, n. 6, p. 69-75, 1997.
MARTINS, Leda. Performances do tempo espiralar. In: RAVETTI, Graciela; ARBEX, Márcia. Performance, exílio, fronteiras: errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: LETRAS/UFMG, 2002. p. 69-91.
PENNA, Maura. Música(s), globalização e identidade regional: o projeto “Pernambuco em concerto”. In: PENNA, Maura. Música(s) e seu ensino. Porto Alegre: Sulina, 2008a. p. 99-115.
PENNA, Maura. A fala como recurso na educação musical: possibilidades e relações. In: PENNA, Maura. Música(s) e seu ensino. Porto Alegre: Sulina, 2008b. p. 195-216.
PIRANI, Bianca Maria. Body rhythms, social rhythms in digital societies. Current Sociology, London, v. 53, n. 2, p. 237-273, mar. 2005. Disponível em: http://csi.sagepub.com. Acesso em: 26 nov. 2007.
SCHECHNER, Richard. O que é performance. O Percevejo – Revista de Teatro, Crítica e Estética, Rio de Janeiro, n. 12, p. 25-50, 2003.
SEKEFF, Maria de Lourdes. Da música: seus usos e recursos. São Paulo, SP: UNESP, 2002.
TAYLOR, Diana. Hacia una definición de performance. O Percevejo – Revista de Teatro, Crítica e Estética, Rio de Janeiro, n. 12, p. 17-24, 2003.
VASCONCELOS, José. Acústica musical e organologia. Porto Alegre: Movimento, 2002.
ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a “literatura” medieval. Trad. Amálio Pinheiro e Jerusa Pires Ferreira. São Paulo, SP: Companhia das letras, 1993.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. São Paulo, SP: Hucitec, 1997.
The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.