Banner Portal
Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Image. Self-image. Market economy. Formation of the sensible. Experience.

How to Cite

COUTINHO, Luciana; LEHMANN, Lucia de Mello e Souza. Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 14, n. 2, p. 202–219, 2012. DOI: 10.20396/etd.v14i2.1230. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1230. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

This paper discusses the subjectivity process of young people and new forms of knowledge production. Examines the creation and the development of a workshop, with students, in a public school in the city of Niteroi, Rio de Janeiro. The image (picture, fanzine, fotolog, etc.) is used, in the workshop, as a strategy of communication to create a space for reflection and construction of meaning with students. Uses research and intervention to build knowledge about their relantionship with school today. This work was developed at Universidade Federal Fluminense - Faculdade de Educação and has support from FAPERJ and CNPq through grants for scientific initiation.
https://doi.org/10.20396/etd.v14i2.1230
PDF (Português (Brasil))

References

ABRAMO, Helena Wendel; BRANCO, Pedro Paulo Martoni. Retratos da juventude brasileira. São Paulo, SP: Instituto Cidadania; Fundação Perseu Abramo, 2005. 447 p.

AMARAL, Mônica. Culturas juvenis X cultura escolar: repensando as noções de (in)disciplina e autoridade no âmbito da educação. In: COLÓQUIO DO LEPSI: PSICANÁLISE, EDUCAÇÃO E TRANSMISSÃO, 6., 2006. Anais... São Paulo, SP: USP/FE, 2006. Disponível em: http://www3.fe.usp.br/secoes/inst/novo/laboratorios/lepsi/coloquios. Acesso em: 10 set. 2009.

CASTRO, Lucia Rabello de. et al. Mostrando a real: um retrato da juventude pobre no Rio

de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ: Nau; Faperj, 2005. 143 p.

CASTRO, Lucia Rabello de; BESSET, Vera Lopes. (Org.). Pesquisa-intervenção na infância e juventude. Rio de Janeiro, RJ: Trarepa; FAPERJ, 2008. 663 p.

COSTA, C. Educação, imagens e mídias. São Paulo, SP: Cortez Editora, 2005. 198 p.

COUTINHO, Luciana Gageiro. Adolescência e errância: destinos do laço social no contemporâneo. Rio de Janeiro: Nau, 2009a. 255 p.

COUTINHO, Luciana Gageiro. Adolescência, cultura contemporânea e educação. Estilos da Clínica, v. 24, n. 27, p. 134-149, 2009b.

FREUD, Sigmund. Algumas reflexões sobre a psicologia do escolar. In: FREUD, Sigmund. Obras completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro, RJ: Imago, 1974b. p. 281-284. (Edição Standard Brasileira; v. 13).

FREUD, Sigmund. Psicologia de grupo e análise do ego. In: FREUD, Sigmund. Obras completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro, RJ: Imago, 1976. p. 89-179. (Edição Standard Brasileira; v. 18).

FREUD, Sigmund. Totem e Tabu. In: FREUD, Sigmund. Obras completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro, RJ: Imago, 1974a. p. 13-191. (Edição Standard Brasileira; v. 13).

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. Censo de Educação Básica: 2011: resumo técnico. Brasília: INEP, 2012. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/resumos_tecnicos/resumo_tecnico_censo_educacao_basica_2011.pdf. Acesso em: 20 de abr. 2012.

LACAN, Jacques. El estadio del espejo como formador del yo (je) tal como se nos revela en la experiência psicanalítica. In: LACAN, Jacques. Escritos I. México: Siglo Veintiuno, 1994.

LEHMANN, Lucia M. S. et al. Estetização do corpo: identificação e pertencimento na contemporaneidade. In: CASTRO, Lucia Rabello de. Infância e adolescência na cultura do consumo. Rio de Janeiro, RJ: Nau, 1998. p.125-140.

LEHMANN, Lucia M. S.; MEDEIROS, Sandra Albenaz; PINHEIRO, Diógenes. Linguagens, espaços e práticas: outras formas de falar de juventude. In: GOUVÊA, Guacira. et al. Pesquisas em educação. Rio de Janeiro, RJ: 7 Letras, 2007. p. 98-107.

MAURENTE, Vanessa Soares. Imagens do hospício vazio: fotografia, pesquisa e intervenção. 2010. 216p. Tese (Programa de Pós Graduação em Informática na Educação). Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufrgs.br/da.php?nrb=000737742&loc=2010&l=6d7292a21f2b21a1. Acesso em: 4 maio 2012.

MARASCHIN, Cleci. Pesquisar e intervir. Psicologia & Sociedade, v. 1, n. 16, p. 98-107; 2004.

NOVAES, Regina. Juventude, exclusão e inclusão social: aspectos e controvérsias de um debate em curso. In: FREITAS, Maria Virgínia de; PAPA, Fernanda de Carvalho. (Org.) Políticas públicas: juventude em pauta. São Paulo, SP: Cortez, 2003. p. 115-134.

PRETTO, Nelson; PINTO, Cláudio da Costa. Tecnologias e novas educações. Revista Brasileira de Educação, v.11, n. 31, jan./abr., p. 19-30, 2006.

SPOSITO, Marilia Pontes; PERALVA, Angelina Teixeira. Quando o sociólogo quer saber o que é ser professor. Entrevista com François Dubet. Revista Brasileira de Educação, n. 5/6, p. 222-231, 1997.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.