Banner Portal
The perception of the egresses about the curricular changes occurred during the nursing course
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Higher level. Nursing. Egresses.

How to Cite

LOPES, Marcia Maria Ribera; MARTINS REAL, Giselle Cristina; BAGNATO, Maria Helena Salgado. The perception of the egresses about the curricular changes occurred during the nursing course. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 14, n. 2, p. 275–289, 2012. DOI: 10.20396/etd.v14i2.1234. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1234. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This work has the objective to analyze the perception of the egresses of nursing about the curricular changes of nursing graduation since 1990.  It is deal with a qualitative search, which used a bibliographic survey, a documental analysis of content and the field research by questionnaire and the focal group, has been the support the analysis of the content. The egresses of the Universidade Estadual of Mato Grosso do Sul, graduated between 2004 and 2009, being three groups graduated under the curricular legislation from 1994, and three groups under the National Curricular Policies for the graduation course of nursing from 2001. In the results, the egresses distinguished their participation in doing the present Political Pedagogical Project of the course, besides to point out as the integrality and the curricular probation oversee. We believe this studies and discussions being to continue, including all of the authors of the process. Inferred that the curricular matrix of the course have been attempting the present curricular orientations, managing with nurses graduation able to the health policy. Hoping to contribute to the educational policies to suscitate reflections and debates about the the object.

 

https://doi.org/10.20396/etd.v14i2.1234
PDF (Português (Brasil))

References

BAGNATO, Maria Helena Salgado; RODRIGUES, Rosa Maria. diretrizes curriculares da graduação de enfermagem: pensando contextos, mudanças e perspectivas. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 60, n. 5, p. 507-512, set./out. 2007.

BALL, J. Stephen. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem Fronteiras, v.1, n.2, p.99-116, jul./dez. 2001.

BRASIL. Ministério da Saúde. Programa saúde da família. Brasília: Ministério da Saúde, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES No 3, de 7 de novembro de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de Graduação em Enfermagem. Diário Oficial da União. Brasília, 9 de nov. 2001, Seção 1, p. 37.

BURIOLLA, Marta Alice Feiten. O estágio supervisionado. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2009.

CAMARGO, Arlete; MAUÉS, Olgaíses. As mudanças no mundo do trabalho e a formação dos profissionais da educação no contexto da LDB: o currículo em questão. In: BITTAR, Mariluce; OLIVEIRA, João Ferreira de; MOROSINI, Marília. Educação superior no Brasil: 10 anos pós-LDB. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2008, v. 1, p. 215-234.

CATANI, Afrânio Mendes; OLIVEIRA, João Ferreira de. A reforma da educação superior no Brasil nos anos 90: diretrizes, bases e ações. In: CATANI, Afrânio Mendes; OLIVEIRA, Romualdo Portela de (Org.). Reformas educacionais em Portugal e no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000, p 95-134.

CONFERÊNCIA MUNDIAL SOBRE O ENSINO SUPERIOR. Tendências de educação superior para o século XXI. Trad. Maria Beatriz Ribeiro de Oliveira Gonçalves. Brasília: UNESCO/CRUB, 1999.

CONFERÊNCIA MUNDIAL SOBRE O ENSINO SUPERIOR. As novas dinâmicas do ensino superior e pesquisas para a mudança e o desenvolvimento social. Comunicado. 2009. Disponível em: aplicweb.feevale.br/site/files/documentos/pdf/31442.pdf. Acesso em 16 de nov de 2010.

CONSELHO NACIONAL DOS SECRETÁRIOS DE SAÚDEO – CONASS. SUS: avanços e desafios. Brasília: CNASS, 2006.

DEITOS, Maria Lúcia Melo de Souza. A formação do trabalhador num contexto de permanente mudança tecnológica. In: FIGUEIREDO, Ireni Marilene Zago; ZANARDINI, Isaura Monica Souza; DEITOS, Roberto Antonio (Org.). Educação, políticas sociais e Estado o Brasil. EDUNIOESTE: Curitiba: Fundação Araucária, 2008. p. 239-262.

DELLORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir - relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre a Educação para o Século XXI. Brasília, DF, 1996.

GALLEGUILLOS, Tatiana Gabriela Brassea; OLIVEIRA, Maria Amélia de Campos. A gênese e o desenvolvimento histórico do ensino de enfermagem no Brasil. Revista da Escola de Enfermagem das USP, v. 35, n. 1, p. 80-87, mar. 2001.

MISSIO, Lourdes. Curso de Enfermagem da UEMS: um estudo da primeira turma de egressos-1998. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de São Carlos – UFSCAR, 2001.

ROBERTSON, Susan L. O processo de Bolonha da Europa torna-se global: modelo, mercado, mobilidade, força intelectual ou estratégia para construção do Estado? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro: ANPEd, v. 14, n. 42, p. 407-422, set./dez. 2009.

RODRIGUES, Rosa Maria. Diretrizes curriculares para a graduação em enfermagem no Brasil: Contexto, conteúdo e possibilidades para a formação. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, 2005.

SAUPE, Rosita. Ação e reflexão na formação do enfermeiro através dos tempos. In: SAUPE, Rosita. (Org.). Educação em enfermagem: da realidade construída à possibilidade em construção. Florianópolis: Ed. UFSC, 1998, p. 27-73.

STARFIELD, Barbara. Atenção primária: equilíbrio entre as necessidades de saúde, serviços e tecnologia. Brasília: UNESCO Brasil, Ministério da Saúde, 2004.

SILVA, Kênia Lara; SENA, Roseni Rosângela de. A educação de enfermagem: buscando a formação crítico-reflexiva e as competências profissionais. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 14, n. 5, set/out. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=s010411692006000500018&script=sci_arttext&tlng=pt

Acesso em 15 de novembro de 2010.

SOARES, Ana Maria Dantas. O projeto político-pedagógico e os cursos de graduação: limites e perspectivas. In: VASCONCELOS, Helena Corrêa de. (Org.). Docência no ensino superior: uma abordagem de uma experiência interdisciplinar. Seropédica: UFRRJ, 2008, p. 107-117.

SENA, Roseni Rosângela et al. Projeto Uni: cenário de aprender, pensar e construir a interdisciplinaridade na prática pedagógica da Enfermagem. Interface, Botucatu, v.7, n.13, p.79-90, 2003.

TEIXEIRA, Elizabeth et al. Trajetória e tendências dos cursos de enfermagem no Brasil. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 59, n. 4, p. 479-87, jul./ago. 2006.

UCHIMURA, Kátia Yumi; BOSI, Maria Lúcia Magalhães. Habilidades e competências entre trabalhadores da Estratégia Saúde da Família. Interface, Botucatu, v.16, n.40, p.149-160, jan./mar. 2012.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MATO GROSSO DO SUL – UEMS. Projeto político pedagógico do curso de Enfermagem. Dourados: UEMS, 2003.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.